Blitz til DSLR

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Heisann.

Til dere som har litt mer enn gjennomsnittet peiling på fotografering, har jeg et spørsmål angående en Canon Speedlite 430EX II til et Canon EOS 550D kamera.

Spørsmålet er enkelt og greit: Holder det å bruke ETTL-2 automatikk på blitzen, eller har det veldig mye mer for seg å bruke manuell innstilling også på blitzen? Jeg bruker selvsagt kun manuelle innstillinger på 550`en.

Mvh. Ole

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Det blir vel en kombinasjon av det meste tenker jeg.. Blitzen blir jo selvsagt kun brukt når det er behov for den, i svakt lys, motlys etc.. Det jeg egentlig er ute etter er en blitz som sprer bedre, samt at motivet kan være lenger unna når blitz benyttes, samt selvfølgelig bedre bildekvalitet, da den innebygde ikke er veldig god.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har du kjøpt en 430 enda?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har begge selv, 430 og 580.

Legg imellom de pengene som mangler til en 580.

580 lader opp raskere, mye lettre/kjappere og bruke, kraftigere, mulighet for ekstern batteripakke for raskere ladetid mellom blink.

Det er en annen opplevelse og bruke en 580 kontra en 430. Dette er fotoverktøy du skal ha lenge så jeg ville anbefalt deg og investere i ting som er knall fremfor ganske ok.

McLaren

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
McLaren skrev:
Har begge selv, 430 og 580.

Legg imellom de pengene som mangler til en 580.

580 lader opp raskere, mye lettre/kjappere og bruke, kraftigere, mulighet for ekstern batteripakke for raskere ladetid mellom blink.

Det er en annen opplevelse og bruke en 580 kontra en 430. Dette er fotoverktøy du skal ha lenge så jeg ville anbefalt deg og investere i ting som er knall fremfor ganske ok.

McLaren
kanskje også en haug ekstra å stille på for en stakkars nybegynner innen ekstern blitz, eller funker auto greit til det meste her?

Mvh. Ole

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Mye lettere å bli flink med blitz med denne. Bra på auto. Bedre enn 430 på alle måter.

Du vil finne ut av hva denne kan etter en liten stund. Skal du ha flere blitzer ville jeg ha først kjøpt en 580 og fyllt på med 430 etterhvert. Men da er du viderekommen.

Men som sagt ville jeg heller svidd av noen kroner ekstra på en 580 for det er den verdt!

McLaren

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
430 er bra, men problemet med den er at du alltid ønsker en 580...så det er like greitt å ta steget....

Arne K

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hva er dine behov? Har du bruk for en 580? Hadde selv en 430 EX II tidligere, den var suveren. Lav vekt, nok lys. 580 er en pro blitz.
Iøvrig, ETTL-II brukes vel ved "field work" og manuell instilling gjerne i studie hvor lyset er 100% kontrollerbart.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Nolfi skrev:
Hva er dine behov? Har du bruk for en 580? Hadde selv en 430 EX II tidligere, den var suveren. Lav vekt, nok lys. 580 er en pro blitz.
Iøvrig, ETTL-II brukes vel ved "field work" og manuell instilling gjerne i studie hvor lyset er 100% kontrollerbart.
Mine behov er å anskaffe en ekstern blitz som er markant bedre enn den innebygde blitzen, og som gir gode bilder i dårlig lys, som sprer bedre og som kan ta gode bilder av motiv som er et stykke unna, der den interne blitzen kommer til kort.

Jeg vil si jeg er relativt flink til å ta bilder etterhvert, men jeg er absolutt ingen "pro" som "trenger" noe ekstremt for at bildene skal bli "litt(?)" bedre.

Blitzen blir jo heller ikke brukt ute i godt lys osv. Jeg tar heller ingen bilder i studio.
Noe av det som er vrient, til og med nesten umulig (med høy ISO går det jo) er å ta for eksempel bryllupsbilder i en dunkel og mørk kirke med den interne blitzen.. Om det blir gode bilder i en mørk kirke med en 430ex II holder den for meg.. :)

?

Mvh. Ole.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Dersom du ikke sitter bakerst og forsøker å bounce opp i taket (dvs. hvis du er nærme motivet og har en diffusor på blitzen) så tror jeg sagtens 430 klarer det.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Og, takk. Veldig bra med input fra alle her..

Hva slags blitz bruker du nå Nolfi? (Om du bruker en da selvsagt)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg har en 430. En av de tingene jeg liker best med den er muligheten til å sende blitzlyset i andre retninger enn rett mot motivet. I tillegg har jeg kabel til den. Da har jeg litt mer kontroll på hvor jeg får skyggene. Det er jo en av de største ulempene med den innebyggede blitzen, den sitter så nær objektivet at skyggene blir alltid stygge.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Snickers-is skrev:
Jeg har en 430. En av de tingene jeg liker best med den er muligheten til å sende blitzlyset i andre retninger enn rett mot motivet. I tillegg har jeg kabel til den. Da har jeg litt mer kontroll på hvor jeg får skyggene. Det er jo en av de største ulempene med den innebyggede blitzen, den sitter så nær objektivet at skyggene blir alltid stygge.
Nettopp! Stiller du den inn manuelt også? Får kanskje mer ut av den da? Har bestilt den DVD`en nevnt ovenfor.

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
784
Sted
Oslo
Olbor skrev:
Blitzen blir jo heller ikke brukt ute i godt lys osv.
Akkurat det burde du teste noen ganger som fill-in for å lyse opp fjes i skygger og tilsvarende :)

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
gwh skrev:
Olbor skrev:
Akkurat det burde du teste noen ganger som fill-in for å lyse opp fjes i skygger og tilsvarende :)
Den der er jeg helt med på, men dette gjelder kanskje kun når det er veldig lyst ute\og eller sol?

Mvh. Ole

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Olbor skrev:
gwh skrev:
Olbor skrev:
Den der er jeg helt med på, men dette gjelder kanskje kun når det er veldig lyst ute\og eller sol?

Mvh. Ole
Blitzbruk er nesten en hel vitenskap,og det er atskillig mange fler bruksmåter enn det en umiddelbart tenker på.
f.eks : punktbelysning, fargestyring med filter av f.eks bakgrunner mm.
Bakgrunnsbelysning av hovedmotiv (med fjernstyrt utløser) + + +
Det finnes en del extrautstyr til blitzene for å gjøre disse enda mer "brukervennlig" og mer allsidig.
Å bruke blitz i dagslys/sol kan også være en stor fordel, MEN her bør en experimentere og lære seg camera og blitz
Lykke til uansett hva du kjøper
Mvh Jan I

N

nb

Gjest
Jeg har en 580 og er svært fornøyd i alle fall, men et lite minus med den er at den veier en hel del. Kamera + 580 + et godt og lyssterkt objektiv blir ganske mye vekt å drasse rundt på. Kompenseres til en viss grad med at man i det minste ser litt proff ut ;)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
580 kan akkurat det samme som 430 klarer, bare bedre og mer om du ber den om det. I en kirke ville jeg nok ha satset på en 580 om du skal bounce fra tak. 580 er vel kraftg nok til og lyse opp 58M rett frem mener jeg og ha lest mens 430 klarer 43M. Derfor navnene de har fått.

McLaren

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Blander meg litt inn her ::)
Jeg har en Canon 540EZ liggende, kan den brukes sammen med DSLR kameraer eller funker ikke det?

Mvh.KW

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
KW skrev:
Blander meg litt inn her ::)
Jeg har en Canon 540EZ liggende, kan den brukes sammen med DSLR kameraer eller funker ikke det?

Mvh.KW
Hvis jeg ikke husker helt feil,så er vel EZ laget for de "analoge" cameraene og er ikke kompitabel med digitalcameraene (som benevnes EX). MEN jeg mener at en kan bruke denne(EZ) i manuell innstilling
Mvh Jan I

Topp Bunn