Black Magic Revelation kontra Nordost Flatline..

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
DA er mine nyinnkjøpte, pent brukte BM Revelation høyttalerkabler på plass. Sammen med ic av samme art mellom cd og forsterker, var jeg skikkelig spent på hvordan dette ville låte. Det forrige kabeloppsettet, besto av NO Blue Heaven ic og NO Gold super høyttalerkabler, biwiring.

Skinnene ble retta og satt på plass på Audiovectorene, og etter en smule fikling og svarte superlativer over kraftige rhodiumspader i trange terminaler på forsterkeren, var alt omsider fastskrudd. På med elektronikken igjen, og Leonard Cohen's "Live in London" strømma ut i rommet. Og..EUREKA! "Alt" falt på plass! Bredde, perspektiv, plassering av musikere..en vokal som "står" i rommet - I Nord-norge har vi et godt uttrykk for sånt: Som å gå fra ull til makko! Ut med Cohen, inn med Mark Knofler's "Hart of gold". Krypende dypbass, heilt krystallklar! Og presis!Autoriteten er absolutt tilstede. Al deMeola, Paco de Lucia og John McLaughlin; forskjellen mellom nylon- og stålstrenger er godt hørbar. Tonene klinger ut lenge, lenge! Også her en utrolig definisjon og plassering av musikerne. Radka Toneff; igjen en vokal som nesten kryper under huden! Krystallklart og med en ro jeg ikke har hørt før i mitt oppsett. Mikrodetaljer jeg ikke visste var på skiva! Her blir det lytting til langt på natt!!!

Kan det bli særlig bedre? Kanskje med BM Giant?? Kanskje med jumpers av samme fabrikat??

;D ;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har Black Magic revelation men hører ikke forskjell på disse og "lampettledning"....... ;D
Pene er dem, og spadene gjør at de sitter bedre på terminalene så da så..... ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Voff skrev:
Jeg har Black Magic revelation men hører ikke forskjell på disse og "lampettledning"....... ;D
Pene er dem, og spadene gjør at de sitter bedre på terminalene så da så..... ;)
Shotguns sitter enda bedre enn spader på mine terminaler...

Jeg er klar over at enkelte hevder at de ikke hører forskjell på kabler. Jeg lurer på hva dere benytter av elektronikk OG høyttalere? Den eneste forsterkeren som jeg ikke hørte merkbar forskjell på kabler med, var min ungdoms B & O, men i den tida var det ikke allverden av kabler å prøve. Det gikk stort sett i lampettledning inntil Monster'ne kom.

Mitt anlegg er ikke av kaliber high-high-end, men jeg synes lyden er upåklagelig til prisen. Er det noe sært med Densen-forsterkerne som gjør at kabler endrer lydbildet,eller er det bare på trass at enkelte hevder at kabler ikke endrer lyden i et oppsett? Jeg har prøvd å kople et par Supra Ply til anlegget, og lydbildet blir ullent, detaljer i lydbildet blir kraftig redusert ( ekko på liveopptak, f.eks. ), symbaler låter som gamle grytelokk, og instrumentene mister utklingingen. For å nevne det mest hørbare.

Jeg er også klar over at temaet har vært gjenstand for spaltemetere her på forumet, men uansett hva noen måtte mene, er jeg lite i tvil om hva jeg hører. Subjektivt, javel. Men likevel tilfelle.

Og: I det første "innlegget" burde jeg satt: " Finnes det bedre innen 20K?" Det finnes sikkert bedre kabler i markedet, men jeg tror ikke det blir vesentlig bedre til en "vettug" pris. Jeg mener BM-kablene er på høyde, og kanskje snappet bedre enn NO Heimdall, men de får ikke fram mikrodetaljer på samme måte som NO Valhalla - i mitt anlegg. Og Nordost har jo enda bedre greier på lager...Tyr, f.eks.

;D
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Hei, Wilhelm

Det var jo artig at Black Magic falt i smak. Det er jo en sjans å ta når man kjøper uhørt. Kablene trenger nødvendigvis ikke å være en god match.

Imo får man veldig mye godlyd for pengene med BM. Så mye at jeg ikke føler behov for å se andre steder. Det er bedre kabler, men da må man veldig høyt opp i pris.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Fått deg et sett gode kabler der VilhelmW ;)
Brukt BMR lenge selv.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ikke dårlige kabler det Vilhelm, jeg bruker de samme ;)
Forøvrig overtatt etter Eik (byttehandel) i sin tid.

Snakker jeg pent med Eik, så kanskje får jeg prøvelåne hans Giant (en gang til), mens han er på feire i sommer ::)

Mvh.KW
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
KW skrev:
Ikke dårlige kabler det Vilhelm, jeg bruker de samme ;)
Forøvrig overtatt etter Eik (byttehandel) i sin tid.

Snakker jeg pent med Eik, så kanskje får jeg prøvelåne hans Giant (en gang til), mens han er på feire i sommer ::)

Mvh.KW
Hvordan er Giant i forhold til Revelaton - og Oblivion i forhold til begge BMkablene? ENDA bedre, kanskje??
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
KW skrev:
Ikke dårlige kabler det Vilhelm, jeg bruker de samme ;)
Forøvrig overtatt etter Eik (byttehandel) i sin tid.

Snakker jeg pent med Eik, så kanskje får jeg prøvelåne hans Giant (en gang til), mens han er på feire i sommer ::)

Mvh.KW
Det er ikke helt utenkelig det. Har forøvrig et sett Soundstring til lån, og som jeg også hadde tenkt på koble opp i kjelleranlegget.

Wilhelm; da får KW testet ut forskjellen Giant/Revelation. Men hovedforskjellen er vel bassgjengivelsen. Giant virker som om går dypere og har mer slam. Den har vel også mer ro og orden over sysakene. Hadde ikke i Revelation i anlegget når jeg kjøpte Giant, så jeg har ikke sammenlignet direkte.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
BM er kanon!Skal prøve HT-kabler fra dem selv etter å ha vært meget fornøyd med Signalkablene deres. :)

Grattis! :D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Blir bare meir og meir fornøydd etterhvert som jeg får prøvd kjent stoff med disse. Den tidligere supergruppa "Sky" på vinyl, f.eks. Heilt fantastisk! Akustiske gitarer også. Forskjellen i klangen av nylon- kontra stålstrenger, Kings Singers...osv. osv. Har forresten spilt heile Jethro Tull's "25. Anniversary Box" ( 4 cd'er ) tvers gjennom i løpet av kvelden. En av cd'ene ( Live at Carnegie Hall ) preges av til dels dårlig lydkvalitet - og det høres! Disse kablene bidrar ikke til å kamuflere dårlige innspillinger!

;D ;D ;D
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
EiK skrev:
KW skrev:
Ikke dårlige kabler det Vilhelm, jeg bruker de samme ;)
Forøvrig overtatt etter Eik (byttehandel) i sin tid.

Snakker jeg pent med Eik, så kanskje får jeg prøvelåne hans Giant (en gang til), mens han er på feire i sommer ::)

Mvh.KW
Det er ikke helt utenkelig det. Har forøvrig et sett Soundstring til lån, og som jeg også hadde tenkt på koble opp i kjelleranlegget.

Wilhelm; da får KW testet ut forskjellen Giant/Revelation. Men hovedforskjellen er vel bassgjengivelsen. Giant virker som om går dypere og har mer slam. Den har vel også mer ro og orden over sysakene. Hadde ikke i Revelation i anlegget når jeg kjøpte Giant, så jeg har ikke sammenlignet direkte.
Giant er gode kabler, har hørt Eik sine i anlegget mitt. Styrken er, IMO, først og fremst bassgjengivelsen, men de gode ellers også, spiller med stort rom og god avstand mellom instrumentene. Sammenlignet de dengang med AZ Absolute, som nok var enda bedre oppløst og mer dynamisk, og med en tanke større rom; men til en langt høyere pris. Tror Giant er noe av det beste som er å få i sitt prisleie.

Mvh
 
M

marsboer

Gjest
Hadde to sett BM Revelation XLR med rhodium før. Men klarte ikke å høre en puck forskjell mellom dem og mine QED ubalanserte kabler til 300,- for 1m, så da ble de solgt når jeg ikke hadde behov for XLR lenger. Da jeg gjorde denne sammenligningen hadde jeg eid kablene et halvt års tid så den første opplevelsen av noe nytt hadde gitt seg.

Jeg hører stort sett bare når kabler IKKE passer inn. F.eks Viablue SC-4 høyttalerkabler som låt udefinerte og uoppløste både i mitt og en kompis sitt anlegg.
 

dag-v

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
39
Antall liker
13
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
2
Jeg måtte kvitte meg med black magic revelation høyttalerkablene mine da de gjorde at Dynamic precision forsterkeren min gikk i selvsving. (Forsterkeren ble kjempevarm, og klikket av)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg måtte kvitte meg med black magic revelation høyttalerkablene mine da de gjorde at Dynamic precision forsterkeren min gikk i selvsving. (Forsterkeren ble kjempevarm, og klikket av)
Synes du skulle la PM Audio ta en inspeksjon av denne kabelen. Dette er jo kabler mange bruker og som får gode skussmål rundt omkring. Kan ikke tenke meg at det er et generelt problem i og med at PM også bruker disse i alle sine anlegg.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.475
Sted
Sunndalsøra
Har Black Magic(XLR) mellom forforsterker og delefilter og Digital kabel mellom ene CD spiller og dakk. Merket at jeg fikk hardhet i diskanten m. Rhodium på den ene kabelsettet. Den ble byttet med Silk XLR kabel. Skal prøve å sammenligne igjen!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Synes du skulle la PM Audio ta en inspeksjon av denne kabelen. Dette er jo kabler mange bruker og som får gode skussmål rundt omkring. Kan ikke tenke meg at det er et generelt problem i og med at PM også bruker disse i alle sine anlegg.
Det er ikke et problem med kablerne. Nærmere dårligt eller manglende zobel-netværk på utgang av Dynamic Precision forsterkerne :)
 
Topp Bunn