Black Sable rør

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.341
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
11
Jada, jada - "overpriset", "ingenting slår Telefunken"/"jo, Mullard er best" etc. etc... ::)
Har lest masse på nett og meningene spriker som alltid, men:

Er det noen i det ganske land som har praktisk erfaring med Black Sable rørene fra Tubedepot?

Har bestilt noen skamdyre cryobehandlede Mullard 12AX7 og 12AU7
http://www.tubedepot.com/bsct-12ax7-mullard.html
http://www.tubedepot.com/bsct-ecc82-mullard50s.html
nå som dollaren er så billig at det nesten gjør vondt og håper jo på det beste.
Rørene kjenner jeg godt i sine "originale" utgaver, men spørsmålet er altså erfaringer med Black Sable utgavene.

Anyone?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Har ingen erfaring, men leste en tråd på diyaudio der dette med cryo-behandling av rør blir betengnet som det reneste vås av tech-gutta. Skal se om jeg kan linke til den.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Andreas skrev:
Har ingen erfaring, men leste en tråd på diyaudio der dette med cryo-behandling av rør blir betengnet som det reneste vås av tech-gutta. Skal se om jeg kan linke til den.
For å skille de gode fra de dårlige kan slik behandling ha noe for seg. Men unødvendig mye stress av rør som er helt ok.
Om de som "overlever" blir noe bedre, er vel tvilsomt.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.264
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5
Hva er det en oppnår/påstår en oppnår ved å gørrkjøle rørene?Ikke umiddelbart innlysende at dette har noe for seg???

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.341
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
11
Jeg har den luksus at jeg bryr meg midt på ryggen om det teknisk kan argumenteres for. Har for lengst dreid fokus mot musikken og ikke teknikken. Mine tre prioriteringer er 1) Lyd, 2) Brukervennlighet og 3) Holdbarhet. Og så litt design da. Enten det er reklametriks eller ei, så spiller det liten rolle om man kun stoler på egne lytteinntrykk. Personlig har jeg bestilt fra Tubedepot for å være trygg på at de rørene jeg får er gode og skikkelig testet. Bestilte egentlig helt vanlige rør av samme type, men de var utsolgt. Fikk derfor en god pris på Black Sable utgavene. Er det en bonus i cryobehandlingen, er det jo fint...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hvordan er tubedepot å handle med, raske, ærlige osv. ?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.341
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
11
De er i alle fall både hyggelige, kjappe og tilsynelatende ærlige.
Pakken kommer nok i morgen, så det gjenstår jo å se at det ikke er en eske full av potetgull eller noe... :)
Prisene er litt stive, så std. rør går det an å finne billigere andre steder. Problemet er at Mullard er det en del svindel med, blant annet på Ebay. Dog har jeg sett at Upgradeaudio har gode priser her hjemme, så det nesten ikke lønner seg å risikere noe på netthandel.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Har nettopp fullført min tredje bestilling og har kjøpt et drøyt snes av dem i tillegg til noen kondensatorer. Hadde ikke handlet såpass kraftig dersom ikke kundebehandlingen var topp.

I tillegg har de et godt utvalg av amerikanske dobbeltrioder som Raytheon, RCA, GE osv.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Milenko skrev:
Hvordan er tubedepot å handle med, raske, ærlige osv. ?
Av de jeg har handlet rør av på nett er Tubedepot definitivt blant de ypperste. De leverer raskt, og når jeg en enkelt gang fikk problemer med et rør, sendte de et nytt etter første mail. Prisene er heller ikke så gale, etter min mening...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
vega65 skrev:
Hva er det en oppnår/påstår en oppnår ved å gørrkjøle rørene?Ikke umiddelbart innlysende at dette har noe for seg???
Du finner masse info på GOOGLE.
En paralell er varmebehandling (herding) av stål og andre metaller. En oppnår endrede (bedre) egenskaper ved å varme opp og kjøle ned metallet. Jeg vil tro at metallelektrodene i et rør har fått den behandlingen de skal ha på forhånd.
Jeg kan ikke tenke meg å gjøre en slik prosess om igjen med en kniv, øks, bilfelg, stige, osv.
Ikke med rør heller :)

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Kanskje disse "cryo-rørene" burde prøves før kommentarene hagler ? :-\

up

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
up skrev:
Kanskje disse "cryo-rørene" burde prøves før kommentarene hagler ? :-\
up
Erfaringer er det plass til her vet du :)
Litt om bakgrunnen og hva som gjøres ved en slik behandling skader vel heller ikke?

Topp Bunn