Bil, båt og motorsykkel Bil Nøkkel og batteriskifte

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.941
Torget vurderinger
8
Hei

Mine batterier i nøkkelen er tom for støyt.
Tok de ut av bilnøkkelen.
Sånne vanlige runde flate på 3V, 2 stk.
Hadde ikke slike liggende hjemme, men hadde et likt som var dobbelt så tykt på 3V.

Satte det inni og det virker fint på bilen.
Men så kom tankene..er dette bra?

De 2 som var der, er jo på 3V hver og det ene lå oppå det andre.
Blir det ikke serie og 6 V det?

Hvis jeg bruker bare 1 stk på 3V blir jo spenningen halvparten av det skal være og strømstyrken øker tilsvarende.
Tåler elektronikken i nøkkelen dette?

Ha meg unnskyldt, hvis dette er helt på trynet, men jobbet mye siste ukene, så jeg kan være helt ute :p

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.079
Jeg vil anta at det kun er rekkevidden som blir redusert.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis jeg bruker bare 1 stk på 3V blir jo spenningen halvparten av det skal være og strømstyrken øker tilsvarende.

Ha meg unnskyldt, hvis dette er helt på trynet, men jobbet mye siste ukene, så jeg kan være helt ute :p
Hvis man kan anta at impedansen i nøkkelen er noenlunde konstant, vil strømstyrken halveres når spenningen halveres. Ohms lov: U = R x I. Antageligvis helt problemfritt - for nøkkelen blir det som å få et nytt, gammelt batteri.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.941
Torget vurderinger
8

Hvis man kan anta at impedansen i nøkkelen er noenlunde konstant, vil strømstyrken halveres når spenningen halveres. Ohms lov: U = R x I. Antageligvis helt problemfritt - for nøkkelen blir det som å få et nytt, gammelt batteri.
Ja, var sånn det var ja. Der ser du.. bør få meg litt søvn før jeg røsker kroppen opp av senga kl 06 :)
Bør da investere i nye batterier.
Er det noe merke som er bedre enn andre til slikt?

Takk for svar. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Bør da investere i nye batterier.
Er det noe merke som er bedre enn andre til slikt?

Takk for svar. :)
Tja - nøkkelbatterier er ikke det man skifter veldig ofte uansett - det går gjerne en 3-4 år mellom hver gang - så det blir ikke rare erfaringsgrunnlaget for å komme med gode råd. Men jeg vet i hvert fall at jeg har brukt både Varta og Duracell - og det har jo gått greit - men samtidig tror jeg ikke at nøkkelbatterier sprenger verken bil- eller husholdningsbudsjettet når det kommer til stykket.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.079
Batteriene til nøklene på den forrige bilen min varte i minst 12 år. Da solgte jeg bilen.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.941
Torget vurderinger
8
Ja, ikke skiftet på min før.
Dei koster jo fint lite.. :) De var de batteriene som jeg tenkte på også.

Mens anlegg greiene vi kjøper, koster jo ikke noe som er å tenke på.. :p:p;)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Vil anta at det finnes kryo-behandlede autofile batterier til dette formålet som gir høyere toppfart, raskere akselerasjon, bedre kjøreegenskaper og redusert drivstofforbruk.

Men det koster selfølgelig.

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Ikke for å kuppe tråden din @Lovemusikk, men jeg har et annet "bilnøkkelspørsmål".

Knappene på min bilnøkkel er rett og slett utslitt, men ser at jeg får kjøpt ny uslipt nøkkel på ebay for en billig penge. Er det like enkelt som vanlige husnøkler og slipe? Jeg betaler ikke flere tusen hos forhandler.

EDIT: Glem det, fant en slik uten selve nøkkelen. http://www.ebay.com/itm/Repair-DIY-...cessories_Safety_Security&hash=item3ccd0a631e

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.592
Sted
Sølvbyen
Det anbefales å bruke nøkkelen fysisk i dørlåsen innimellom, siden det visstnok har vært et problem etter at alle fikk sentrallås at nøkkelhullet gror igjen av skitt og støv fordi det aldri blir brukt. Greit så lenge alt funker som det skal, men kjedelig den dagen nøkkelen er tom for batteri.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det anbefales å bruke nøkkelen fysisk i dørlåsen innimellom, siden det visstnok har vært et problem etter at alle fikk sentrallås at nøkkelhullet gror igjen av skitt og støv fordi det aldri blir brukt. Greit så lenge alt funker som det skal, men kjedelig den dagen nøkkelen er tom for batteri.
Sikkert lurt, men problemet mitt, er at hvis jeg ikke får slått av alarmen med fjernkontrollen, uler det som besatt når jeg prøver meg med nøkkelen i låsen. Og uten at jeg har prøvd det, tror jeg at det ikke vil være mulig å starte bilen heller - så lenge alarmen uler.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Sikkert lurt, men problemet mitt, er at hvis jeg ikke får slått av alarmen med fjernkontrollen, uler det som besatt når jeg prøver meg med nøkkelen i låsen. Og uten at jeg har prøvd det, tror jeg at det ikke vil være mulig å starte bilen heller - så lenge alarmen uler.
Det GÅR an å gjøre motsatt kanskje, slå AV alarmen og så LÅSE bilen, og gjerne låse og åpne og låse og åpne noen ganger :)
For å få bort skitten da!
Går batteriet på alarmdingsen blir det vanskeligere å få kjørt noe sted ja!

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Blir ikke disse batteriene skiftet når du har bilen på service da? Jeg hadde min bil på 4. års service for litt siden og da ble disse batteriene skiftet. Måtte til og med huske å ta med reservenøkkelen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.592
Sted
Sølvbyen
Jeg har ikke alarm på min bil, bare startsperre. Personlig har jeg tatt ut batteriet i nøkkelen for lenge siden, men det er på grunn av min paranoide legning og frykt for å "lommelåse" opp bilen etter å ha parkert et sted og lagt nøkkelknippet i bukselomma.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.079
Jeg har ikke alarm på min bil, bare startsperre. Personlig har jeg tatt ut batteriet i nøkkelen for lenge siden, men det er på grunn av min paranoide legning og frykt for å "lommelåse" opp bilen etter å ha parkert et sted og lagt nøkkelknippet i bukselomma.
De fleste biler låser seg igjen etter en liten stun hvis døren ikke er åpnet etter at den ble låst opp.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.941
Torget vurderinger
8
Ikke for å kuppe tråden din @Lovemusikk, men jeg har et annet "bilnøkkelspørsmål".

Knappene på min bilnøkkel er rett og slett utslitt, men ser at jeg får kjøpt ny uslipt nøkkel på ebay for en billig penge. Er det like enkelt som vanlige husnøkler og slipe? Jeg betaler ikke flere tusen hos forhandler.

EDIT: Glem det, fant en slik uten selve nøkkelen. Repair DIY Kit for Nissan Nats Remote Keys Fits Almera Primera Micra x Trail | eBay
Nja.. regner med den må kodes mot bilen din hvis du har startsperre. Har du ikke start sperre?
Hvor bor du?
Hørte fra noen, at i nærheten av (Bergen) kebab sjappa på hjørnet av Åsane senter (tror det var sjappa ved nye senteret..arken det heter?) skulle det ligge en butikk som fikset sånt for 700kr.
Men ikke vert der selv.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.941
Torget vurderinger
8
Vil anta at det finnes kryo-behandlede autofile batterier til dette formålet som gir høyere toppfart, raskere akselerasjon, bedre kjøreegenskaper og redusert drivstofforbruk.

Men det koster selfølgelig.
Med sånne batterier ja..
- og et luftigere og mer markert smekk på knappen.
- Javnere opplåsing + låsing, på alle dører.

Og de virker på et område fra asfalt til himmel og 320 grader sideveis og har en 3D følelsen som bare er helt konge?
:p

Sånne må jeg ha.. link? :p

Topp Bunn