Blue-Spec CD ?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Fikk i dag tilbud om en CD fra CD-universe med følgende undertittel;

Japanese Blu-Spec CD pressing of this classic album. The Blue Spec format takes Blu-ray disc technology to create CD's which are compatible with normal CD players but provides ultra high quality sound. Sony. 2009.

Dette har jeg ikke hørt om før.

Noen som har hørt om/hørt dette?

Virker det?

Vil man kunne nyttegjøre seg evt. forbedring når CD rippes og avspilles fra HD basert system?

EDIT:
Etter å ha googlet litt ser jeg at Blue-spec CD'ne kan lagre mye mer informasjon og gjerne inneholder komplette diskografier. Prisen er tilsvarende.

Tror da de kan bli "trå" å selge i et allerede tørt maked!

N

nb

Gjest
Neppe, kan det spilles av på vanlig CD-spiller så er det max 44.1kHz/16 bit, og det blir ikke mer om man putter det inn i et HD-basert system.

Jeg synest det hørest <i>veldig</i> ut som en marketing-jippo.... godt mulig at lyden er strålende, men åkke som så er den det innenfor CD-mediets rammebegrensninger. Det er jo som kjent fullt mulig å få utmerket lyd på vanlig CD.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-spec_CD

I følge Wikipedia så er det deler av <i>produksjonsprosessen</i> som er forskjellig, de bruker en blå laser (istedenfor en infrarød) til å proudsere <i>masteren</i> som blir brukt til pressing senere. Den blå laseren skal visstnok produsere mer presise "pits" uten at jeg helt ser behovet for det. Mine egne CDer, trykte som brente har ikke sviktet meg så langt.

En liten debatt om saken

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=67058&start=0&p=597773&#entry597773

N

nb

Gjest
Erland skrev:
Etter å ha googlet litt ser jeg at Blue-spec CD'ne kan lagre mye mer informasjon og gjerne inneholder komplette diskografier. Prisen er tilsvarende.

Tror da de kan bli "trå" å selge i et allerede tørt maked!
Jeg forstår det ikke slik at de kan lage mye mer informasjon, men at de kan ha en del "bakgrunnsinformasjon" for systemer som takler slikt, f.eks Blu-Ray-spillere. Så lenge de skal spilles av på vanlig CD-spiller så tror jeg ikke man får mer lagringsplass enn på en vanlig CD. Grunen til at man kan ha mer data på DVD og BR er at den kortere bølgelengden på lese/skrivelaseren tillater at informasjonen kan pakkes tettere. CD har 780nm, DVD har 650nm mens BR har 405nm

Det antydes at grunnen til at Sony gjør dette er at de er store på markedet for produksjonsutstyr for CDer, og en overgang til slikt gjør at de kan kutte ut utstyr som baserer seg på "røde" lasere og dermed kutte egne kostnader og også ha mer (full?) kontroll på produsksjon av digitale medier som bruker "blå" laser, dvs Blue-Ray.

Sett med HiFi-øyne (les: lydkvalitet) er jeg ganske sikker på at dette er en relativt utinteressant sak.

Topp Bunn