Borre hull i plexiglass

P

Parelius

Gjest
Er det visse ting en må ta hensyn til når en skal borre hull i plexiglass? Spesialborr? Skal ha laget noen hull for innfesting av RCA-hunnplugger, så jeg må lykkes på første forsøk.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Kan være greit med stativ for å hindre sprikking når boret går gjennom, har en tendens til å være litt hissig i gjennombruddet, særlig hvis plexi er av en hard type. Hvis du ikke har stativ, vær forsiktig i det boret går gjennom.Alternativt, stopp og ta resten fra andre side.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Ha rikelig med plexiglass for hånden. Det pleier ofte å gå til h..v.te både en og to ganger før man lykkes.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Har du tilgang til en overhåndsfres ville jeg nok ha brukt den. Med boremaskin på frihånd ville jeg ha startet med et tynnt bor før jeg gikk opp i diameter. Som andre har skrevet er det smart å stoppe før du er igjennom og så gå inn igjen fra den andre siden. Ellers er det vel et spørsmål om høy hastighet på boret og sakte mating slik at boret mere freser bort plexiglasset enn direkte borer i det.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Vel. Ikke helt som du mener, Spiralis!

Høy hastighet på boret bør man absolutt unngå! Ettersom plexi svært fort går over i "flytende" form, bør man i stedet kjøre med lav hastighet, i kombinasjon med et smøremiddel. CRC 556 er i så måte et utmerket alternativ.
Ellers bifaller jeg forslaget til hel-elt, med delvis gjennomboring, for så å ta resten fra motsatt side.

Tør mene noe om dette, ettersom jeg i sin tid har produsert utstyr hvor en nøyaktig ( vanntett) boring i forhold til hullmål, har vært avgjørende.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Skal ikke krangle med deg Skrue, for jeg har ikke boret mye i plexi, men om man borer med lav hastighet må boret være veldig skarpt slik at det skjærer lett. Vanlig trebor er vel konstruert for en alt for rask materialavvirking? Et lite brukt ( skarpt ) metall eller "multipurpose" bor er vel å anbefale hvis man ikke har spesialbor?

Mitt metallbor var ikke veldig skarpt så jeg måtte bruke trebor da det var det skarpeste. Høy hastighet for at det ikke skulle skjære seg fast og maskin på stativ var min resept. Men som sagt veldig langsom mating, ( blir som å bruke fres ) og når du nevner det så brukte jeg vann, primært for å kjøle men også for å smøre litt. Pilothullet ble boret med et Biltemabor med et eller annet luriumbelegg. Da kom det avvirkede materialet ut som en lang skrudd streng, da jeg gikk over til stor diameter med trebor var det knapt pulver det som kom, mere det som i Trøndelag kalles "fos". Betyr antakelig at det var feil bor/teknikk, men det virket i allefall! ;)

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Skal det gjøres riktig bør du grade om borret. Spør Plastkompaniet - de har kunnskap om dette.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ta plexiplaten med til firmaet istedenfor å spørre de. En person som har rett utstyr og erfaring gjør det på et blunk, du kommer til å ødelegge platen i første forsøk. Hvis det er slik at du kun har en sjanse, så bør du ikke ta noen sjanser. Det kan jo umulig koste noe særlig å få det gjort trygt og godt med egnet utstyr. For min del har jeg samlet opp mange nyttige mennesker opp gjennom livet, så en mann for sin plexiboring skulle jeg klart å finne i min omkrets. Kjenner du ingen med drill på stativ? Jeg ville ikke gjort det på frihånd, for da kan boret lett begynne å vandre over platen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
toonz skrev:
Skal det gjøres riktig bør du grade om borret. Spør Plastkompaniet - de har kunnskap om dette.
Sikkert et meget riktig forslag i og for seg, MEN..... ::)

Jeg er en veldig sær jævel som har "det meste" liggende på lager, "just in case", ( Ifølge kona er Øysten Sundes sang "Kjekkt å ha" skrevet til meg! ) men selv jeg har dog ikke utstyr/kompetanse til å grade om bor. ( Takk for ideen forøvrig ;D ) Det er nok både enklere og bedre å stikke innom en butikk som selger slikt enn å "lage" sitt eget.

Har man et slikt "Plastkompaniet" firma i nabolaget er jo det mest fornuftig å gjøre som Baluba foreslår, ta med platen til firmaet!

P

Parelius

Gjest
Det ante meg at det ville være lurt å spørre om dette før jeg gikk i gang. Jeg innser nå raskt at det lureste er å oppgi hele borre-det-selv-prosjektet, og overlate det til folk med egnet verktøy og kompetanse.

Takker for kloke innspill.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Det ante meg at det ville være lurt å spørre om dette før jeg gikk i gang. Jeg innser nå raskt at det lureste er å oppgi hele borre-det-selv-prosjektet, og overlate det til folk med egnet verktøy og kompetanse.

Takker for kloke innspill.
Personen med verktøy og kompetanse kunne jo like gjerne være deg da Parelius. Det er kun et spørsmål om å anskaffe verktøy og lære seg "the basics" og vips... ::)

På den annen siden kan man jo mene at kapital og tid investert i et slik "skaffe utstyr og lære seg bruken" prosjekt, kunne vært bedre brukt til et "kjøpe single malt av god familie og bruke tid for å bli kjent med denne" prosjekt. Men da kommer vi mere over i filosofiens verden og der besitter du adskillig mere og bedre kompetanse enn meg! ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.648
Torget vurderinger
24
1. Spenn fast det som skal bores - horisontalt

2. Sørg for nytt (eller tilnærmet) HSS bor i den dim. du skal bruke

3. Langsomt! Aller helst søylebormaskin, men intet "must" Høy hastighet gjør at materialet "kliner seg" og det er lett å få vibrasjoner

4. Bruk rødsprit når du borer, gir bedre presisjon og renere skjæreflate

5. Skal du forsenke, bruk samme prosedyre.

(C) Sluket 2010

Topp Bunn