Bias justering

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

For erfarne hi fjellfolk er sikkert dette et tåpelig spørsmål. Men - det er ikke desto mindre det jeg lurer på.

Har en nydelig Melody 2A3 bestykket integrert.
Har kjøpt en kvartett nydelige JJ2A3 rør for å bytte ut de som står i - etter anbefaling av 6moons.

Hvordan justerer jeg da bias? Dvs. hvordan vet jeg hva biasen skal måle?
Jeg vet hvordan jeg gjlør det - men ikke hva det skal måle.

Noen som kan hjelpe en ukvalifisert rørfriik.

mvh
Tormod

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan denne linken være til noe hjelp?

http://www.audioasylum.com/forums/tubediy/messages/13/133594.html

Står her at selve forsterkeren er merket med anbefalt bias-spenning. Om ikke så virker det som han som spurte ble fornøyd med 0.5V sånn som på I880.

Selv har jeg noen 6L6 push-pull mono blokker som ut i fra manualen skal justeres til 0.35V bias. Men jeg kan godt gå både litt lavere og en god del høyere (0.4-0.5V) uten at det er noe problem. Men rørene varer etter det jeg forstår lengre med lavere bias spenning.
Kan være lyden endrer litt karakter i henhold til bias spenning. Så noen kjører høyere bias spenning fordi de liker lyden bedre, men da varer rørene ikke like lenge igjen.

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

det var til hjelp ja ;D

Sånn er det når man er teknisk neandertaler.

Da vil det altså si at når det står 1,5V på siden er det som er korrekt verdi uansett rør?

(ialfall var biasen helt ute å sykle - har vært det siden jeg fikk de i hus. Alt for lav)
Plutselig forsvant brummet også 8)

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvis det står 1.5V på forsterkeren og det er 2A3 rør som står i denne saken så skal disse rørene ha nogen lunde like elektriske egenskaper uansett merke. Men litt variasjon er det alltid fra rør til rør, og bias punktet kan også drifte litt over tid, så det kan lønne seg å teste bias spenningen fra tid til annen. Og selvsagt alltid etter rør bytte.

Uansett, fint å høre at godlyden lot seg lokke frem med ett skrujern. :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
nå er vel ikke akkurat JJ de rørene som har jevnest kvalitet..ikka å undres over at bias var te å syklet..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sleiven skrev:
nå er vel ikke akkurat JJ de rørene som har jevnest kvalitet..ikka å undres over at bias var te å syklet..
Du kom meg i forkjøpet med den...............
Det som alle bør sjekke før de begynner med bias justering er om hvordan denne spenningen måles.
Nesten alltid måles den over katodemotstanden. Spenningen du måler dividert på motstandverdien, gir strømmen i røret.
Det er altså viktig å vite verdien på motstanden det måles over.
Så må en vite hva som er normal strøm for røret i den oppstillingen det står.
I tilfellet tetroder og pentoder vil en ved en slik måling også få med seg g2 strømmen.

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Sleiven skrev:
Du kom meg i forkjøpet med den...............
Det som alle bør sjekke før de begynner med bias justering er om hvordan denne spenningen måles.
Nesten alltid måles den over katodemotstanden. Spenningen du måler dividert på motstandverdien, gir strømmen i røret.
Det er altså viktig å vite verdien på motstanden det måles over.
Så må en vite hva som er normal strøm for røret i den oppstillingen det står.
I tilfellet tetroder og pentoder vil en ved en slik måling også få med seg g2 strømmen.
Må man kalkulere med motstanden også om man benytter en slik?

+ this probe measures the cathode current on pin 8 of the tube. ( the Plate current is equal to Cathode current ).

Vedlegg

Topp Bunn