Bjørn J:son Lindh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjøpte denne her i går (blandt andre) på vinyl.

Fantastisk musikk med fantastiske musikere!
Hvorfor har jeg ikke hørt om han før?  ::)

Har fått kick på hans tidlige innspillinger.
Skal få tak i flere av dem.
Og så er planen å få tak i plater med noen av de musikerne han har med seg på disse platene.
Bla. Janne Schaffer.

Dette er prog/funk/fusion fra 70-tallet.
Svenskene kunne det allerede den gangen......

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Kjøpte denne her i går (blandt andre) på vinyl.

Fantastisk musikk med fantastiske musikere!
Hvorfor har jeg ikke hørt om han før?  ::)

Har fått kick på hans tidlige innspillinger.
Skal få tak i flere av dem.
Og så er planen å få tak i plater med noen av de musikerne han har med seg på disse platene.
Bla. Janne Schaffer.

Dette er prog/funk/fusion fra 70-tallet.
Svenskene kunne det allerede den gangen......
Hørtes interessant ut! Er denne å få tak i på cd?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har ikke sjekket.
Er også uaktuellt for meg på denne typen musikk  ;)

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Den platen har eg høyrt, og synte den var meget bra.
Hvor fikk du tak i den?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Den platen har eg høyrt, og synte den var meget bra.
Hvor fikk du tak i den?
Jeg har hatt en runde til med den nå...vokser for hver gang. :)

Kjøpte den på brukthandel.
Den er knapt spillt på før. Ikke antydning til striper eller lignende.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.734
Velkommen etter Johna ;D
Prøv også Staffan Schea og Bjørn J;son Lindh - Europa og Spririts of Europe. Vakkert! Skulle det smake kan du avansere videre i brukthandlen med Ralph Lundsteen, og hans lydunivers. God jakt!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.307
Sted
Nøtterøy
Hallo! Et par J:son Lindh anbefalinger: "Raggie" fra 75 og "Våta Vingar" fra 80. Ellers så er han jo med på de fleste Janne Schaffers plater. Har hørt duon live fem ganger. Anbefales!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Velkommen etter Johna ;D
Prøv også Staffan Schea og Bjørn J;son Lindh - Europa og Spririts of Europe. Vakkert! Skulle det smake kan du avansere videre i brukthandlen med Ralph Lundsteen, og hans lydunivers. God jakt!
Takker :)

Fant Spirits of Europe.
Ikke helt min musikk. Men ble med hjem ;)
Stor forskjell i stilart fra tidligere plater.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hallo! Et par J:son Lindh anbefalinger: "Raggie" fra 75 og "Våta Vingar" fra 80. Ellers så er han jo med på de fleste Janne Schaffers plater. Har hørt duon live fem ganger. Anbefales!
"Raggie" fant jeg ikke :(
Men derimot "Våta Vingar" ble med hjem.
Her er også stilarten ganske så annerledes.
Jeg har ikke helt sansen for den retningen musikken hans tar....

Fant Janne Schaffer`s "Andra LP"
FY F......så bra musikk!!!!! ;D
Har virkelig sansen for denne sjangeren.
Spillte igjennom hele plata 2 ganger, før jeg tok en pause fra Janne Schaffer i går kveld.

T

tjn

Gjest
Se også om du kan finne plata med gruppa Baltik, gitt ut på CBS i `73, mye de samme folka som på "Andra LP", bl.a. John Gustafson som spilte i "Hard Stuff" på den tiden, de ga ut 2 plater på Purple records, spilte senere i Ian Gillan Band, var også med i Jesus Christ Superstar sammen med Ian Gillan, avsporing..... Vet ikke om den er på CD, jeg har den på LP og tror ikke den er daglivare for å si det sånn.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Se også om du kan finne plata med gruppa Baltik, gitt ut på CBS i `73, mye de samme folka som på "Andra LP", bl.a. John Gustafson som spilte i "Hard Stuff" på den tiden, de ga ut 2 plater på Purple records, spilte senere i Ian Gillan Band, var også med i Jesus Christ Superstar sammen med Ian Gillan, avsporing..... Vet ikke om den er på CD, jeg har den på LP og tror ikke den er daglivare for å si det sånn.
Takk for tips.

Er Baltik i samme sjanger?

T

tjn

Gjest
Takk for tips.

Er Baltik i samme sjanger?
Samme sjanger.. vel ikke helt, det er også vokal på denne plate, Gustafson og Ledin, men den er absolut verdt å høre på. Enig med det du skriver lenger oppe her, både Schaffer og Lindh tok en retning etterhvert som ikke var sååå interesant men de platene som kom ut tidlig på 70 tallet er veldig bra. Bjørn J:son Lindh ga også ut en plate i `72 som heter "Cous Cous", også med Schaffer men også med Palle Danielson på bass og Bobo Stenson piano, begge blandt de virkelig store i den svenske jazzverdenen, spilt med utallige artister. Gitt ut på Metronome records men vet at WEA ga den ut på nytt tidlig 90 tallet engang.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.307
Sted
Nøtterøy
"Raggie" fant jeg ikke  :(
Men derimot "Våta Vingar" ble med hjem.
Her er også stilarten ganske så annerledes.
Jeg har ikke helt sansen for den retningen musikken hans tar....

Fant Janne Schaffer`s "Andra LP"
FY F......så bra musikk!!!!!    ;D
Har virkelig sansen for denne sjangeren.
Spillte igjennom hele plata 2 ganger, før jeg tok en pause fra Janne Schaffer i går kveld.
Prøv å få tak i "Raggie" denne tror jeg du vil like. Skikkelig funky! Blir aldri lei denne!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,92193,00.html

Denne tror jeg står i vinylsamlingen et sted i kjelleren.

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Hørtes interessant ut! Er denne å få tak i på cd?
Det finns någon slags samlingsskiva på cd med låtar från några av hans tidiga skivor. Tror CDn heter Guldkorn.

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Vad heter skivan du har bild på i första inlägget?

Kan rekommendera hans tidiga skivor Ramadan, Sissel och den redan nämnda Cous Cous.

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Om du gillar Janne Schaffers skivor borde du kolla upp Jukka Tolonen. Finsk samtida gitarrvirtuos med några skivor i liknande stil (men bättre, enl. mig).

En superb svensk grupp i samma genre är Kornet. Gav ut minst 2-3 LP, som inte är utgivna på CD, såvitt jag vet.
Den första skivan med Wasa Express är också mycket bra. (Finns även på CD). De gick därefter över till att spela hårdrock. Kom emellertid tillbaka i god form under 2000-talet då de givit ut två skivor.

På Wasa Express hemsida http://www.wasaexpress.com finns en hel del godis att ladda ner (klicka på "Fusion rarities"), bl.a. ett par spår från J:sons skiva Raggie där Åke Eriksson (Wasa Express) spelar trummor. Där finns även Kornets första skiva och ett par skivor med Pop Workshop. Den ena av dessa aldrig utgiven, vilket ät ofattbart när man hör den. Kan verkligen rekommenderas!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vad heter skivan du har bild på i första inlägget?
Bike Voyage II.

Har ligget litt i dvale her en stund.....men er nå i gang igjen.

Takker for alle tipsene. :)

Her skal det lyttes....og muligens handles ;)

Topp Bunn