På tur og reise bilferie - alpene

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
vi flyr til munchen og tar et par dager med storby, før vi hopper over i leiebil for å cruise de tysk-østerrikske alpene fire dager.
(to voksne).

midten av juli.

trenger tips fra folk som kjenner området godt. jeg har aldri vært noe alpemann.

ønsker å unngå byer etter munchen, helst overnatting i koselige landsbyer, og sykkelturer i fjellet.

en natt i salzburg blir det nok.
og kanskje en tur ned til nord-tyrol en eller annen plass.

hvilke steder bør vi besøke?

hva bør vi få med oss?

gode overnattingstips (+/- en norsk tusing natta) som lar seg booke uten for mye styr?

noe spesielt vi skal være oppmerksom på ifht vær og vind, lokale særegenheter, etc?

og til sist, duger en peugeot 206cc til jobben? (jeg er skeptisk som fy, men den er iaff blant de billigere cabene 8)).
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Har du med dame så vil hun garantert sette pris på hotellet Die Gersberg Alm, som ligger vakkert til i åsen over gamlebyen i Salzburg.

Jeg la opp følgende rute i fjor med stor suksess.

Munchen-Füssen: der vi tok inn på dette artige hotellet, like ved Neuschwannstein

Füssen-Lichtenstein-Davos-Bolzano (bodde et sted utenfor byen som jeg ikke kommer på nå)

Bolzano-Brennerpasset-Innsbruck-St Johan- Salzburg (bodde på hotellet jeg nevnte først)

Salzburg-München
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takker, noruego.
du er rene oraklet når det kommer til reisetips. :)

har du kjørt mye bil i grensetraktene der?

forslag til veivalg?

jeg elsker autobahnen, men vil helst unngå den denne gangen.
mest mulig natur, minst mulig biler...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
die gersberg alm virker veldig flott.
kan det være en idé å campe her i tre netter, og dra på dagsturer til andre steder?
kjøreavstandene virker korte i alpene, men veiene er kanskje ikke all verdens?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
bare hyggelig.

Ja, jeg har kjørt mye i Alpene, men da mest i de østlige deler, mao Tyskland, Østerrike og Italia. Gardasjøen til Innsbruck over Brennerpasset har jeg kjørt flere ganger, både sommer som vinter, men det er fortsatt en favoritt og en av få spektakulære motorveier. Ellers er ofte de litt mindre veiene både vakrere og artigere å kjøre. En annen favoritt i så måte er å følge Dolomittene østover på grensen mellom Italia og Østerrike.

Ikke like kjent i de sveitsiske og franske alper, men tenker å bøte på dette i juli med tre uker på bil og motorsykkeltur kombinert med riviera og vingårder.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Canales skrev:
die gersberg alm virker veldig flott.
kan det være en idé å campe her i tre netter, og dra på dagsturer til andre steder?
kjøreavstandene virker korte i alpene, men veiene er kanskje ikke all verdens?
Det er jo også en mulighet, og så er det jo ok å kunne ha en base å komme tilbake til på ettermiddag kveld uten å måtte tenke på pakking og utsjekk hver morgen. Die Gersberg Alm har forøvrig ett av de beste kjøkken jeg har vært innom i Østerrike, og det er ikke så rent få steder.

Veiene er veldig bra rundt Salzburg vil jeg mene, både hoved og mindre veier, men samtidig så er det nok ikke den mest spektakulære delen av Alpene, i alle fall ikke videre østover hvor fjell gir etter for åsrygger frem mot slettelandsskapet rundt Wien. Så jeg ville nok satset på dagsturer mot sør og vest.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noruego skrev:
Canales skrev:
die gersberg alm virker veldig flott.
kan det være en idé å campe her i tre netter, og dra på dagsturer til andre steder?
kjøreavstandene virker korte i alpene, men veiene er kanskje ikke all verdens?
Det er jo også en mulighet, og så er det jo ok å kunne ha en base å komme tilbake til på ettermiddag kveld uten å måtte tenke på pakking og utsjekk hver morgen. Die Gersberg Alm har forøvrig ett av de beste kjøkken jeg har vært innom i Østerrike, og det er ikke så rent få steder.

Veiene er veldig bra rundt Salzburg vil jeg mene, både hoved og mindre veier, men samtidig så er det nok ikke den mest spektakulære delen av Alpene, i alle fall ikke videre østover hvor fjell gir etter for åsrygger frem mot slettelandsskapet rundt Wien. Så jeg ville nok satset på dagsturer mot sør og vest.

ok, da blir det slik.

vi har bare få dager til disposisjon denne gangen, så vi vil unngå de store avstandene.

munchen - salzburg - nord-tyrol - munchen kan være en plan.

men, hvis vi plutselig bestemmer oss for å kjøre litt, hvor lang tid tar det fra innsbruck til gardasjøen?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Canales skrev:
noruego skrev:
Canales skrev:
die gersberg alm virker veldig flott.
kan det være en idé å campe her i tre netter, og dra på dagsturer til andre steder?
kjøreavstandene virker korte i alpene, men veiene er kanskje ikke all verdens?
Det er jo også en mulighet, og så er det jo ok å kunne ha en base å komme tilbake til på ettermiddag kveld uten å måtte tenke på pakking og utsjekk hver morgen. Die Gersberg Alm har forøvrig ett av de beste kjøkken jeg har vært innom i Østerrike, og det er ikke så rent få steder.

Veiene er veldig bra rundt Salzburg vil jeg mene, både hoved og mindre veier, men samtidig så er det nok ikke den mest spektakulære delen av Alpene, i alle fall ikke videre østover hvor fjell gir etter for åsrygger frem mot slettelandsskapet rundt Wien. Så jeg ville nok satset på dagsturer mot sør og vest.

ok, da blir det slik.

vi har bare få dager til disposisjon denne gangen, så vi vil unngå de store avstandene.

munchen - salzburg - nord-tyrol - munchen kan være en plan.

men, hvis vi plutselig bestemmer oss for å kjøre litt, hvor lang tid tar det fra innsbruck til gardasjøen?
Sist jeg kjørte den strekningen, og det er bare noen uker siden, så kjørte jeg den som ren transportetappe (men hvilken vakker etappe!) på knappe to og en halv time. Og når du først er ved Gardasjøen så er jo ikke Verona mer enn en halvtime unna, forøvrig, så får du kombinert Mozart og Salieris hjembyer...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.810
Antall liker
9.478
Sted
Trondheim
Har hørt at veie mellom Davos (Sveits) og Stelvio (Italia) skal være fantastisk.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noruego skrev:
Canales skrev:
noruego skrev:
Canales skrev:
die gersberg alm virker veldig flott.
kan det være en idé å campe her i tre netter, og dra på dagsturer til andre steder?
kjøreavstandene virker korte i alpene, men veiene er kanskje ikke all verdens?
Det er jo også en mulighet, og så er det jo ok å kunne ha en base å komme tilbake til på ettermiddag kveld uten å måtte tenke på pakking og utsjekk hver morgen. Die Gersberg Alm har forøvrig ett av de beste kjøkken jeg har vært innom i Østerrike, og det er ikke så rent få steder.

Veiene er veldig bra rundt Salzburg vil jeg mene, både hoved og mindre veier, men samtidig så er det nok ikke den mest spektakulære delen av Alpene, i alle fall ikke videre østover hvor fjell gir etter for åsrygger frem mot slettelandsskapet rundt Wien. Så jeg ville nok satset på dagsturer mot sør og vest.

ok, da blir det slik.

vi har bare få dager til disposisjon denne gangen, så vi vil unngå de store avstandene.

munchen - salzburg - nord-tyrol - munchen kan være en plan.

men, hvis vi plutselig bestemmer oss for å kjøre litt, hvor lang tid tar det fra innsbruck til gardasjøen?
Sist jeg kjørte den strekningen, og det er bare noen uker siden, så kjørte jeg den som ren transportetappe (men hvilken vakker etappe!) på knappe to og en halv time. Og når du først er ved Gardasjøen så er jo ikke Verona mer enn en halvtime unna, forøvrig, så får du kombinert Mozart og Salieris hjembyer...

jøss, så det tar ikke mer enn 6 timer fra gardasjøen tilbake til munchen, dersom man peiser på?
da er det godt mulig vi fliser ned til gardasjøen og tar siste natta der, og kjører nonstop tilbake til munchen dagen etter.
har et fly å rekke. ;D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
otare skrev:
Har hørt at veie mellom Davos (Sveits) og Stelvio (Italia) skal være fantastisk.
Det kan jeg underskrive på. Har kjørt Davos-Bolzano og det var så definitivt en høydare selv om jeg gjerne skulle hatt noe mer sportslig enn en fem meter lang merce stasjonsvogn på den turen...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.009
Antall liker
22.171
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kryr av syklister over de fjellpassene. Det anbefales å kjøre som de lokale og ikke som nordmenn flest.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Vi er to stykker som også skal kjøre nedover til europa 3 uker i Juli. Allt vil bli tatt på sparket. Eneste som er spikret er ett besøk i Ørneredet, samt å overvære en etappe i Tour de france. Da sittende på en kafe i en eller anne frans landsby.

Hvordan er det med overnatting-steder nedover i tyskland, frankrike og de landene der? Er det noe problem å finne rom eller hotell/motell på veien? Vi kommer til å ta med telt som nødløsning.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Jaerbu skrev:
Hvordan er det med overnatting-steder nedover i tyskland, frankrike og de landene der? Er det noe problem å finne rom eller hotell/motell på veien? Vi kommer til å ta med telt som nødløsning.
Ikke noe problem. Jeg har vært storfornøy, såvel som storforbruker, av booking.com i flere år. Da kan du søke på akkurat de parametre som er viktige for deg, og så sjekke kartet for hvor de forskjellige alternativene befinner seg. Når jeg har bestemt meg for sted, og booket, så legges adressen automatisk inn i TomTom på iPhonen. Før neste tur håper jeg å ha på plass en iPad som jo burde gjøre dette enda mer enkelt og elegant.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Ok. Så booking litt i forveien er det som gjelder altså. Jeg håper det også går fint å finne noe "der og da".
Jaja, vi får se :) Bra blir det okke som.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Stort sett uproblematisk også å reise uten å booke på forhånd, men prisene er nok jevnt over hyggeligere om du ordner deg på forhånd. I juli kan det også være kronglete å få plass enkelte steder, men om dere er fleksible er det lite å bekymre seg for.

Det skal mye til for å gå sulten, tørst eller uten et velegnet overnattingssted i Tyskland.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Jaerbu skrev:
Ok. Så booking litt i forveien er det som gjelder altså. Jeg håper det også går fint å finne noe "der og da".
Jaja, vi får se :) Bra blir det okke som.
Trenger ikke å booke på forhånd, jeg drar bare frem iPhonen (antar det er app for andre systemer også) når jeg kommer til et sted jeg kunne tenke meg å overnatte og ser hva som er ledig i området. Ved et par tilfeller har jeg troppet opp i resepsjonen på et hotell og fått oppgitt en pris jeg har stusset på, deretter logget inn på hotellets egen WiFi, fått betydelig bedre pris, booket der og da for to minutter senere å spørre tilbake i resepsjonen om det ikke skulle være reservert et værelse i mitt navn. Men så skal det også sies at jeg bor såpass mye på hotell i forbindelse med jobben at når jeg først er på ferie så liker jeg/vi å bo på steder med litt særpreg.
 
N

nb

Gjest
Så lenge man har bil og er litt fleksibel er det sjelden problem å ordne overnatting. På en annen side - med bare noen få dager til rådightet kan det være greit å slippe å bruke tid på det, samt bruke tid på å finne hvor man skal dra.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nb skrev:
Så lenge man har bil og er litt fleksibel er det sjelden problem å ordne overnatting. På en annen side - med bare noen få dager til rådightet kan det være greit å slippe å bruke tid på det, samt bruke tid på å finne hvor man skal dra.
ja, der er jeg.
ikke et sekund å miste, alt skal forhåndsbookes.
vi fikk plutselig 5 dager til overs i ferien for oss selv (jentungen liker ikke bilkjøring og plasseres hos besteforeldre), og kastet oss rundt og bestilte tur kjapt og gæli.

ellers har jeg også fått høre fra en alpevant kompis at overnatting er det siste problemet i de traktene.
plenty, overalt, i alle priskategorier.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
En annen ting jeg lurer på... Bom-penger. Hvordan betales dette? På en bensinstasjon før neste grense? Eller "virker" våre norske brikker i utlandet også? Dumt spørgesmaal kanskje...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Jaerbu skrev:
En annen ting jeg lurer på... Bom-penger. Hvordan betales dette? På en bensinstasjon før neste grense? Eller "virker" våre norske brikker i utlandet også? Dumt spørgesmaal kanskje...
Dette varierer. I Italia slenger man mynter i en kurv med jevne mellomrom, i Østerrike må man kjøpe et oblatklistremerke som man fester i frontruten.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
noruego skrev:
Jaerbu skrev:
En annen ting jeg lurer på... Bom-penger. Hvordan betales dette? På en bensinstasjon før neste grense? Eller "virker" våre norske brikker i utlandet også? Dumt spørgesmaal kanskje...
Dette varierer. I Italia slenger man mynter i en kurv med jevne mellomrom, i Østerrike må man kjøpe et oblatklistremerke som man fester i frontruten.

kjøper man dette på første og beste bensinstasjon når man kommer inn i landet?

noen som kjenner til dette hotellet, btw? er det ok å bo her?

http://www.hotel-hallstatt.com/en/index.html


fikk anbefalt st. gilgen og hallstatt av bho, som er godt kjent i alpetraktene etter sine unge år som mc desperado. ;D
ser fint ut i hallstatt.




ellers er die gersberg alm bestilt, etter anbefaling fra noruego.

blir vel en tur bortover til kitzbuhel også, tenker jeg...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.596
Antall liker
7.163
Hallstatt er en perle vel verd å besøk, men som nok er på sitt aller fineste utpå sensommeren når det er litt færre turister og høstfargene spraker som mest oppetter liene.

Oblat for motorveiene i Østerrike får du kjøpt på alle bensinstasjoner i grensetraktene, så det er ikke noe problem.

Om du skulle være i Salzburg i andre halvdel av denne måneden så sjekk programmet for Salzburg-festivalen som pleier å finne sted de to siste ukene av juli.
 
Topp Bunn