Boligrente!

U

Utgatt11378

Gjest
Hei.

Kjenner en som har vært nødt til å refinansiere , med det resultat at vedkomende måtte til "boligkontoret" for og få til dette grunnet lav inntekt (godt under 200 000).

Ingen andre ville høre snakk om refinansiering ,tross at beløpet var mye mindre enn boligen var taksert til av megler, og at "karen" legger sin ære i å gjøre opp for seg!

Dette gikk greit, renta var litt over 4, så steg den......!

Sist jeg snakket med "karen" hadde Husbanken satt ned renta, med 1.% poeng så nå var den effektivt på 7!?

Lånet som denne "karen" fikk var for såkalte "vanskeligstilte", det er da jeg tenker, 7% er da fryktelig mye nå når "vanlige" folk oppfordres til og binde på 4+ !?

Fasinerende og se at noen "institusjoner" er svært raske med "oppjustering" ,men motsatt vil de ikke være med på.

Må virkelig dem som har minst finne seg i dette?

Jeg bare spør, på meg virker det urettferdig og litt hånlig mot en gruppe mennesker som nesten ikke har til mat i kjøleskapet til seg og sine barn.......enslig forsørger er også denne "karen"

Underlig system!

Bare noen frusterasjons tanker ved morgenkaffen.........!

Vh

S

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Øje, bøje - 7% rente - er dette et boliglån???

Det høres alt for mye ut, men det er vel kanskje sånn at bankene tar seg ekstra betalt for risiko? Mao det er større sjanse for at vedkommende ikke greier å gjøre opp for seg?

Jeg må medgå at jeg skjønner ikke helt logikken til banken i så fall - det må da være bedre å gi vedkommende lånebetingelser som gjør at han/hun kan greie å gjøre opp for seg?

Edit: Nå ser jeg at det er husbanken det er snakk om. Husbanken har vel samme patent som lånekassen, at renta fastsettes på etterskudd. Det betyr at rentebetingelsene deres er 3 måneder (eller så) på etterskudd. Om noen måneder går rentene til vedkommende godt ned. Det virker litt merkelig, men husk på at husbanken er tilsvarende sen med å sette opp renta. Over tid jevner dette seg ut.

mvh

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Etterslep på renteendringer er vel ikke så dramatisk all den tid et boliglån som oftest løper over 20-30 år. Kanskje dette også kan brukes til lånetakerens fordel?

Det er jo utsikter til at rentene vil gå nedover et stykke til før de skal snu og stige igjen. Dette er i allefall sentralbankens prognoser. Hvis dette etterslepet gjør at man kan se når dette snur og sjefen setter opp renten igjen for å markere at bunnen er nådd, og man fremdeles har 3 måneder på seg til å binde renten.. så har man kanskje en gylden mulighet til å komme godt ut av det hele og time bunnen? Eller tenker jeg helt feil her?

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Så vidt jeg forstod på "karen" er lånet administrert av "Lindorff Finans" for Boligkontoret i Kommunen gjennom "Husbanken", og ved oppjusteringene til "sentralbank sjefen" kom melding fra Lindorff om renteøkning nesten før "rentemøtet" var slutt.

Synes ikke dette høres bra ut, skal se at den bruker lang tid ned, og at den fyker opp med en gang det er noen rykter om oppgang, og at "karen" får en unormalt høy rente da også!

Vi følger saken....:-(

vh

s

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.995
Sted
Trondheim
Hvis det er husbanklån det er snakk om er dette logisk. Renten i husbanken justeres 2 ganger pr. år. Da setter man en rente i forhold til markedsrenten som er gjeldende ved rentefastsettelsesdatoen, so så vidt jeg husker var i august i fjor, altså mens renten fremdeles var høy.
Dette justerer seg selv over tid. I perioder med fallende rente vil husbankrenten være høyere enn andre boliglån, men når renten stiger vil den være lavere. Over tid vil et husbanklån i snitt være billigere enn andre boliglån, men i perioder vil den være høyere.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Gjestemedlem skrev:
Etterslep på renteendringer er vel ikke så dramatisk all den tid et boliglån som oftest løper over 20-30 år. Kanskje dette også kan brukes til lånetakerens fordel?

Det er jo utsikter til at rentene vil gå nedover et stykke til før de skal snu og stige igjen. Dette er i allefall sentralbankens prognoser. Hvis dette etterslepet gjør at man kan se når dette snur og sjefen setter opp renten igjen for å markere at bunnen er nådd, og man fremdeles har 3 måneder på seg til å binde renten.. så har man kanskje en gylden mulighet til å komme godt ut av det hele og time bunnen? Eller tenker jeg helt feil her?
Renta på et husbanklån kan etter sigende kun bindes en gang i året. Og da etter helt spesielle retningslinjer som overhodet ikke kan sammenlignes med det private marked. Helt sprøtt egentlig da låntakere med kommunale lån f. eks. gjerne har et dårligere kapitalgrunnlag for å forvalte huslån enn folk som får lån på det private marked. :mad:

Topp Bunn