Bias i tomgangsstrømmen EC

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Var på demonstrasjon i regi av Electrocompaniet på deres nylige norgesturne. Mikal Dreggevik fortalte da noe om bias på tomgangsstrømmen som hadde vært et stort problem på EC forsterkere. Denne ble visstnok litt forandret over tid og brått ble det for varmt og forsterkeren sviktet. Jeg husker ikke detaljer, men kanskje det er noen av dere som vet hva jeg tenker på og som vet om det er noe man kan gjøre med dette på egen hånd?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Var på demonstrasjon i regi av Electrocompaniet på deres nylige norgesturne. Mikal Dreggevik fortalte da noe om bias på tomgangsstrømmen som hadde vært et stort problem på EC forsterkere. Denne ble visstnok litt forandret over tid og brått ble det for varmt og forsterkeren sviktet. Jeg husker ikke detaljer, men kanskje det er noen av dere som vet hva jeg tenker på og som vet om det er noe man kan gjøre med dette på egen hånd?
Bias og tomgangsstrøm er det samme. Problemet har nok vært at tomgangsstrømmen har økt med tiden. Høyere tomgangsstrøm gir lavere forvrengning, men man må ha tilstrekkelig kjøling for at det skal fungere. Bias styres av variable motstander og kan justeres på egenhånd hvis man har et multimeter og vet sånn nogenlunde hva man holder på med.

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
0
Bias og tomgangsstrøm er det samme. Problemet har nok vært at tomgangsstrømmen har økt med tiden. Høyere tomgangsstrøm gir lavere forvrengning, men man må ha tilstrekkelig kjøling for at det skal fungere. Bias styres av variable motstander og kan justeres på egenhånd hvis man har et multimeter og vet sånn nogenlunde hva man holder på med.
Beklager å spørre, men vet du hvorfor høyere tomgangsstrøm gir mindre forvrenging? Prøvde å søke på det, men fant ingen forklaring.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Beklager å spørre, men vet du hvorfor høyere tomgangsstrøm gir mindre forvrenging? Prøvde å søke på det, men fant ingen forklaring.
Fenomenet kalles cross-over forvrengning. I de fleste transistorforsterkere har man transistorpar der hver transistor leverer strøm til sin halvdel av signalet (+ og -). Den ene slutter å jobbe når den andre begynner - med mindre man benytter bias. I denne vekslingen oppstår det forvrengning. Med bias får transistorene et område rundt nullpunktet der de begge jobber parallelt. Jo større biasen blir jo større del av musikksignalet vil bli ekspedert uten x-over forvrengningen. Og når hele signalet blir ekspedert på denne måten, har man klasse A drift.

Gjør du et søk på "class a power amp" eller lignende vil du finne en grundigere forklaring, med kretsløsninger og det hele.

R

Ronny_D

Gjest
At høyere tomgangsstrøm gir lavere forvrenging kan være sant under gitte betingelser.
Dette er ikke ment som kritikk eller angrep: Det er vist i boken til Douglas Self at øket tomgang fra klasse B optimal til AB kan gi øket forvrenging med emiitterfølger i utgangen, (som EC bruker). Det er derved ikke sagt det samme gjelder for deres konstruksjon.

Vanligvis tas ekstra hensyn til tempratur tracking slik at tomgangsstrømmen ikke varierer med tempratur. Uten tempraturtrack vil en emitterfølger øke strømmen ved økende tempratur. Tilstrekkelig kjøling for å unngå at økende temp gir øket tomgang er viktig (som forårsaker mere effekt som varmer....) En metode ofte brukt er å la bias-sesoren (oftest en halvleder) sitte på toppen av en utgang, som andrevalg på selve kjøleribben, i enkelte tilfeller nær en serieresistans til utgang og ALDRI uten termisk tilbakekopling. Det er lite ønskelig med varierende tomgangsstrøm etter belastningen av forsterker, det gir forskjellig forvrenginger etter belastning (høytaler og musikkvalg sammen med volum), noe som ikke vanligvis er ønskelig hverken økende eller minkende, selv om det fra ett engineerings synspunkt kan være greit med en overkompensering minkende tomgang ved økende tempratur heller enn underkompensering som i værste fall kan gi termisk run away (ikke stabil).

Som eksempel Zapp klasse A som den jeg målte på fikk termal runnaway uten metallplaten mellom driver og utgang. Med tilstrekkelig kjøling av driver økte tomgangen svakt ved økende tempratur men stabiliserte seg når kjøleplaten nådde en gitt tempratur, lett underkompensert ikke optimal, men bedre enn termisk runnaway. Modifisering av biaskrets gjorde den lett overkompensert, som betyr mere tomgangsstrøm når kald enn varm. Normaltempraturen ble da nådd litt raskere. Det kan jo være både fordeler og ulemper uansett hvordan tomgangen stabiliseres. For noen konstruksjoner er dette mere kritisk enn for andre. Hva skjer når ett pledd tilfeldig blir kastet over forsterkeren ? Du vil vel ikke den skal brenne opp ? Kanskje slå seg av dersom for varm, eller vil du ha ett forvarsel med endret klangbalanse som "silent varning" ? (Fristende å tilnerme termostyrt varmeovn). I hvilken grad skal romtempratur og arbeidstempratur bestemme arbeidsbetingelser ? Slike betraktninger er viktige for lyd og måling samt brannsikring.
if musik realy matters... Jeg har sett det bedre.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jeg tror jeg har opplevd thermal runaway en gang. I forbindelse med en modding så glemte jeg å skru fast effekt-transistorene til kjøleribba. Det spilte klokkerent i et minutt og alt var fint - men så startet fyrverkeriet. Den ene transistoren eksloderte. Alle aktive komponenter måtte skiftes ut etterpå.

Topp Bunn