Alt til hus og bolig Billig laptop?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
400g er verdt mellomlegget om du skal bruke den som laptop. 2.2kg er ganske tungt synest jeg i alle fall.
Ja, godt poeng. det er dilemmaet. Skulle den vært laptop så ville jeg gått for 14" skjerm og spart vekt der, tror jeg. PC'en vil ikke ofte bli slept rundt. Forrige (Lenovo e540) veide 2.5 kg og var i overkant de gangene jeg tok den med på flyreiser.

mellomlegget går faktisk andre veien. den som er 1.8 kg er 500kr billigere. Men 1.8 kiloen har ingen USB C og har kun 7. generasjon prosessor. Om jeg husker rett er ytelsesøkningen på ca 40-50 % mellom generasjonene

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.109
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
400g er verdt mellomlegget om du skal bruke den som laptop. 2.2kg er ganske tungt synest jeg i alle fall.
Ja, godt poeng. det er dilemmaet. Skulle den vært laptop så ville jeg gått for 14" skjerm og spart vekt der, tror jeg. PC'en vil ikke ofte bli slept rundt. Forrige (Lenovo e540) veide 2.5 kg og var i overkant de gangene jeg tok den med på flyreiser.

mellomlegget går faktisk andre veien. den som er 1.8 kg er 500kr billigere. Men 1.8 kiloen har ingen USB C og har kun 7. generasjon prosessor. Om jeg husker rett er ytelsesøkningen på ca 40-50 % mellom generasjonene
Gå for 8. generasjon!, jeg kjøpte en 14" med SSD og nyeste i5 prosessor og planlegger å ha dette lenge, bruker nettbrett til vanlig men av og til i forbindelse med verv og andre ting må jeg bruke pc. Og PCen starter opp umiddelbart, fungerer utrolig bra i motsetning til min gamle undermotoriserte i3 PC. Må du kompromisse så gå heller ned i størrelse er mitt råd.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.615
Til lett bruk spiller det neppe stor rolle. Ytelse er også relativt - for oppgaver som ikke støtter multiprossesering kan det ha lite å si osv. Jeg ville gått for den letteste som er kraftig nok og som har god batterilevetid.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
kjøp en på restetorget på itmarked.no
PC'n som konka var 4 år gammel. Ønsker ikke å kjøpe en 4 år brukt PC. Synes det er nærmest uetisk å bruke "nypris" som salgsargument når den er 4 år gammel. en PC til 30k for 4 år siden er neppe verdt 5k i år.

Ellers endte jeg opp med den Lenovoen med 8. generasjon

S

svk

Gjest
thinkpad x og t serie er så pass velbygget at de holder i 8år.
vi hadde en lenovo e serie på jobb. holdt bare i 4år(hard bruk)

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke verdens billigste, men satan så denne har gitt meg alt jeg kan forvente, og mere til 7/6 på terningen. Helt konge å ha med på tur, et batteri som varer i en evighet, rask og lett og .. alt det andre også.

Dell XPS, du får den i 13 el. 15.

Jeg gikk for 13 og kjøpte den rett fra Dell en gang de gav avslag. Fikk 8.gen i7 da, når de hos kjedene prøvde å dumpe 7.gen på de uvitende masser til dyrere pris.

Min varmeste anbefaling. Men om man heller vil ha noe fra rotekroken og restekurven på Sparkjøp så se bort i fra denne.

Denne er ex-mva men likevel tror jeg man skal lete lenge...

delll.jpg

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Ikke verdens billigste, men satan så denne har gitt meg alt jeg kan forvente, og mere til 7/6 på terningen. Helt konge å ha med på tur, et batteri som varer i en evighet, rask og lett og .. alt det andre også.

Dell XPS, du får den i 13 el. 15.

Jeg gikk for 13 og kjøpte den rett fra Dell en gang de gav avslag. Fikk 8.gen i7 da, når de hos kjedene prøvde å dumpe 7.gen på de uvitende masser til dyrere pris.

Min varmeste anbefaling. Men om man heller vil ha noe fra rotekroken og restekurven på Sparkjøp så se bort i fra denne.

Denne er ex-mva men likevel tror jeg man skal lete lenge...

Vis vedlegget 511549
selv ikke i et innlegg der han anbefaler et produkt evner Gjestemedlem la være å tuppe leseren i leggen. Du anbefaler et produkt som er over dobbelt så dyrt som etterspurt og kaller prisklassen lavere for rotekroken fra Sparkjøp. #%"& deg, deph! Ja, jeg mener det. !"#¤ deg!

Hva enn budskapet ditt er, deph, så drukner det i unødvendige fornærmelser og utskjellinger. Du blir ikke kul av å fornærme folk, deph. Det er litt av en varm anbefaling du gir. For en varme!. Nå har jeg for lengst innsett at du ikke bryr deg en dritt om debattmiljøet her inne, og alle dine innlegg handler om å fornærme andre slik at du kan føle deg stor og kraftig. Så jeg burde vel ikke ha svart på denne. Jeg ønsker bare å fortelle deg at det er ønsket at du lar være å svare på mine innlegg. Din oppførsel gjør at ditt budskap ikke er interessant.

PCen er sikkert god den, men totalt overkill for formålet. Hva pokker skal jeg med i7-prosessor, 16 GB ram og 512 GB disk og 13.3 tommer skjerm og atpåtil betale 8000kr ekstra? Altså er din "varmeste" anbefaling totalt feil løsning for situasjonen. Du skal ha for at du klappet deg selv på skuldra for å gjøre et godt PC-kjøp. Du er ikke blant de uvitende som gjør et dårlig kjøp, må vite. well done! Nå, gå og lær deg litt folkeskikk. Der er du uvitende, deph.

Alle kan finne på å anbefale et produkt som er over dobbelt så dyrt som prisklassen, fordi man ser det som et godt kjøp. (ikke at 13500 kr for den PC-en nødvendigvis er et godt kjøp. Jeg argumenterte nettopp for at det er et elendig kjøp). Det kan unnskyldes. Det kan absolutt ikke unnskyldes når bemerkelsen om rotekassen til Sparkjøp benyttes. Så "#¤% deg, deph!

over og ut. popcorntid er over.

G

Gjestemedlem

Gjest
Alt handler nok ikke om deg her i verden Larson. Det er nok flere som er interessert i tips om laptop og hva som er alternativet i markedet, og da er dette en egnet tråd for anbefalinger.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Bullshit, Gjestemedlem.

Det var absolutt ingen generell anbefaling du kom med. Du kom med selvskryt. "Se på meg! jeg fikk en god deal på dell.no. fikk 8. generasjon, mens vanlig pakk nå får 7. generasjon for dyrere penge. tåper! PS! alle som ikke legger ut 13500 kr for en PC leter etter pant i søppla. Fattiglus. Jeg spytter på dem!"

Over og ut.

S

svk

Gjest
dellen nevt i tråden her er nok veldig god. men samsvarer ikke med emnefeltet :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er alltid en fordel å ha prøvd et produkt før man anbefaler det. Noe som er innarbeidet kotyme på Sentralen. Det er ikke ofte man ser noen som blir dypt fornærmet og vonbråten om de ser en produktanbefaling som ikke passer for dem personlig. Men man skal se så mangt etterhvert. Det er de underligste ting folk kan ase seg opp over.

Hovedfokus på HFS er faktisk teknisk utstyr og erfaringer med dem, i alle prisklasser. Det er ikke en barneskole der man konkurrerer om å ha noe flashy og dyrt, og det er ingen som lar seg imponere av en edb-maskin til prisen av en ny Iphone. Her bruker jo mange mye mer på en meter med kobberledning. Hvis det er helt utålelig at det snakkes om noe man selv ikke vil kjøpe så er man på feilt forum. Når folk tolker en genuin produktanbefaling til leserne som en personlig fornærmelse så .. bør man kanskje revurdere verdensbildet sitt en smule.

Dell har forøvrig gode maskiner i alle prisklasser og er man på jakt etter noe rundt 8.000kr så kan dette være et godt alternativ, og de har som sagt ofte gode tilbud. Fordelen med å handle direkte fra dem er at man gjerne får nyeste prosessorer uten at det koster mer enn elbutikkene som skal selge noe eldre. De er ofte et svært prisgunstig alternativ til Apple Air eller Microsoft Surface.

dell 2.png

Skal man ha noe helt enkelt til litt surfing, epost og powerpoint så kan man klare seg med det aller meste og det er helt unødvendig å bruke penger på noe man ikke trenger. Slik sett er det et godt tips å se hva Komplett, Elkjøp etc. har i restekurven sin. Oftest er det mer enn bra nok. Jeg ville i alle fall gjort det.

Greit å være uenig i politikk og slikt, jeg tåler og gir pepper der så det rekker, men ingen grunn til å la slikt gå ut over positive tråder. Boksere møter hverandre i ringen hele tiden, men det er ingen av dem som løper hjem til mor etterpå og klager på at "han slo meg"... La oss holde tråder adskilt. Det er derfor vi har systemet med tråder.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn