Blyhagl i høyttalere

Sortebles

Medlem
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
0
Noen som vet hvor man kan få tak i blyhagl til å fylle i høyttalere?
Helst i Bergen, trenger 25-30 kg...

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du kan kansje bruke sand?Det finns jo stålkuler som brukes til sandblåsing.Der er ikke mye du trenger for å få 30kg.

magnus.

Medlem
Ble medlem
08.03.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Gå til nermeste skytebane! Dei vil bli glad for det.

R

Ronny_D

Gjest
Enkelte dykkeforettninger selger blyhagl til myke blybelter.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Sandblåsersand er ren og fin å ha med å gjøre. Den gir også mye friksjon så selv om den ikke er så tung som bly gir den vel så god demping.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Våpenforretninger som selger komponenter for hjemmeladning kan muligens ha blyhagl. Hjemmesnekring av haglpatroner har aldri vært særlig utbredt i norge, og enda værre er det nå når bly er blitt fy-fy. Men, det er jo greit å ta en ringerunde.

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Du kan kansje bruke sand?Det finns jo stålkuler som brukes til sandblåsing.Der er ikke mye du trenger for å få 30kg.
Stål-shot anbefales vel ikke. Kan lett bli magnetisk.

Ser for meg en ganske rotete høyttaler innvendig. :)

R

Ronny_D

Gjest
Stål-shot anbefales vel ikke. Kan lett bli magnetisk.

Ser for meg en ganske rotete høyttaler innvendig. :)
Kanskje du ikke burte la være "metallhagl" av flere hensyn. Når du nevner rotete blir det ikke bedre av at delefilter begraves i metall ;)
satt på spissen:
Å tilføre vekt er som å øke spenn og tilsynelatende stivhet, demping er det lite av.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Er dette høttalere som er laget for sandfylling?
Da ha de vel eget kammer for det.

Sortebles

Medlem
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
0
Det er et par Von Schweikert VR-4Jr.
Det står beskrevet lead shot i manualen, og det er et dedikert kammer for dette...
Ellers takk for flere innspill :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.164
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som det sies lengre opp; det var langt mellom hjemmeladning av haglpatroner i Norge, og det gjorde blyhagl i løs vekt så ulønnsomt dyrt at så godt som ingen tok det inn. Du har større sjanser til å få tak i bly i form av trykkerimetall/ typebly eller brukte hjulvekter hos en dekkforhandler. Dette kan du så enkelt smelte om til den formen du trenger. Fyll opp mellom "barrene" med blåsesand e l, og det gjør vel susen.

Bernt K

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
NB!
Husk å bruke poser til slik sand. Det er ikke alltid slike sandkammre er hermetisk tette, og man vil kanskje på ett eller annet tidspunkt ha ut sanden.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg bor i København og i dag var jeg innom en jaktbutikk og fant ut at blyhagl koster her 45 DKK pr kilo, og det skulle vistnok gå 7kg pr liter. Det var tydelig at jeg ikke var den første hifikunde han hadde hatt, og gjorde det helt klart og tydelig at bly var totalt overlegent sand :)

Så vet du omtrent hva prisene ligger på her hvis du skal til DK med bil en gang i fremtiden.

Mvh Asbjørn

Topp Bunn