Borevann

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hei!

Jeg bor på bygda og er ikke tilkoblet vannverk.
Har til nå hatt trykkvann fra egen brønn oppi lia.
Men for 2-3 år siden fikk jeg en kamerat til å bore et ca 60 m hull like ved huset, og i sommer koblet jeg meg til dette. Vannet eg klart, kaldt og godt!
Men det har en svak lukt, særlig med en gang det kommer ut av kranen, som kan minne om den lukten som kommer når tannlegen borrer i tennene. (Huff... grusom sammenligning, men det minner om den)
Jeg går ut ifra at dette skyldes borestøv eller noe slikt, for det luktet sterkt av samme lukt rett etter at de hadde boret. Er det noen som har vært borti det samme? Hvor lenge går det eventuelt før dette avtar?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.145
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg bor på bygda og er ikke tilkoblet vannverk.
Har til nå hatt trykkvann fra egen brønn oppi lia.
Men for 2-3 år siden fikk jeg en kamerat til å bore et ca 60 m hull like ved huset, og i sommer koblet jeg meg til dette. Vannet eg klart, kaldt og godt!
Men det har en svak lukt, særlig med en gang det kommer ut av kranen, som kan minne om den lukten som kommer når tannlegen borrer i tennene. (Huff... grusom sammenligning, men det minner om den)
Jeg går ut ifra at dette skyldes borestøv eller noe slikt, for det luktet sterkt av samme lukt rett etter at de hadde boret. Er det noen som har vært borti det samme? Hvor lenge går det eventuelt før dette avtar?
Hakke peiling, men et kullfilter kan muligens avhjelpe problemet.

mvh
KJ

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.158
Hvis du nylig har begynt å bruke av det er det endel borestøv igjen i hullet. Dette forsvinner ved bruk. Ergo, bruk så mye som mulig av vannet, gjerne la det stå å renne.
Vannprøve bør du somsagt ta. Den er din kommune behjelpelig med å analysere.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Stemmer det du sier Panther, lukten avtar etter lang tids tapping.
Håper det forsvinner helt slik at jeg slipper å ha filter.
Vannprøve var et godt tips, det skal jeg få gjort!

Deilig er det i hvertfall å kunne fråtse i rent vann også når det er tørt om sommeren! :)

Topp Bunn