Alt til hus og bolig Bioethanol i stedet for lampeolje/parafin?

T

TT.

Gjest
Kjøpte nylig en bioethanolpeis til å ha på salongbordet. Denne er helt luktfri og sotfri. Jeg har dessuten en gammel parafinlampe fra slutten av 1800 tallet som jeg bruker luktfri lampeolje i, men det lukter og soter når den brukes. Derfor lurer jeg på om det er forsvarlig å bruke bioethanol i parafinlampen eller blir det brannbombe? Noen som har prøvd eller vet?

Bioethanolpeisen

image.jpg

Parafinlampen

image.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Instinktet mitt tilsier at du IKKE bør prøve det. Det er ikke for ingenting at man bruker lampeolje og ikke lampesprit (= etanol) i lamper. Etanolen har mye lavere fordampingstemperatur enn lampeolje - så her kan du risikere litt av hvert. At det begynner å brenne ukontrollert eller - i verste fall - at hele greia eksploderer

• Liker
Reaksjoner: TT.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg ville vært forsiktig med dette, siden bioetanol er lang mere flyktig enn lampeolje. I det minste ville jeg kjøpt en billig paraffinlampe og testa dette utendørs...

forøvrig - skrur du opp veika for mye, så vil parafinlamper sote, uansett..

Dersom den parafinlampa lukter, så er det en ting som slår meg - er det bytta veike og har "maskinen" blitt rengjort etter at du gikk over til lampeolje.

Det er forøvrig forskjellige kvaliteter på parafin - fritidsparafin lukter, mens lampeolje og varmeolje lukter lite. Du kan og prøve Zibro-brensel - dette skal være helt rent og luktfritt.

Vi har to store taklamper på hytta, og disse bruker vi varmeolje i. Dette er luktfritt.

Johan-Kr

Vedlegg

• Liker

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Er det ikke denne bioethanolen som har kreftfremkallende utslipp ved forbrenning? Det har vært en del skriverier om dette i forbindelse med E85 om jeg ikke husker feil.

T

TT.

Gjest
Jeg tør ikke teste dette innendørs, men biopeiser har ofte et helt åpent kar for ethanolen, mens i parafinlamper er det et mer lukket system. Tror jeg heller får prøve meg fram med forskjellige typer lampeolje til parafinlampen.
Hvilken olje benytter du på hyttelampene?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.466
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bioetanol på parafinlampe låter mest som en bombe for min del.

• Liker
T

TT.

Gjest
Var det jeg tenkte, så derfor endrer jeg spørsmålet til: Hvilken lampeolje eller parafin skal jeg benytte for absolutt minst mulig lukt?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.592
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prøv brensel til en slik frittstående parafinkamin. Det skal være luktfritt.
Kamin X regulær brensel 5 liter

Dersom veken ikke har vært bytta av deg, bytt den til en ny. Det får du tak i hos rksmia.no.

Johan-Kr

Sist redigert:
  • Liker
T

TT.

Gjest
Tusen takk fenalaar

@tkr: kan spare hus og hytte ved å spørre her inne før man prøver selv. Takk alle for svar:)

• Liker
Reaksjoner: tkr
Topp Bunn