Blindtester av 320 kbps og lossless?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er interessert i å ta noen blindtester hvor jeg sammenligner mp3 i 320 kbps mot lossless. Tar imot linker til slike tester man kan utføre selv med takknemlighet. 256 kbps eller mindre er ikke interessant.

N

nb

Gjest
Er jo bare å lage noen spor selv, putte i en katalog og sette avspilleren på "random", så kan du lytte uten å se på avspilleren. Så lenge den holder styr på f.eks de siste 20 spillte spor så kan du kontrollere deg selv etterpå.

Finnes også en ABX-plugin til Foobar.

mp3-filer lager du f.eks med Lame eller en annen enkoder.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.968
Sted
Phobos
Jeg tok en slik blindtest på nett en gang. Husker ikke hvor dessverre. Den inkluderte også to nivåer under 320kbit/s og målet var å rangere dem på lyd.

Hadde det ikke vært for at opptaket inneholdt applaus så hadde jeg ikke klart å skille 320kbit/s fra WAV-versjonen.

V

vredensgnag

Gjest
Pass på at du bruker samme format som filene du ev skal bruke er i. Det er forskjell på mp3, OggVorbis og AAC, for eksempel - selv om bitraten er den samme.

Det er nettopp i slike kaotiske tilfeller som marsboer nevner at codecene synes å slite - samme med ekstremt lyse kaotiske lyder, som resonnansen i high-hats, cymbaler, o.l., der disse har en kaotisk harmonisk struktur.

Ellers skal det veldig mye til å høre annet enn umatchet SPL forskjell mellom 320 og lossless, osv.

"Cue protests."

Topp Bunn