BOSE - Hva i h......

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Var på et utested i Oslo i helgen (gamle Harry`s). Vi satt nede der de spilte ganske høyt og det var voldsomt trøkk. hi-fi freak som jeg er, kikker jeg meg rundt etter subwooferen, for de småhøyttalerne opp i hjørnet kan umulig levere så heftig trøkk/bass?

Men neida, ingen subwoofer å se noe sted. Hang 3 små hvite BOSE høyttalere i taket, etter det jeg kunne se var det snakk om 1 stk 6" bass i hver av de. Jeg nekter nesten å tro at det er mulig, men jeg kunne virkelig ikke se noe sub eller andre høyttalere.

Har BOSE funnet opp en ny teknologi som leverer 10x bedre enn andre høyttalere på denne størrelsen?

Jeg er uansett meget imponert.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
skulle ikke fordundre meg om det er en bose mod. 901. der det er 1 enhet foran og 8 enheter bak. om så, så kan disse trykke ganske heftig.kan lyde ganske bra om de er riktig oppsatt også. (syntes jeg da, mange som ikke er enige i det)

T

Thomas1

Gjest
901 fra H.Bose ble vel kåret som verdens beste høytaler når den kom ut.. eller var det verdens beste i teorien, men ikke i praksis? Det var iallefall noe sånt.

S

slowmotion

Gjest
Hadde 901 i mange, mange år, kjøpte dem i 1975 eller noe sånt...
De var fine da, gjorde enkelte ting ok, og andre ting dårlig.
Og de trengte masse watt for å åpne seg opp.....

901 og 801 er vel det eneste bra b*** har gjort,
senere ble det jo bare søppel....

;)

B

BjornE

Gjest
Jada - Bose et topp!

Har selv et helt nytt Bose 901 par, mk VI, to klasse D Embla forsterkere 600W 8 ohm og en Behringer EQ for å rette ut frekvensbåndet.

Dette gir en fantastisk lyd, reproduserer konserter, CD, LP alt som er klokkerent og perfekt! Målinger, data - who cares! De aller fleste som diskuterer teknikk her og mange andre steder vet mindre om målinger og måleteknikk enn de vet om eksakte løsninger av Schrødinger ligningen, så hvorfor bry seg om det? Bose er selvfølgelig i klassen B&O etc., altså absolutt low end, fordi oppfinneren, Prof. Dr. Amar Bose, faktisk er høyt utdannet, arbeider ved MIT og tør å ta et standpunkt.

Så derfor la deg imponere av Bose, kjøp Bose, men vær en skap Boser!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
jones skrev:
Var på et utested i Oslo i helgen (gamle Harry`s). Vi satt nede der de spilte ganske høyt og det var voldsomt trøkk. hi-fi freak som jeg er, kikker jeg meg rundt etter subwooferen, for de småhøyttalerne opp i hjørnet kan umulig levere så heftig trøkk/bass?

Men neida, ingen subwoofer å se noe sted. Hang 3 små hvite BOSE høyttalere i taket, etter det jeg kunne se var det snakk om 1 stk 6" bass i hver av de. Jeg nekter nesten å tro at det er mulig, men jeg kunne virkelig ikke se noe sub eller andre høyttalere.
om det var 901 så var det vel heller snakk om 4" elementer.

var vel også klonebyggesett av disse med coralelementer om jeg husker riktig.
Hang sånne på det legendariske diskoteket After Dark i Munkedamsveien på 70-tallet.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Neivel da.

da skjønner jeg ikke helt dette.

fra Stereophile.

Sidebar 1: Specifications

Description: Moving-coil loudspeaker housing 9 full-range 4"-cone drivers arranged for 11% direct-radiated and 89% reflected sound. Supplied with variable active equalizer consolette. Nominal impedance: 8 ohms.
Price: $476/pair.
Manufacturer: Bose Corporation, 1 Strathmore Rd., Natick, MA 01760 (1971).

we doubt that the 901 will appeal to perfectionists who have developed a taste for subtleties of detail and timbre.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
BjornE skrev:
Jada - Bose et topp!

Har selv et helt nytt Bose 901 par, mk VI, to klasse D Embla forsterkere 600W 8 ohm og en Behringer EQ for å rette ut frekvensbåndet.

Dette gir en fantastisk lyd, reproduserer konserter, CD, LP alt som er klokkerent og perfekt! Målinger, data - who cares! De aller fleste som diskuterer teknikk her og mange andre steder vet mindre om målinger og måleteknikk enn de vet om eksakte løsninger av Schrødinger ligningen, så hvorfor bry seg om det? Bose er selvfølgelig i klassen B&O etc., altså absolutt low end, fordi oppfinneren, Prof. Dr. Amar Bose, faktisk er høyt utdannet, arbeider ved MIT og tør å ta et standpunkt.

Så derfor la deg imponere av Bose, kjøp Bose, men vær en skap Boser!
Hvorfor skal man være en skap Boser?

Likevel er det vel OK å vise at Bose klipper til ved 13.5kHz og at de tydeligvis ikke bryr seg om supertweeter trenden i hi-fi? Og ellers så skapes Boselyden i mellomtonen, ved å manipulere hele frekvensbåndet skikkelig -- mulig det er topp ...

B

BjornE

Gjest
Til Waffen - ikke tro på alt du leser! Dersom du sjekker hjemmesiden ser du at i en Bose 901 eller proff Bose 802 leser du raskt at de er på 4.5". Dette sier ikke allverdens om Bose, men det sier mye om deg!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
BjornE skrev:
Til Waffen - ikke tro på alt du leser! Dersom du sjekker hjemmesiden ser du at i en Bose 901 eller proff Bose 802 leser du raskt at de er på 4.5". Dette sier ikke allverdens om Bose, men det sier mye om deg!
if you say so.

go helg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.674
Torget vurderinger
10
Skulle ha surround i stuen som også brukes til muskikk (mest bakgrunn). Vurderte Bose til kr 50000 og det låt skikkelig komprimert og anstrengt (ref mine innlegg om kvinnevokal)

Kjøpte en brukt Klipsch Classik Movie og monterte Klipsch Reference Inwall 2 weis høyttalere + 10" Klipsch sub. = halve prisen, dobbelt så bra lyd, meget fornøyd kone - optimal waf faktor.

På de flere andre rom i huset har jeg Gallo.....og det er skikkelig hifi. Anbefales!!!

Mao B&O og Bose er primært ikke for folk som er glad i god lyd men kun design!

B

BjornE

Gjest
Gallo mot 901 er som ...... Men skjønner hva du sier. Forholder meg forøvrig kun til 901 fra Bose. WAF er ikke en enkel affære. Jo mer avansert W er jo mer omfattende blir WAFFET! Hos oss er som nevnt B&O enerådende med hensyn på WAF, men heldigvis er stuen så stor at mitt anlegg med to Bose 901 forsvinner foran en stor rekke med panoramavinduer med en utsikt som trekker øynene bort fra høytalerene.

Synes for øvrig at alle med så store antipatier mot enkelte merker er interessante - så pøs på!

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
jones skrev:

Har BOSE funnet opp en ny teknologi som leverer 10x bedre enn andre høyttalere på denne størrelsen?

Jeg er uansett meget imponert.
Hadde sikkert slått på loudnessbryteren, gir topplyd hos 70% av brukerne på HFS ;D

Topp Bunn