Blindtest av cd spiller

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har snart byttet ut hele anlegget. Den siste biten er cd spiller. Har en steingammal Philips CD 692 liggende. Har en blodtrimmet Pioneer PDS 507, og har i helgen fått låne en Shanling CD A 10T. Pioneeren falt igjennom tvert, den er pensjonert og sendt til de evige jaktmarker.

Men når det gjelder sammenligningen mellom Shanlingen og Philipsen så kan jeg ikke høre forskjell, prøver desperat å få det til at Shanlingen spiller bedre, men finner kanskje en marginal forskjell på analoge tilkoblingen.

Har testet på to like cd kopier, startet begge på likt og byttet mellom dem. Det skal sies at på Shanlingen har jeg brukt en feinscmekker digitalkabel, til Philipsen har jeg brukt en skikkelig sølv signal kabel, ikke en 75 ohm digital kabel. Dette burde være til fordel for Shanling. Til den analoge sammenligningen brukte jeg like kabler.

Trodde ærlig talt at det skulle være lett match for en spiller som Shanling CD A 10T, men det ble med vel litt god vilje 10 - 9 i Shanlings favør pga utseende og fjernkontroll og kanskje en anelse bedre lyd i analogdelen. Det triste da er jo at jeg hadde tenkt å bruke Shanlingen som drivverk.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg kjenner igjen desperasjonen :) - har forsøkt å få en ONTech DAC til å høres bedre ut enn en gammel Pioneer PD-9700.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ja, de har guts - like mye som arkeologene har! ;)

Bli arkeolog - som dere nå har skjønt: like god lyd - men mye billigere.
En gammel Phillips kan være svært god, spesielt de som har den kjente TDA 1541 konverter (da står det helst "16 bit fourfold oversampling" på fronten). Litt tweak på denne - og moroa starter!

Nye op amper, nye utgangskondensatorer, fjerne mute transistorer og sette støykondensator på trafo. Da lurer du på hva du skal med den nye spilleren!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Ja, de har guts - like mye som arkeologene har! ;)

Bli arkeolog - som dere nå har skjønt: like god lyd - men mye billigere.
En gammel Phillips kan være svært god, spesielt de som har den kjente TDA 1541 konverter (da står det helst "16 bit fourfold oversampling" på fronten). Litt tweak på denne - og moroa starter!

Nye op amper, nye utgangskondensatorer, fjerne mute transistorer og støykondensator på trafo. Da lurer du på hva du skal med den nye spilleren!
Det som mangler på Philipsen er fjernkontrollen, den er borte. er for lat til å leve uten den.

Det er kanskje noen der ute som har en fjernkontroll liggende til denne? Har sjekket opp flere programmerbare fjernkontroller, men de tar ikke cd, de tar bare dvd og alt annet.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Kjøp en brukt spiller på ebay.de for 100 kroner og kast spilleren men behold fjernkontrollen.

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Det triste da er jo at jeg hadde tenkt å bruke Shanlingen som drivverk.
Hvorfor tenke på å kjøpe en spiller som dette om du skal bruke den som drivverk?

Spilleren er veldig god den, men om du kun skal bruke den som drivverk finnes det mye annet....

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvorfor tenke på å kjøpe en spiller som dette om du skal bruke den som drivverk?

Spilleren er veldig god den, men om du kun skal bruke den som drivverk finnes det mye annet....
Som hva da for eksempel? Har tenkt å legge noen kroner i drivverk.

Har tenkt litt på å gå PC veien, men dropper det foreløpig pga. av at det er for tungvint, puh... bare jeg tenker på å sitte i timesvis å rippe cd`r. I denne cd testen har jeg også testet PC. rippet samme cd som resten av testen til harddisk, rett ut på usb til et Creative eksternt Audigy II NX og S/PDIF rett inn på pre ampen. spelte som bare det.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Fjernkontroll fra Clas Ohlson har fungert greit på CD spillere.

Ellers så tror jeg jeg er litt enig med Karl om TDA 1541 4 times oversampling . Har et par ganger angret på at jeg ikke heller kjøpte slike spillere i stedet for bitstream. :(
De har bra "trampe takta" lyd, de billige versjonene var imidlertid litt "skramlete" i toppen.

(jeg tror foresten at CD 692 er bitstream)

Svein.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fjernkontroll fra Clas Ohlson har fungert greit på CD spillere.

Ellers så tror jeg jeg er litt enig med Karl om TDA 1541 4 times oversampling . Har et par ganger angret på at jeg ikke heller kjøpte slike spillere i stedet for  bitstream.  :(
De har bra "trampe takta" lyd, de billige versjonene var imidlertid litt "skramlete" i toppen.

(jeg tror foresten at CD 692 er bitstream)

Svein.
De programmerbare hos Clas Ohlson tror jeg ikke tar cd, de garanterer bare dvd.
Ja, det står Bitstream conversion på cd skuffen

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
0
Som hva da for eksempel? Har tenkt å legge noen kroner i drivverk.

Har tenkt litt på å gå PC veien, men dropper det foreløpig pga. av at det er for tungvint, puh... bare jeg tenker på å sitte i timesvis å rippe cd`r. I denne cd testen har jeg også testet PC. rippet samme cd som resten av testen til harddisk, rett ut på usb til et Creative eksternt Audigy II NX og S/PDIF rett inn på pre ampen. spelte som bare det.

Om du tar en kikk på Sony sine eldre ES spillere har disse et godt drivverk. XA50ES feks. har et godt drivverk som er mye bedre enn drivverket i Shanling spilleren. Disse er jo å få kjøpt til en overkommelig pris på bruktmarkedet.

Disse "kina spillerne" har ofte et billig Philips drev.

R

regors10

Gjest
sony es serie...+shanling dac spiller bra..ellers kan jeg være litt enig mange disse kina produktene..er det noe rart med....mye av det lyder ok...vet ikke om det er driv-verk ell noe annet..har ikke fungert hos meg...har forøvrig noen fjernkontroller liggende her....til philips...kansje en av dem vil fungere..ellers fungerer arcam kontrollen også bra...

Topp Bunn