Bias problemer BAT VK75

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.324
Torget vurderinger
10
Har en BAT VK75 som jeg har hatt kort levetid på rørene på, sist så røk det et rør ved ca 800t.
Etter rørbytte og driftstid på ca. 300t så har jeg hatt 2 "ARCer" på 6c33 rørene der det har røket sikringer men alt virker OK etter sikringsbytte.

Så til saken, VK75 har autobias men det er en "grovbias" justering på hvert rør som BAT sier en ikke skal rote med mens f.eks Motron sier denne skal justeres. Så jeg tok mot til meg i dag og sjekket bias. Den var litt ut av lodd, men på et av potene fikk jeg ikke justert. Bias skal være 200mA og på røret som jeg ikke fikk justert så var bias ca. 240-250mA. Kan dette være skadelig? Er det potmeteret som er røket?
Ser ingen skader opg forsterkeren fungerer fint. Autobias lysene lyser, så det skal være greitt!

Har bestill service hos Ones, men det blir ikke før i neste uke i bestefall.
Er det noen som har skjema liggende til VK 75?

Takker for innspill!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.324
Torget vurderinger
10
Da har jeg prøvespillt BATen og det låter revva ??? Det sier vel litt når Midtgard spiller bedre enn BATen.....
Er nok røket noe mer inni beistet så den må nok til doktoren......

Begynner å lure på hvorfor jeg holder på med dette rørstyret. Det smeller, brenner og bare dør.............Hmmmm men lyden....lyden....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det finnes nok rørforsterkere som er enklere å holde i sving enn BAT :)
Hva slags 6C33 har du?
Hvis det ikke er noe direkte defekt, vil det meste av problemer med bias justering ordne seg ved å bytte til Chelmers 6C33.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.324
Torget vurderinger
10
Audiomix skrev:
Det finnes nok rørforsterkere som er enklere å holde i sving enn BAT :)
Hva slags 6C33 har du?
Hvis det ikke er noe direkte defekt, vil det meste av problemer med bias justering ordne seg ved å bytte til Chelmers 6C33.
Forrige rørene var Chelmers kjøpt av Brynjar. Holdt ca. 800t, da for 2 rør med et smell :eek:
Rørene jeg bruker nå er fra Etol, har hatt to "arcer" etter ca. 300t med røkne sikringer ???

Men jeg burde sikkert sjekket bias når jeg fikk forsterkeren, men ble faktisk frarådet dette av Victor hos BAT p.g.a dette var unødvendig da det er autobias!

Nå spiller ikke forsterkeren bra sikkert grunnet problemet med at jeg ikke får stillt bias på ene røret eller at det i den forbindelse er røket noe mer....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En skal ikke klå på ting som virker ok, men i tilfellet BAT (og noen andre) ville jeg nok sjekket at alt var slik det bør være før jeg tok forsterkeren i bruk.
BAT har vel ingen representant her lenger. Han i Danmark prater med store bokstaver, men det er også alt.
Svarene fra USA er litt ymse.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Det smeller, brenner og bare dør."

Tror det kommer av at veeeldig mange kjører utgangsrørene på for høy effekt.
Rørene kjøres hardt og lyden blir bedre, men de har kortere levetid.

"En skal ikke klå på ting som virker ok"

?????

"Denne motoren fungerer perfekt. La oss skru den i biter og finne ut hvorfor"

VH. Bernt

Topp Bunn