Bodil Niska.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har nå blitt introdusert for " min jazz " gjennom de to skivene til dama over her.......Etter å ha hørt disse platene noen ganger...først First song....så blue....så er dette bare helt herlig å høre på......jeg er blitt hekta på sax.......tenorsax.. ;)

Jeg tror jeg trenger tilvenning til den mer hardbarka jazzen , men Bodil sine skiver består mer av meliodiøse toner , og det låter aldeles vakkert dette her...First song blir nok min favoritt , og jeg håper det blir mer plater i fremtiden ( er det flere enn disse to forresten)?

Jeg tar gjrene mot tips om plater med god tenorsax...gjerne da av den melodiøse typen...ala Bodils saker......takk Bodil for to nydelige album du og ditt mannskap har fått til her.....disse kommer til å snurre mye her , og er definitivt verdt 200 kr stk.

Mvh Espen Saatvedt.

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
769
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bodil Niska har bare gitt ut to plater. Vet ikke når det kommer fler. I følge Per Husby, Bodil`s faste pianist, holder hun den samme fine stilen, med andre ord ingen nyskaping der i gården. Får bare håpe det blir flere plater. Hvis du drar til Haugesund under Sildajazz, kan du høre henne på Bodil`s Kro, der hun har spilt på mange festivaler.

Beslektede tenorister er det mange av. I den eldre generasjonen kan nevnes Bjarne Nerem, Ben Webster, Coleman Hawkins og Joe Henderson. Av de yngre er det Joe Lovano ,Joshua Redman og Bob Mintzrer som er gode.

Olllie

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
olllie skrev:
Bodil Niska har bare gitt ut to plater. Vet ikke når det kommer fler. I følge Per Husby, Bodil`s faste pianist, holder hun den samme fine stilen, med andre ord ingen nyskaping der i gården. Får bare håpe det blir flere plater. Hvis du drar til Haugesund under Sildajazz, kan du høre henne på Bodil`s Kro, der hun har spilt på mange festivaler.

Beslektede tenorister er det mange av. I den eldre generasjonen kan nevnes Bjarne Nerem, Ben Webster, Coleman Hawkins og Joe Henderson. Av de yngre er det Joe Lovano ,Joshua Redman og Bob Mintzrer som er gode.

Olllie
Strengt tatt har vel Bodil gitt ut tre, den første var riktignok sammen med Elisabeth Walker på piano og Tine Asmundsen på bass i gruppa Girl Talk. Plata heter Talkin' Jazz og kom i 1996.

Fra sikre kilder (dvs. fra Bodil selv ;D ), så er det planer om en ny plate i høst. Det fortalte hun meg på forsommeren, men ting kan jo ha endret seg siden da.

Roy

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk Ben Webster (tenor), Dexter Gordon (tenor) og Johnny Hodges (alt).
Spilte jeg den gamle Verve plata med Duke Ellington og Johnny Hodges for deg da du var innom? Tror den heter Side by Side. Fra ca 1959.
Nettopp denne har fått flere til å få tilbake entusiasmen for jazz på vinyl :)
Den vil nok falle best i smak hos deg av de jeg nevner.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk audiomix...husker ikke hva du foret riggen med , men vinyl var det i allefall.....videre til em ming da el 34 og deretter monopulsene dine vel.... ;) låt velidg fint husser je,,,,

akkurat nå har jeg jævlig lyst på noe av Bjarne Nerem,,,,,,,,,,,får stikke ned på barejazz en dag snart.....

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Bodil Niska skal komme med med en ny plate i løpet av høsten. Da skal hun spille med svenske musikere, så da er det bare å glede seg til utgivelsen.

Var på en chartertur ombord på Christian Radich, og til min overraskelse så spilte hun sammen med en meget god gitarist. Moro, og utrolig vakkert. Rakk å veksle noen ord med henne.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
ixos_76 skrev:
akkurat nå har jeg jævlig lyst på noe av Bjarne Nerem,,,,,,,,,,,får stikke ned på barejazz en dag snart.....
At jeg kunne glemme salige Bjarne N. En av de beste vi har hatt.
Nå som han er nyvasket får jeg gi han noen runder igjen :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tenorsax gir uttallige gåsehud timer på avantgarde og 300b...deilig....Niskas BLUE er veldig bra denne og....... ;)

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Siden Bjarne Nerem er nevnt. For noen år siden hadde bandet (jazz, swing) jeg spiller i 15-årsjubileum. Vi slo på stortromma og leide inn salige Nerem som solist. Han stilte opp og vi hadde en eneste øvelse før konsert. Øvelsen var ikke spesielt vellykket; Bjarne N virket temmelig uopplagt og uinteressert. Han kom ikke inn der han skulle og rotet noe forferdelig med omtrent alt. Vi i bandet fikk bange anelser og fryktet en dundrende konsertfiasko.

Konsertdagen kom og publikum strømmet til for å høre Bjarne Nerem. Nesten 400 mennesker i salen var ikke hverdagskost for et landsens amatørband.

Vi varmet opp med et par låter før Nerem entret scenen. Og vi i bandet hadde vondt i magen og gruet oss noe forferdelig. For dette måtte jo gå rett til helvete.

Men det gjorde gudskjelov ikke det.

Jeg tror den første melodien med Nerem var The Girl from Ipanema. Han tro til med et tenorspill jeg aldri har hørt maken til. Og det bare fortsatte. Improvisasjoner så lekre at det var like før jeg gjorde i buksa. Og for en tone! Gubben var i kjempeform og ga oss en leksjon i jazzimprovisasjon som vi bare kunne drømme om. Kjemperespons fra salen, og vi bandet var nærmest i ekstase. Ingen tvil, dette var det største jeg har vært med på i musikken.

Dette er nå 17 år siden, og vi snakker stadig om den konserten. Vi benytter en hver anledning til skryte av at vi har spilt med Bjarne Nerem. Så hvis dere oppfatter denne historien som skryt, så er det akkurat det det er.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå fikk jeg ikke akkurat mindre lyst på ei plate eller to....er ikke det noen musikers sterke kort , kliner til når det virkelig gjelder ;D

I mangel av Nerem , gjør Bodil Niska ett fremragende bålsearbeide på tenoren her...........jeg har vel blitt hekta på sax musikk........ :eek:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Jeg snakket med Bodil i går, og hun fortalte at den nye plata hennes kommer neste mandag, dvs. 24. november. Så da er det bare å glede seg.

Roy

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Hei.
Fra min anbefaligstråd kan jeg anbefale Dexter Gordor (our man ..), Barney Wilen og Ben Webster. Flotte saxofonplater å starte med dersom du nettopp har oppdaget jazz.
Oliver Nelson og Cannonball Adderley er også plater jeg kan anbefale på det varmeste.
Minutten

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.843
Torget vurderinger
4
Ikke minst er Bodil Niska en fremragende platepusher og har landets fineste og hyggeligste platesjappe.

Gikk forbi hennes gamle lokaler i Kirkegata i går. For noen år siden ble hun kastet ut derfra og inn kom et eller annet utested...noe cowboygreier tror jeg. Nå var det tomt og svart i de lokalene, mens Bare Jazz lever i beste velgående i smuget sitt oppe i Grensen.

Lett å gå forbi i Grensen for den som ikke er kjent, men se etter skiltet og følg den røde asfalten inn i smuget.

E

Espen L

Gjest
R.E.S. skrev:
Jeg snakket med Bodil i går, og hun fortalte at den nye plata hennes kommer neste mandag, dvs. 24. november. Så da er det bare å glede seg.

Roy
Det blir spennende, er kjempebra de tdligere skivene hennes,
her blir det og løpe og kjøpe :)
Mvh. Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
TRane , det er vel route 66 som flytta inn der...det ble avviklet for ett par år sida , gikk visst dårlig , men det var høy swing-dans faktor der....og en del live , vanka der ett par år faktisk :D

Den sjappa som Bodil har nå er kjempefin den , jeg kjøper gjerne musikken min der til 198 pr cd fremfor hos kompaniet til 39kr billigere....ei sånn lita sjappe må tas vare på , at Bodil er ei fantastik dame både som pusher , og tanorsaxofonist er jeg nok ikke alene om å syntes.....Girl talk står på ønskelista ,. men til uka får jeg ta en tur nedom å se om den nye sonny rollins og bjarne nerem har kommet inn, to skiver jeg bare har trua på....

gleder meg til våren på uteserveringa , Olso vinylklubb og jeg koste oss der i en flott atmosfære felere anledninger i sommer , det skal gjentaes.....

Kjøp plater der , så butikken holder koken.... ;D

Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da har Norges saxdronning nummer 1 lansert den tredje plata si , snutter kan høres på www.niska.no

dette høres svært lovende ut......

Plata selges på www.barejazz.no

Denne kjøpes rimlig raskt..... ;)

DEt er en del år siden sist , håper mange entusiaster hiver seg rundt å kjøper plata , det er heller ikke noe sjansespill , for snutter fra alle skivene kan høres på niskaadressen over , via pc en....

Da ble det jammen en førjulsgave til meg fra meg....denne kommer garantert ikke under treet okke som :D

Det opplyses på barejazz sine hjemmesider at plata er i lager...da skal det både gå å møte opp å handle , samt bestille i nettbutikken for dere som ikke kan reise innom pga avstanden til oslos feteste jazzbule.....drevet av denne dama som her omtales...

Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok , jeg får heller støtte den lokale butikken til Bodil , selv om jeg ryker på en to-tre tiere på prisen...kjøpt alle de andre der ...

Kanskje jeg har flaks å får en signert versjon om jeg spør pent... ;D

E

Espen L

Gjest
ssm skrev:
TRane , det er vel route 66 som flytta inn der...det ble avviklet for ett par år sida , gikk visst dårlig , men det var høy swing-dans faktor der....og en del live , vanka der ett par år faktisk :D

Den sjappa som Bodil har nå er kjempefin den , jeg kjøper gjerne musikken min der til 198 pr cd fremfor hos kompaniet til 39kr billigere....ei sånn lita sjappe må tas vare på , at Bodil er ei fantastik dame både som pusher , og tanorsaxofonist er jeg nok ikke alene om å syntes.....Girl talk står på ønskelista ,. men til uka får jeg ta en tur nedom å se om den nye sonny rollins og bjarne nerem har kommet inn, to skiver jeg bare har trua på....

gleder meg til våren på uteserveringa , Olso vinylklubb og jeg koste oss der i en flott atmosfære felere anledninger i sommer , det skal gjentaes.....

Kjøp plater der , så butikken holder koken.... ;D

Espen
Hva er adressen til butikken?
Mvh: Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Grensen 8 , 0159 Oslo

e-post : post@barejazz.no

Tlf 22332080

Var nedom nå , kjøpte Niskas nye + en Sonny Rollins skive der.....Rollinsen ligger på vent mens Niska spilles , meget god lyd på cd en , og flott musikk .

Anbefales....

Beste hilsner Espen

E

Espen L

Gjest
Var på Oslo Hifisenter i går og hentet meg nye Høytallerkabler, tok da
Turen innom Bare Jazz etter mye skryt av den butikken her på nettet.
Og det må jeg si, noe mer hyggelig platebutikk har jeg aldri hvert i :)
Bodil Niska sto bak disken fikk da henne til og ta ut 5 av hennes favoritter innen Jazzverden
i disse dager. Så i dag koser jeg meg med nye Jazz artister som jeg ikke har hørt før.
Kjøpte også selfølgelig hennes siste skive fikk også med hennes signatur på skiva ;)
Dette er utvilsomt en Butikk som jeg kommer til fast og reise innom når jeg er i Oslo

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nei ser man det..... ;D

Jeg har også 3 signerte plater her nå...fra Bodil ...

Du bør kjøpe deg first song og Blue også.........blue er nok den som er aller best , inkl den nye etter 4 gjennomganger av den nye skiva her syntes jeg......

i tillegg finnes jo girl talk , som niska er med på....

Oslos beste musikksjappe......Du fikk vel med deg Sonny Rollins Tenormadness da eller ? ;)

Espen S

E

Espen L

Gjest
ssm skrev:
Nei ser man det..... ;D

Jeg har også 3 signerte plater her nå...fra Bodil ...

Du bør kjøpe deg first song og Blue også.........blue er nok den som er aller best , inkl den nye etter 4 gjennomganger av den nye skiva her syntes jeg......

i tillegg finnes jo girl talk , som niska er med på....

Oslos beste musikksjappe......Du fikk vel med deg Sonny Rollins Tenormadness da eller ? ;)

Espen S
Hei Espen
First Song og Blue hadde jeg fra før av ;) Fikk med meg Night Time med Bodil Niska/Steffano Bollani (Carioca)/Karrin Allyson (imagina)/Stacey Kent (the boy next door)/ Randy Crawford& Joe Sample (no regrets)
En fin blanding av jazz :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her er ett bilde fra opptaket til Night time (tror jeg) sakset fra www.niska.no

flere bilder finnes der......

Jeg ønsker europas tenor-madame nr 1 alt hell med salget av en fantastisk plate i tiden som kommer....

Espen Saatvedt.

Vedlegg

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
ssm skrev:
Hei , jeg har nå blitt introdusert for " min jazz " gjennom de to skivene til dama over her.......Etter å ha hørt disse platene noen ganger...først First song....så blue....så er dette bare helt herlig å høre på......jeg er blitt hekta på sax.......tenorsax.. ;)

Jeg tror jeg trenger tilvenning til den mer hardbarka jazzen , men Bodil sine skiver består mer av meliodiøse toner , og det låter aldeles vakkert dette her...First song blir nok min favoritt , og jeg håper det blir mer plater i fremtiden ( er det flere enn disse to forresten)?

Jeg tar gjrene mot tips om plater med god tenorsax...gjerne da av den melodiøse typen...ala Bodils saker......takk Bodil for to nydelige album du og ditt mannskap har fått til her.....disse kommer til å snurre mye her , og er definitivt verdt 200 kr stk.

Mvh Espen Saatvedt.
Jeg hadde ikke hørt om Bodil Niska før du kom med tipset her. Jeg var innom Apollon her i Bergen i går og kjøpte med meg de to siste platene hennes. Dette var et svært positivt bekjentskap. Tusen takk for tipset Espen.

Elektron

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
'night time' har vært (og er) min store førjulsplate i år.så snart økonomien retter seg skal jeg anskaffe hennes tidligere utgivelser.

mvh. s,

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig det folkens.....kanskje det jeg liker aller best å spille.......

Night-time er fin den.....

men BLUE og First song , er og kjempefine.....holder en knapp på Blue , men first song sitter nok raskest....gjorde det her.....

de platene skaper en slags avhengighet......mine beste platekjøp i 2008 mener jeg....men for all del , mye annet bra med Båls i der ute og.....

;D ;D

Topp Bunn