Bil, båt og motorsykkel Bilen starter ikke - gammel Toyopta Avensis

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Skal feilsøke litt på en gammel Toyota Avensis 2000 modell, 1.6 bensin.
Bilen er helt død når man vrir om tenninngen, men skal vistnok starte dersom den dyttes i gang. Det er godt med strøm på batteriet.
Det er ingen klikkelyder slik som man ofte hører dersom man har nesten flatt batteri og prøver å starte.

Jeg tenker vel i grunn at dette er:
  • Sikring
  • Feil på tenningslås
  • Startrele
  • Ledningsbrudd
  • Starteren.

Siden det ikke er klikkelyder og at det har skjedd momentant - så har jeg mindre tro på ledningsbrudd og at det er noe feil med selve starteren.

Så da står jeg igjen med tenningslåsen, sikring eller rele..?

Noen som har erfairng med slikt og som kan gi et tips eller to...?

Mvh
OMF

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
Sjekk starteren, eller kabeltilkoblinger på starter ( hvis det er godt med strøm på bilen ellers )
På de fleste biler er kabelen til merket med "50" på startmotoren (tynn kabel - ikke tykk ).
Hvis alle kabler er OK, er det trolig behov for ny starter.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg trodde faktisk ikke man fikk start på bilen med å dytte når starteren var gåen?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.571
Sted
Sølvbyen
Jeg trodde faktisk ikke man fikk start på bilen med å dytte når starteren var gåen?
Hvilken jobb skal starteren gjøre hvis man drar i gang veiva og stemplene ved å dytte dem i gang isteden for å la starteren gjøre det?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Oppå starteren sitter innslagsreleet. Her er det koblet til to ledninger: Hovedkabelen fra batteriet, og en mindre ledning til styrestrømmen.
Mål først spenningen på hovedkabelen der hvor den er festet til startreleet. Her skal du ha spenning hele tiden, selv med tenningen av. Det er lite trolig at det er noe feil her, for det er bare en kabel som går direkte fra batteriet, men det er jo greit å sjekke.

Deretter kan du trekke ut styrestrømsledningen fra startreleet og koble voltmeteret mellom jord og styrestrømsledningen. Få noen til å vri nøkkelen til startstilling og se om du får utslag på voltmeteret. Spenningen skal være den samme som batterispenningen, altså litt over 12 volt. Hvis du har strøm her, er det med stor sannsynlighet starteren som er defekt.

Som en siste test kan du gjøre følgende (VIKTIG: Pass på at bilen ikke står i gir når du gjør dette!): Stikk en liten ledningsstump inn i styrestrøm-kontakten på startreleet, og hold den andre enden bortpå festet til hovedkabelen. Såfremt starteren er i orden og det er strøm på batteriet, skal den slå inn og dra motoren rundt, uansett om tenningen er på eller ikke.

Hvis du derimot ikke får strøm på styrestrømskabelen når du prøver å starte er sikringsboksen et godt sted å starte. Sjekk at ALLE sikringer er hele. På Carina E (som er ganske lik de tidlige Avensisene) vet jeg i hvert fall at starteren ikke virker om sikringene merket "Alt" (hovedsikringen til generatoren) eller "Dome" (til diverse utstyr i kupeen) er defekte. Det sitter også noen releer i sikringsboksen som du kan sjekke. En annen ting er jordingsforbindelser. På Carina er det en tilkoblet karosseriet, en til motoren og en til girkassen (under luftfilterboksen). Dette er relativt kraftige kabler som er skrudd fast med bolter, så de er lette å kjenne igjen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk - der svarte du på et viktig spørsmål!

Har feilsøkt litt nå i ettermiddag.

*Alle sikringer er OK
*Når jeg vrir om tenningen - så klikker start releet i sikringsboksen.
*Jeg har sterkstrøm inn på releet.
*Reelet så bra ut, og spolen hadde ca 70 Ohm.
*Jeg har "hovedstrøm" ned til starteren som du beskriver.

Jeg greide ikke å få av "steckeren" til styrestrømskableen. Knaksje jeg skal ta med jekken så jeg kommer meg under bilen I morgen og prøve tjuvkobling som du beskriver. Funger ikek det - så er det vel bare å skaffe ny starter!

Igjen - setter veldig pris på hjelpen! Også sparer jeg sikkert svigermor for noen tusenlapper!

Mvh
OMF

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Kjenn på innslagsreleet på starteren mens noen andre vrir på nøkkelen. Kjenner du noe så prøv å dra til starteren, hardt, med en hammer el.l mens nøkkel blir holdt i startposisjon.
Ikke uvanlig at børstene henger når de begynner å bli slitte.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Jeg greide ikke å få av "steckeren" til styrestrømskableen. Knaksje jeg skal ta med jekken så jeg kommer meg under bilen I morgen og prøve tjuvkobling som du beskriver. Funger ikek det - så er det vel bare å skaffe ny starter!
OMF
Det er en mothakelås på den. Det er en liten "knapp" på pluggen som du må trykke inn ganske hardt før du kan trekke den ut. Se/prøv på en av de andre pluggene i motorrommet, så ser du hvordan det virker.

Topp Bunn