Boble

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Boblebygging?

http://www.dn.no/privatokonomi/article1828952.ece
http://www.dn.no/privatokonomi/article1766332.ece
http://www.dagensit.no/article1786664.ece

Kom og lån penger, gjerne mer enn huset du skal kjøpe er verd.
Får du problemer med renta, det er bare å prute.
Er du fortsatt ikke fornøyd, bytt bank.

Men han som noe med styringsrenten å gjøre sier
http://www.dn.no/privatokonomi/article1826138.ece

De som har noe å selge, burde kanskje skynde seg litt.
Og de som går med planer om å kjøpe vil nok få en fordel av å vente litt…
Samtidig er disse to setningene, om noen hørte på dem, forsterkende i negativ retning. Håper bare de har ryggrad til å bære det, de som lar seg blende av billige lån… ::)

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Tja, jo, kanskje. Det er helt klart noen usunne tendenser i markedet, samtidig som en del sikkert kan forklares som et regimeskift. Prisene har steget mer enn lønninger, og de har fjernet seg totalt fra utleieprisene – men om viljen til å betale for bolig øker eksponensielt med inntekt kan nåværende prisnivå forsvares. Til syvende og sist blir det psykologiske fundamentalt, så det er vanskelig å spå noe som helst.

Jeg har blitt litt klokere av å bruke noen måneder på å analysere det norske boligmarkedet, men jeg har ikke blitt noe sikrere på konklusjonene mine – tvert imot.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Boligmarkedet er begynt å bli ganske sykt, egentlig.

En bekjent er på jakt etter leilighet med 2-3 soverom, som det er veldig press på her i byen. Hun må regne med >10k/mnd i husleie for 3 soverom og 7-8k/mnd for to, med boareal på 80-90kvm (gitt noenlunde standard).

Leieprisene dekker sånn omtrent det et lån koster å betjene, men da hun ikke har fast arbeid får hun selvfølgelig ikke lån til å skaffe noe selv. Husleieprisene øker mere enn det "kjøpeprisene" øker... Bostøtta er beregnet ut fra antikvariske priser...

Hvordan skal folk skaffe seg boliger etter hvert, lurer jeg på...

Johan-Kr

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fenalaar skrev:
Husleieprisene øker mere enn det "kjøpeprisene" øker...
På landsbasis er dette i alle fall feil; men godt mulig det stemmer i noen enkeltbyer her og der.

(Sort linje er leiepris pluss litt støy, blå er salgspriser.)
Fenalaar skrev:
Hvordan skal folk skaffe seg boliger etter hvert, lurer jeg på...
I det øyeblikket tilstrekkelig mange stiller seg samme spørsmål får vi et nytt boligkrakk, og prisene kommer til å stupe ganske så bra.

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Boliger er relativt billig i Norge.

Når folk snakker om boligprisene har både doblet seg og tredoblet seg -så er det to forhold som er viktig å ta hensyn til:
1) -renteforventning. For 20-30 år siden så haddevi en mye høyere rente i landet - man måtte ta høyde for å kunne betale 10% rente - kanskej til og med litt mer. I dag kan man binde renten i 10 år for ned i mot 5%. Vi har gått fra høy til lav rente. Og siden det er renten som skal betales - så vil denne endringene alene forklare en dobling av prisene.

2) Økt kjøpekraft. Nordmenn blir rikere og rikere. Vi har en årlig lønnsøkning på 4-5%. Av disse så utgjør inflasjonene (altså prisveksten) ca 2%. Vi får altså mer og mer å rutte med. Vi bruker en stadig mindre del av inntekten vår til "nødvendigheter" som mat, klær, helse, strøm osv. Hvis man er utrolig nøkter og antar at boligprisene bare skal følge inflasjonen - så vil boligprisene stige med 2,5% i det lange løp. Det vil bety at folk bruker en stadig mindre del av disponibel inntekt på bolig. Jeg synes ikke det høres realistisk ut. Dersom man legger til grunn at folk bruker samme andel - feks 30% av inntektene sine til bolig. Så vil boligprisene stige med 4-5% i snitt - det samme som lønnsutviklingen. Jeg anser det som et godt anslag på sikt.

3) Vi har hatt en fortsatt liberalisering av kredittmarkedet. Noe som gjør det lettere å få lån, man kan låne en større andel av kjøpesummen osv. Dette har også være prisdrivende.

Når alt kommer til alt er det billig å bo i Norge. Det er også billigere å kjøpe enn å leie - noe som indikerer at boligprisene ihvertfall ikke er for høye. Med mindre det gjøres noe dramatisk på beskatningssiden så kommer boligprisene til å stige med 4-5% i året de neste 20 årene. Om 10 år er boligprisene 50% høyere enn i dag.

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
OMF skrev:
Når alt kommer til alt er det billig å bo i Norge. Det er også billigere å kjøpe enn å leie - noe som indikerer at boligprisene ihvertfall ikke er for høye. Med mindre det gjøres noe dramatisk på beskatningssiden så kommer boligprisene til å stige med 4-5% i året de neste 20 årene. Om 10 år er boligprisene 50% høyere enn i dag.

Mvh
OMF
Det har jeg mine tvil til.
Med mindre norge fortsatt kan forbli denne bittelille lotto-øya i et ellers ganske opprørt europeisk hav hvor stor arbeidsledighet og sosial uro truer.

N

nb

Gjest
I områder som Furuset, Lindeberg, Ellingsrund osv i Oslo er det mulig å kjøpre leiligheter på rundt 100 kvadratmeter med fin standard, heis og garasje for ca 2 millioner kroner, så jeg skjønner ikke helt hva folk gnåler med. Det er ikke en menneskerett å kunne eie bolig innenfor Ring 2 i Oslo.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.793
Sted
Trondheim
Da jeg bygde hus i 1987 hadde vi 2. prioritetslån med 14,9% rente.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Espen R skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Det har jeg mine tvil til.
Med mindre norge fortsatt kan forbli denne bittelille lotto-øya i et ellers ganske opprørt europeisk hav hvor stor arbeidsledighet og sosial uro truer.
Tja - det er lov å tvile, men det er greit å se litt på tallene også.
Du nevner arbeidsledighet og sosial uro.

Sosial uro tror jeg i svært liten grad kommer til å påvirke norske boligpriser. Det vil i så fall være i retning av sterkere dører, "safe room" som man kjenner fra andresteder, gjerder, overvåking osv - dette gjør ikke boliger billigere.

Arbeidsledighet - dette spiller inn på flere måter. Boligpriser er påvirker av mange ting - og tilbud/etterspørsel er i høyeste grad en av dem.
Arbeidsledighet gir en redusert kjøpekraft for de det gjelder. Men for det første så er det vel omtrent bare halvparten av oss som er i arbeid -for den andre halvparten betyr dette ikke noe.
For den arbeidedende delen - så er det ingen ting som tyder på at vi skal oppleve nevneverdig økt arbeidsledighet - den store utfordringen i årene som kommer er snarere tvert i mot - stor mangel på arbeidskraft.
Likefullt vil en økning i antall arbeidsledige fra dagens 3% til 8% ikke utgjøre mer enn at ca 2,5% av boligkjøperne får litt dårlgiere råd. Dette vil oppveies av blant annet befolkningsvekst.

Jeg tror det er mange grunner til at vi kommer til å se økt etterspørsel av boliger:
* Befolkningen øker
* de fleste har bedre råd og ønsker mer plass (flere bor alene, flere ønsker større plass, mindre familier i samme bolig, flere har 2 boliger)
* en del av boligmassen må hele tiden fonyes
* fraflytting og tilflytting - boliger i mange utkantstrøk blir ikke lengre brukt

Det er i det store og hele grunn til å tro at etterspørselen etter boliger kommer til å øke i tiden fremover.
Tilbudet av boliger vil i stor grad avhenge av hvor mange boliger som bygges - og det er ingen utbyggere som bygger boliger dersom man ikke har tro på at man kan selge boligene med fortjenste.
Kostandene for å bygge en bolig er i stor grad lønnsdrevet. En veldig stor andel av kostandene ved nye boliger er lønnskostander (Snekkere, malere, elektrikere, rørleggere, murere, taktekkere, anleggsgartnere, ingeniører og byggmestre. I tillegg pålegges det hele tiden nye krav som gjør boliger dyrere - bedre isolasjoner, flere (og dyrere varmekilder), rør i rør system, radonsperrer, isolerglass osv. På toppen av dette har vi en gjennomgående heving av standard - i dag skal det være hvitmalte karmer og lister, parkett på gulvet, fliser på badet, veggehngt dass, skjult elektrisk anlegg, downlights, osv osv.

Da har man altså en situasjons hvor etterspørslene øker.
Det er heller ingen grunn til å tro at det skal bli billigere å bygge bolig i tiden fremover.
Det er med andre ingen ubalanse i systemet.

Statistikken man gjerne trekker frem - som viser dramatisk økning i boligprisene - tar som sagt ikke hensyn til standardheving - som de siste 25 årene er ganske betydelig.

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Likefullt vil en økning i antall arbeidsledige fra dagens 3% til 8% ikke utgjøre mer enn at ca 2,5% av boligkjøperne får litt dårlgiere råd.
Det er forsåvidt greit nok, men erfaringsmessig er folk flest mindre gira på å ta på seg en stor økonomisk forpliktelse (f.eks boliglån) i en situasjon hvor de - rasjonelt eller ikke - er redde for å miste jobben.

I Norge er det riktignok litt spesielt siden en stor del av arbeidsstyrken er i skjermet sektor og følgelig ikke har noe å bekymre seg over, i alle fall ikke på kort sikt. Tvert i mot får disse bedre råd i dårlige tider siden lånerentene da gjerne er lave. Jeg hadde denne diskusjonen med en bekjent av meg som jobber i et av departementene, jeg forklarte han at da han var bekymret under finanskrisen hadde han fått mer penger mellom hendene tilsvarende en lønnsøkning på ca 50.000 kroner siden renteutgiftene til vedkommende hadde fallt dramatisk. Og jobben hans var selvsagt helt trygg, så han hadde ingen ting å bekymre seg for på den privatøkonomiske fronten.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er helt enig i det!

Nå er det vanskelig å forutsi hvordan ting utvikler seg på kort sikt - da psykologi helt klart spiller inn. Og folk blir som du påpeker gjerne litt forsiktige i nedgangstider. Og hvis man i løpet av et par tre år med sideveis bevegelse i priser pga av usikkerhet - så bygger det seg opp et overskudd som slippes fri når "krisen" går over.

Mitt hovedpoeng er at skal man ta en avgjørsle om kjøpe/leie, eller noe i den duren. Så bør man se på de langsiktige trendene...og da vil boligprisen stige med omtrent det samme som lønnsveksten - altså 4-5% årlig.

Mvh
OMF

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
OMF skrev:
Om 10 år er boligprisene 50% høyere enn i dag.
Mao. la inflasjonen spise opp lånet, og bruk heller pengene på andre investeringer i steden for å gi de til banken. ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HåkonN skrev:
Mao. la inflasjonen spise opp lånet, og bruk heller pengene på andre investeringer i steden for å gi de til banken. ;D
Jepp....

Låner du 3 millioner til bolig så spiser inflasjonen opp 75 000 av lånet ditt hvert år!

I tillegg vil man trolig oppleve en realprisvekst på bolig på 1-2% i året i tillegg. Så der har du nesten 50 000,- til i året.

Så sammenligner man å eie en egen bolig til 3 millioner og å leie den samme - så har man en årlig "fortjeneste" på ca 125 000 som man ikke ser før det hargått noen år!

Mvh
OMF

Topp Bunn