Bil, båt og motorsykkel Bilavgifter i endring?!

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg var innom den lokale Volvo-forhandleren i går. Vi diskuterte bilavgifter 2015 og han fortalte meg at Volvo, på direkte forespørsel til sittende regjering, har blitt lovet at ladbare hybrider skal gis de samme fordelene som el-bilene. Volvo sier holdningen til regjeringen langt på vei avgjør deres satsing på denne teknologien, Norge anses muligens som et viktig marked pga avgiftsnivået, og regjeringens mulighet til virkemidler som avgiftsfritak/reduksjon, samt endringer i firmabilskatt.

Han tror det blir avgiftsfritak, men moms, både på elbiler og ladbare hybrider som slipper ut mindre enn 85g CO2/km fra 2015. Det finnes flere argumenter for dette, bla viser noen miljøregnskap at elbiler og ladbare hybrider er utslippsmessig nær identiske globalt sett. I tillegg vil ladbare hybrider være et godt alternativ for folk som kjører veldig mye, noe elbiler vel ikke er.

I 2015 vil alle bilprodusenter ha en eller flere biler å velge i, i denne kategorien. I veldig mange tilfeller havner disse bilene godt under billigste bensin/diesel-alternativ, og med langt lavere forbruk er det vel sannsynlig at store deler av nybilkjøpene fremover blir ladbare hybrider, evt rene elbiler. Selvsagt forutsatt avgiftendringene.

Hva tror dere, vil regjeringen gjøre dette? Hva blir konsekvensen for bruktbilselgere med store lager og bruktimport generelt?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.688
Tror du på julenissen? Dersom bilavgiftene endres så er det avgiftene på el-bilene som går opp.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tror du på julenissen? Dersom bilavgiftene endres så er det avgiftene på el-bilene som går opp.
Jeg tror ikke noe som helst, men dette er det Volvo mener de er blitt lovet av regjeringen. Argumentene for å særbehandle elbilene er syltynne, da disse i det totale miljøregnskapet, ikke er verken dårligere eller bedre enn ladbare hybrider.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Og når politikere lover noe så blir alltid lovnaden oppfylt?

Topp Bunn