Blues har ikke mer med jazz og gjøre enn country har med hiphop !!!

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Jazz er nyskapende og spennende ! Blues er deilig depressivt !

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Helt enig med overskriften
En god blueslåt for foten til å gå, jazz gir bare stress. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.169
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen som har hørt jazzlåta St. Louis Blues?

En annen sak:
Nå heter det Warner Classics and Jazz. Skal vi få jazzen inn i klassiskavdelingen vi også?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det var synd for deg ol-fa,en sjanger mindre å høre på.

Jazzete tråd.

mvh.

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Den eneste sjangeren nevnt her som jeg ikke hører på er hiphop.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hip-hop og danseband er totalforbudt her. Ellers mener jeg det kan finnes god musikk i alle sjangre.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
jazz stiller litt krav til intellektet så ikke skyld på musikken om beinet ikke beveger seg :eek:
mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jazz er blues for erfarne, opplyste og raffinerte mennesker som kanskje har opplevd andre typer problemer enn pengenød og samlivsbrudd.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.169
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
It's all jazz anyway.

Sa Leonard Bernstein. Om musikk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.873
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Jazz er blues for erfarne, opplyste og raffinerte mennesker som kanskje har opplevd andre typer problemer enn pengenød og samlivsbrudd.
;D

Ja, det er også en måte å se det på.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gleder meg til årets Kongsberg (er litt blues der også for de litt enklere sjeler) og Notodden (er litt rock der også for de litt enklere sjeler)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Til ol-fa.

Håper du veit ka du sjøl liker hvertfall.Du har jo forandret ditt første innlegg din luring.

Alle sjangre stammer vel ifra bluesen?de fattige måtte jo gjøre på noe,så da ble det deilig depresivt som du skriver.
Men å høre på feks George Thorogood blir man ikkje akkuat deppa av.

mvh.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.169
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke så sikker på om Bachs musikk stammer fra bluesen, samlanes, men når Glenn Gould spilte Goldbergvariasjonene hans i 1955 låt det ganske så jazza syntes man den gang.

Thorogood is Bad to the bone...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
4
Er dette årests kalkuntråd til nå ?

Jeg bare mener atte hvem bryr seg lissom, assa !

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du har selvfølgelig rett Valentino,Bachs musikk har nok ikkje så mye med blues å gjøre,kan ikkje skylde alt på bluesen....

mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Artikkel

jazz, oppr. en ren am. musikkform som oppstod ca. 1900 ut fra afroam. work songs, negro spirituals, blues og ragtime i USAs storbyer med New Orleans som sentrum. Senere hovedsentra ble Chicago, Kansas City og New York, men er i dag en int. musikkform. Særtrekk er bl.a. improvisasjon, personlig instrumentbehandling, en spesiell tone og fraseringsmåte og som oftest en pulserende rytme. Jf. New Orleans-jazz, Chicago-jazz, dixieland, swing, bop, cooljazz, mainstream, frijazz og jazzrock. Senere dreininger mot f.eks. pop (hip-hop) og eur. kunstmusikk.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.169
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
Du har selvfølgelig rett Valentino,Bachs musikk har nok ikkje så mye med blues å gjøre,kan ikkje skylde alt på bluesen....
Blame it on the boogie!

Kalkuntråd? Ikke visste jeg at kalkuntråder var så...:
el_mariachi skrev:
Artikkel

jazz, oppr. en ren am. musikkform som oppstod ca. 1900 ut fra afroam. work songs, negro spirituals, blues og ragtime i USAs storbyer med New Orleans som sentrum. Senere hovedsentra ble Chicago, Kansas City og New York, men er i dag en int. musikkform. Særtrekk er bl.a. improvisasjon, personlig instrumentbehandling, en spesiell tone og fraseringsmåte og som oftest en pulserende rytme. Jf. New Orleans-jazz, Chicago-jazz, dixieland, swing, bop, cooljazz, mainstream, frijazz og jazzrock. Senere dreininger mot f.eks. pop (hip-hop) og eur. kunstmusikk.
Valentino skrev:
It's all jazz anyway sa Leonard Bernstein.
Coltrane var Bach again.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Johann Sebastian må da ha kjent the blues. En gang kysset han konen og la ut på en reise. Da han kom tilbake var hun død og begravet. 20 unger hadde han, halvparten døde. Mannen burde fått seg en kassegitar, tenk hva han kunne utrettet.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
All rock som svinger har noe blues i seg for meg iallafall. Så jazz forbindelsen er mulig kronologisk og teoretiks riktig, men "feelingmessig" ligger Blues i Rockeleiren for meg..eller motsatt.
Sleiven

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde og slette innlegget da jeg ble edru. Da det ikke gikk, la jeg til et lite ord så det ble litt mindre feil !!!!

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.169
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I've been down so god damn long
that it seems like up to me

Edit: Typo.

B

Back_Door

Gjest
ol-fa skrev:
Jeg prøvde og slette innlegget da jeg ble edru. Da det ikke gikk, la jeg til et lite ord så det ble litt mindre feil !!!!
Det er i slike stunder vi spiller: When I woke up this morning, I felt so bad...osv... ;D
(Da vet du i hvert fall hva bluesen egentlig har med å gjøre.)

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
I was drinking wine, listening to jazz.......... When I was sober, I got the blues...... Pass me the wine, please.....

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Bach_Man skrev:
Rettelse; Jazz er for menn over 40 som TROR de er erfarne, opplyste og raffinerte............
At de da digger jazz viser egentlig bare at de er usikre og fortsetter å følge hopen i håp om ikke å drite seg ut ;D

Ellers var jeg helt enig i innlegget ditt om svensktopp og hip-hop, kontra det meste annet av musikksjangere.
Så joda, det hender jeg finner en og annen god jazz låt jeg også, bare den ikke er jazza opp for mye :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.735
Torget vurderinger
34
norcad skrev:
Rettelse; Jazz er for menn over 40 som TROR de er erfarne, opplyste og raffinerte............
Eller blues er for de som ikke gadd å lære seg flere enn tre grep på gitaren...

Roy

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
R.E.S. skrev:
norcad skrev:
Eller blues er for de som ikke gadd å lære seg flere enn tre grep på gitaren...

Roy
Nå var det vel lytteren og ikke musikeren vi snakket om eller?
Men da er det vel i musikken som innen hifi da kanskje: KISS! ;D

Nå var det første innelgget mitt mer en spøk enn noe hardnakket standpunkt. Poenget var at jeg heller ikke er enig i at Jazz/Blues skal være en musikksjanger/gruppe. Blues/Soul hører bedre sammen, det samme gjør Blues/Rock.
Men at årsaken til at man ikke synes de hører sammen kan være delte.

Mange lyttestunder hos meg som starter med Diana Krall og fortsetter med Taj Mahal :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men sine fjerdedeler så kan vi i alle fall konkludere med at blues ikke stammer fra afrikansk musikk, som nesten utelukkende bygger på trioler. Bluesen stammer fra engelske salmer og skillingsviser. Og når det gjelder blues vs country = rock så synes jeg The Guitarman sier det tydelig nok her:

Og hvem kan vel argumentere mot Faderen selv?

Topp Bunn