bjørnshifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke noe galt med fotografegenskapene - men blitz kan være litt tricky m.h.t. blitzautomatikken. Lys bakgrunn - og bildet blir alfor mørkt. Særlig de fine sorte hifiboksene. Og omvendt: har du en veldig mørk bakgrunn - eller ingen bakgrunn i det hele tatt - blir motivet altfor lyst.

På bildet ditt har jeg økt eksponeringen med nesten 100% - for å få en hvit vegg. Så har jeg fjernet litt rødt. Til slutt har jeg økt belysningen litt i de mørkeste partiene - for å få frem hifiboksene.

Det blir litt forskjellig på forskjellige skjermer - men her er resultatet:

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Synes du virkelig det ble bedre Ulf? Jeg synes begge var under pari og mye støy på dem, men synes originalen ser best for å være ærlig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    cybervision_ skrev:
    Synes du virkelig det ble bedre Ulf? Jeg synes begge var under pari og mye støy på dem, men synes originalen ser best for å være ærlig.
    Støyen ligger nok i at det er et lavoppløst bilde i utgangspunktet, hvilket kan komme av at kameraet er innstilt på eller har valgt en høy ISO-verdi. Jeg har redigert bildet med utgangspunkt i at jeg har antatt at veggen er noenlunde hvit. Velger man hvitpunktet midt i blitzrefleksen, blir bildet noe mørkere. Det er egentlig bare et valg man gjør. Photoshopkurvene tyder helt klart på at originalen uansett er undereksponert. Øvelsen var mest ment som et innspill til Bjørns kommentar om at han hadde et dårlig kamera - det har han antageligvis ikke. Men at hifi-anlegget hans overgår kameraet, er det likevel neppe noen tvil om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn