Bootleg-opptak med kjempelyd

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Har snublet over en serie bootlegopptak, som trolig kommer er laget i Tyskland, med diverse norske jazzartister.

Lydmessig gir disse ulovlige opptakene meg en bedre musikalsk opplevelse på mitt anlegg, enn mange av de påkostede studioopptakene mange av de samme artistene har gitt ut.

Så vidt jeg forstår er dette opptak som er gjort ved å tappe miksebordet på konsertene.

Uansett: Dette er kanskje nok en bekreftelse på at det enkle ofte er det beste, og også på hvor mye vi går glipp av på grunn av de kompresjonskåte lydteknikkerne rundt omkring?

tord gustavsen quartet - hamburg 2014-06-05 f.jpg

Her er coveret til en av bootlegene, som åpenbart er laget av samme kilde, fordi fonten man bruker på fremsiden er den samme på alle bootlegene. Denne konserten er Tord Gustavsen Quartet i Hamburg den 5. juni 2014.

Pianoet har et svært naturlig nærvær, klang og størrelse, i forhold til mange komersielle opptak, der pianoet blir panorert over hele lydbildet. Det samme gjelder trommene, som, mot normal, har sin naturlige plass og størrelse.

Befriende.

Synd at man ikke kan betale artistene for slike konsertopptak. Det er noe man burde begynne med, nå som teknologien tillater det.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Men det kan man jo ofte, sitter selv på et opptak fra en Mark Knopfler-konsert i Bergen. Problemet er bare at de som oftest er i mp3-format.

mvh

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Disse opptakene er FLAC, 16bit 44.1khz. CD-standard altså.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg hadde likt å se 24-bitsopptak også. Det utstyret man bruker i dag tar, stort sett, opp i det formatet uansett.

Om jeg ikke husker feil, har utestedet Mono i Oslo kjøpt inn en vinylpresse for å selge konsertopptak på scenen der.

Men de har kanskje ikke kommet igang med det?

Ideen er iallfall strålende. Og dette er en mulighet for artistene å tjene ekstra penger. Rart at det ikke utnyttes mer.

Trist at ulovlige piratkilder nesten alltid slår betalingstjenester på både kvalitet og tilbud.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.464
Torget vurderinger
11
Har snublet over en serie bootlegopptak, som trolig kommer er laget i Tyskland, med diverse norske jazzartister.

Lydmessig gir disse ulovlige opptakene meg en bedre musikalsk opplevelse på mitt anlegg, enn mange av de påkostede studioopptakene mange av de samme artistene har gitt ut.

Så vidt jeg forstår er dette opptak som er gjort ved å tappe miksebordet på konsertene.

Uansett: Dette er kanskje nok en bekreftelse på at det enkle ofte er det beste, og også på hvor mye vi går glipp av på grunn av de kompresjonskåte lydteknikkerne rundt omkring?

Vis vedlegget 300771

Her er coveret til en av bootlegene, som åpenbart er laget av samme kilde, fordi fonten man bruker på fremsiden er den samme på alle bootlegene. Denne konserten er Tord Gustavsen Quartet i Hamburg den 5. juni 2014.

Pianoet har et svært naturlig nærvær, klang og størrelse, i forhold til mange komersielle opptak, der pianoet blir panorert over hele lydbildet. Det samme gjelder trommene, som, mot normal, har sin naturlige plass og størrelse.

Befriende.

Synd at man ikke kan betale artistene for slike konsertopptak. Det er noe man burde begynne med, nå som teknologien tillater det.
Ja merkelig at ikke noen har funnet ut at det faktisk er et marked der ute med millioner av audiofile som er villig til å betale for kvalitet, problemet vil vel være å finne lydteknikkere som vet hva kvaliteten består i......

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.637
Torget vurderinger
96
Takker for dette tipset. Skal sjekke ut denne, fant den i min faste "bakgård" ;) Teknisk info: dvb-s > techno trend tt-premium s2-6400 twin hd > hdd > nero wave editor > flac
(mpeg1 layer 2/320 kbps) [radio station - ndr info]

Må innrømme at det ikke sa meg alt for mye...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Vis vedlegget 300771

Befriende.

Ja merkelig at ikke noen har funnet ut at det faktisk er et marked der ute med millioner av audiofile som er villig til å betale for kvalitet, problemet vil vel være å finne lydteknikkere som vet hva kvaliteten består i......
Det ser ut til at det finnes folk som gjør slikt.
Se litt i den tråden jeg lnket til. Problemene ser ut til å ligge på den organisatoriske siden, pluss at det antakelig kan bli litt komplisert juss utav det, med kontrakter, copyright osv.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den andre siden av at plateselskapene innbiller seg at ting må mastres grisehøyt for å selge, er at kvalitetsopptak ofte er gratis - helt lovlig. Det finnes tusenvis av lovlige, gratis konsertopptak her: https://archive.org/details/etree

Hvis man søker (f eks) på 24-bits matrix eller lossless soundboard og sorterer etter "average rating" kommer det opp en del gode opptak. I denne sammenhengen betyr "matrix" en mix av den "tørre" lyden fra miksepulten ("soundboard") og tilleggsmikrofoner for litt publikumslyd og romklang.

Det enkleste er å installere Live Music Archive som en app i Logitech Media Player (eller hva man nå enn bruker) for å høre gjennom opptakene først, for så å laste ned høyoppløsningsversjoner av de beste til egen harddisk ved behov. Etterhvert finner man også ut hvem som gjør gode opptak og søker opp ting disse har lagd.

Et eksempel:
Dave Alvin Live at AcousticMusicSanDiego (24/48 )
Dave Alvin Live at AcousticMusicSanDiego (16/44,1)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takker for dette tipset. Skal sjekke ut denne, fant den i min faste "bakgård" ;) Teknisk info: dvb-s > techno trend tt-premium s2-6400 twin hd > hdd > nero wave editor > flac
(mpeg1 layer 2/320 kbps) [radio station - ndr info]

Må innrømme at det ikke sa meg alt for mye...
Ja, som Nevaton sier: Radioopptak. DVB-S er Digital Video Broadcasting - Satellite. MPEG1 Layer II er MP2. Dette er formodentlig digital satelitt-radio fra NDR (Nord Deutsche Rundfunk) som en eller annen har tatt opp hjemme og repakketert som tapsfri FLAC. Det hjelper ikke stort å lagre det som tapsfritt FLAC-format hvis filen var lossy 320 kb/s MP2 i utgangspunktet. Det er jo et tankekors at dette likevel låter bedre enn de kommersielle CD-utgivelsene.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.328
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Den andre siden av at plateselskapene innbiller seg at ting må mastres grisehøyt for å selge, er at kvalitetsopptak ofte er gratis - helt lovlig. Det finnes tusenvis av lovlige, gratis konsertopptak her: https://archive.org/details/etree

Hvis man søker på 24-bits matrix eller lossless soundboard og sorterer etter "average rating" kommer det opp en del gode opptak. I denne sammenhengen betyr "matrix" en mix av den "tørre" lyden fra miksepulten ("soundboard") og tilleggsmikrofoner for litt publikumslyd og romklang. Det enkleste er å installere Live Music Archive som en app i Logitech Media Player (eller hva man nå enn bruker) for å høre gjennom opptakene først, for så å laste ned høyoppløsningsversjoner av de beste til egen harddisk ved behov. Etterhvert finner man også ut hvem som gjør gode opptak og søker opp ting disse har lagd.

Et eksempel:
Dave Alvin Live at AcousticMusicSanDiego (24/48 )
Dave Alvin Live at AcousticMusicSanDiego (16/44,1)
Tusen takk for link! :)

mvh

Topp Bunn