Bil, båt og motorsykkel Boxer - V - R

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.377
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ble forbikjørt av en Subaru i dag. Jeg gikk:)
Kom til å tenke på om det finnes noe informasjon (eller synspunkter) på holdbarhet / slitestyrke på hhv Boxermotorer, V-motorer og Rekke-motorer.
Den gamle Bobla gikk vel ikke veldig langt. Det gjorde kanskje ikke andre motorer den gang heller?
Er forresten en Boxer å betrakte som en "utbrettet" V? Noen andre forskjeller enn vinkelen?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tror nok Bobla kunne gå langt, gitt en smule vedlikehold. Enkelte brydde seg ikke om å bytte olje engang, og da MÅ jo noe gå galt, før eller seinere. Helst før...
Den var også luftkjølt, og hadde nok ofte temmelig høg arbeidstemperatur. Men det samme har BMW boxere i motorsykler - det er klassikere, som går og går, og er regna for noe av det mest slitesterke som finnes. Men også de må ha service og oljeskift, nå og da.

Subaru har, etter det jeg har lest og hørt, veldig godt rykte på seg mht slitestyrke, lite feil i forhold til gjennomsnitt etc. Og så er det "ekte" 4wd, ikke slike systemer som egentlig er 2wd, men som kopler inn det andre hjulsettet via viskosekopling "ved behov". Subaru har konstant 4wd, ferdig med det.

Det motortekniske, om boxer kan ansees som en "utbretta" V-motor, er det sikkert noen som kan mye bedre enn meg. En av de store fordelene med boxer, er muligheten for å oppnå et lavt tyngdepunkt. Jeg har prøvd Subaru Legacy stv i flere utgaver. 3-literen var et skikkelig udyr! Forester med 150 hk boxer, er en veldig bra bil, desverre litt for liten til hundeburet mitt..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.377
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
3-liter Subaru har jeg sett bare to eksemplarer av. En sedan som jeg ikke husker navnet på.
"Utbretta" V-6:)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.297
Torget vurderinger
2
Lycoming har produsert boxer (eller horizontal opposed engines) motorer for flybruk i flere mannsaldre. Holdbarhet? Null problem! Angående boblas problemer, dreide det seg nok om diverse småtterier, derav et viktig poeng var at en av sylindrene arbeidet til dels mye varmere enn de andre.

Lycoming.jpg

Vakkert!

Mvh
Håkon Rognlien

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.275
De aller fleste motorer vi kaller boxer er en 180 graders V-motor.
Rootes opposite 3 cylinder 6 piston engine, eller Commer TS3 som den heter, er en ordentlig boxer. D.v.s. at stemplene "bokser" mot hverandre. So dere ser av linken under så blir det mye leamikk med en slik motor :D

http://www.oldengine.org/members/diesel/Rootes-ListerTS3/TS3.htm

Man har også laget noen 6 sylindrede, stående, saker.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
"6 cylinder 12 piston" skjønner jeg ikke....det må i så fall være to stempler i hver sylinder, og hva er vitsen med det?? Tja, er boxer'en en utbretta V, elle rer V-motoren en sammenbretta boxer?? Det finnes fortsatt boxermotorer der stemplene "bokser" mot hverandre, men for å oppnå jevnest mulig gange, er moderne boxere bygget slik at annahver rekke bokser mot hvernadre, ref. Honda GoldWing- motorene. Der er det boxer-6 som gjelder, akkurat som i Subaru 3-liter ( det går en Outback stv. med 3-liters her i byen..), Porsche osv. Tro om ikke Ferrari også har prøvd seg på boxere i tidligere tider??

Det jeg merket på Subaru-dieselen som står i bl.a. Forester, er at det er ikke samme bunndraget som i Mondeo'en min, men får man litt snurr på sakene, er det drag så det holder! Det er tross alt snakk om en relativt tung bil.

Og som Rognlien er inne på, er boxermotorene velkjent fra flyindustrien - nydelig motor i den Lycomingen, forresten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.506
Torget vurderinger
0
Den motoren som Pinky tenker på kan sammenlignes med 2 stk rekkemotorer som settes mot hverandre slik at to og to stempler slår mot hverandre i samme samme forbrenningskammer. En slik motor får da 2 stk veivaksler og endel leamikk for å få kraften fra disse to veivakslene til å gå til en felles aksling man kunne ta kraften fra. Det er stort sett snakk om dieselmotorer dette. Det gir jo en vanvittig høy kompresjon og det var nok grunnen til at noen begynte å eksperimentere med slikt. Junkers i Tyskland drev å laget flymotorer etter et slikt prinsipp. De hadde også en variant med to slike motorer "side by side" slik at det ble en H motor. Hvor vellykket det var er jeg ikke helt sikker på.

Ellers har jeg forstått at det vi tradisjonelt kaller boxermotorer har en jevnere gange med mindre vibrasjoner da stemplene for en stor del utligner hverandres virkning i forhold til det å lage vibrasjoner. Behovet for motvekter og balanseaksler blir mindre og de kan i allefall lages lettere. Dette er nok en av årsakene til at boksere er populære i fly. Alt som gjør motoren lettere er fordelaktig, og vibrasjoner er man ikke glad i!

Nå må det sies at flymotorer er gjenstand for et ganske rigorøst vedlikeholdsregime. En vanlig R4 bilmotor som blir vedlikeholdt like grundig vil nok uten problem rusle og gå i 2 mill km ++. Forøvrig tar man normalt ut veldig lite effekt i forhold til motorvolum når det gjelder flymotorer. En firesylindret bokser på 320 cu.in. har normalt et nominellt effektuttak på 100-125Hk. 320cu.in er en bagatell av 5,25 liter. 140Hk fra en 5,9 liters motor ( 360cu.in ) som var motoriseringen på den første Cherokee jeg fløy er jo heller ikke voldsomt mye.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.275
H-motor ja. Jeg spinner litt ut her, vet det. Jeg så en Bristol 24 sylindret H-motor på British Museum for mange år siden. Mektig motor er mildt sagt. BRM hadde også en hysterish H-16 i Formel 1
H-motor kan nesten kalles X-motor hvor veiven ligger i midten og man har 2 sylinderrekker oppe og 2 nede.

3 liter, 405 hk. Blytung.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.506
Torget vurderinger
0
Her har vi et beist av en H motor.
Napier Sabre III.jpg
NAPIER SABRE III
[h=5]Napier Sabre III, motoren som satt i Hawker Tempest.
Må ha vært en teknikkers mareritt. 24 sylindre i H-form, to veivaksler giret sammen og sleideventiler (sleeve-valves). 2 250 hester.
Utstilt på RAF museet i Hendon, London.[/h]

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Nybilen min har boxermotor. 2.0L, laget av Subaru med Toyota innsprøytningsystem (D4-S). Mangler ikke moment i bunn på den, kurven er mer eller mindre jevn fra 2200rpm og helt opp til 7100, hvor den faller av litt. Nå skal det sies at det ikke er MYE moment i den, men, jevnt, det er det! Fordelen er jo som nevnt over at man kan montere motoren lavt i bilen og lav roterende masse da man ikke trenger like mye motvekt som en rekke eller V-motor.

IMG_500934.jpg

Topp Bunn