Politikk, religion og samfunn Boston - Uruzgan (15 April, 2013)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.394
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Muligens misforstår jeg deg, men jeg følger ikke helt logikken din:

Mener du at det var altfor få dødsofre i Boston? Skal man ta tabben ytterligere 27 maratondeltakere for å "jevne ting ut"?

mvh

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Jeg tror du forstår utmerket godt at det ikke er logikken, men at du har kanskje ikke sett så mange vestlige rapporter om de 30 drepte i Uruzgan ? USA registerer dem knapt med et skuldertrekk.

N

nb

Gjest
Det dør i overkant av 32.000 i trafikken i USA i året. Det gir heller ikke særlig oppmerksomhet i USA.
Ting bør ikke skje langt borte og helst være litt spektakulære eller på annen måte vekke engasjement, ellers er det ingen som bryr seg nevneverdig.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.394
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er ikke bedre i Norge. I alle nettaviser i dag har Justin Biebers ankomst i Oslo forlengst fortrengt et større jordskjelv i Iran.

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Problemet med sammenligningen her er vel at tabbebombingen i Afganistan skjedde for 11 år siden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Trist tråd.

S

Slubbert

Gjest
Jeg tror du forstår utmerket godt at det ikke er logikken, men at du har kanskje ikke sett så mange vestlige rapporter om de 30 drepte i Uruzgan ? USA registerer dem knapt med et skuldertrekk.
Vel, har du registrert for eksempel at 15 maoister ble drept av indiske sikkerhetsstyrker i Chhattisgarh i dag da? Eller at 16 gruvearbeidere ble drept i Kyekyewere? Ikke det nei.

På verdensbasis dør omtrent 155.000 mennesker hver dag, og ca 1.000 av disse blir drept i voldelige handlinger. Og hvis hvert eneste av disse tilfellene ble slått opp i massemedia tror jeg menneskeheten hadde gått av skaftet rimelig kjapt. Vi får nok dritt inn i stua gjennom TV og internett som det er, frykt lammer folk og det ville umulig vært bra om vi skulle blitt eksponert for alt fælt som skjer i verden.

På den tiden du brukte på å lese dette innlegget har et hundretalls mennesker dødd og minst et par har blitt drept av andre mennesker, litt avhengig av hvor fort du leser.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi vet ikke hvor mange libyere som ble drept av norske bomber eller afghanere som har falt for norske kuler i de siste norske krigshandlingene. Det gjør ikke menneskelivene som gikk tapt på Utøya eller i regjeringsbygget mindre verdifulle, gjør det vel?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Slubbert, poenget er ikke hva du eller jeg leter opp, men amerikanernes ignoranse for egne overgrep og med hvilken selvfølge de tar liv i andre land, fx. med dronefly.

BT, nei nettopp, men idet vi ser faenskapet i vår egen hage, eller når amerikanerne ser resultatet av bomber i Boston, da blir de så mye mer virkelig...det er plutselig virkelighet...noe de bør huske når de selv er verdenssheriff...og det samme gjelder selvsagt oss nordmenn.

Griffenfeldt registrerte det samme som jeg har sett nå senere i kveld; saken er gammel og har blitt repostet med og uten datering på mange nyhetsforum siden i går natt. Jeg med flere gikk i fella og sjekket ikke linkene bakover. Jeg beklager det ! Saken fjernes nå på steder hvor den ble postet i dag.
Jeg mener poenget med USA sin navlebeskuende sårbarhet er det samme uten denne konkrete saken, men når nyheten ikke er en nyhet, men nærmest et falsum, og ikke relevant sammenligning til gårsdagens triste hendelse, da er det heller ikke grunnlag for å fortsette tråden.

T

TT.

Gjest
Må bare si at det smeller vel oftere i Afganistan enn i søvnige Massachusettes, er vel også litt av grunnen til at dette får stor oppmerksomhet i tillegg til at det er mange deltakere i et maraton med forskjellig nasjonalitet.

S

Slubbert

Gjest
Slubbert, poenget er ikke hva du eller jeg leter opp, men amerikanernes ignoranse for egne overgrep og med hvilken selvfølge de tar liv i andre land, fx. med dronefly.
Selvsagt skjønte jeg at det handler om USA, det gjør det nesten alltid når folk tar på seg den humanitære forkledningen. USAs rolle som verdenspoliti er utdebattert, og om den gjør verden tryggere eller bare er en levning fra tiden da vest- og østblokken kjempet om ideologisk verdensherredømme blir rene spekulasjoner. Norge er USAs allierte, slik er det og ikke engang SV i regjering får gjort noe med det. De ga til og med USAs sittende president fredsprisen for å ha gjort ingenting. Og Norge er i Afganistan, uten at vi hører så mye om det med mindre norske soldater dør, og jammen tror jeg Norge har tatt over når det kommer til hyppigst bruk av "verdens beste land"-retorikken også.

Topp Bunn