Bi-amping med surroundforsterker

O

OldBoy

Gjest
Min sønn har en surroundforsterker som kan kjøres slik at to surroundkanaler sender nøyaktig det samme signalet som frontkanalene.

I og med at han inntil videre bruker forsterkeren som en ren stereoforsterker (han har ikke bestemt seg for hvor dyre surroundhøyttalere han skal kjøpe ennå og om han i det hele tatt skal kjøpe noen), lurer han på om det er noe å vinne på å fjerne den strømskinnen som forbinder de to høyttalerterminalene på fronthøyttalerne og å koble disse (etter frakobling adskilte) terminalene til hver sin høyttalerutgang på surroundforsterkeren.

Han er ivrig på å prøve, men jeg er usikker på om forsterkeren og/eller høyttalerne kan ta skade, så jeg ber om råd i dette forum.

K

kbwh

Gjest
Slik jeg forstår innlegget ditt bør det gå bra.

Men:
1) Det hadde vært kjekt med en titt i instruksjonsboken til forsterkeren
2) Fint om utnivået er nøyaktig det samme...
3) Hvis surroundeffektforsterkerene er specet med lavere uteffekt enn fronteffektforsterkerne er det greitt om de får ta seg av toppen.
4) Jeg står ikke juridisk ansvarlig for svaret mitt.

O

OldBoy

Gjest
Slik jeg forstår innlegget ditt bør det gå bra.

Men:
1) Det hadde vært kjekt med en titt i instruksjonsboken til forsterkeren
2) Fint om utnivået er nøyaktig det samme...
3) Hvis surroundeffektforsterkerene er specet med lavere uteffekt enn fronteffektforsterkerne er det greitt om de får ta seg av toppen.
4) Jeg står ikke juridisk ansvarlig for svaret mitt.
Takk for innspill!

1) Vi skal finlese instruksjonsboken enda en gang, men har foreløpig ikke sett at denne problemstillingen er nevnt i det hele tatt.
2) Utnivået på alle kanalene er justerbart, så vi bør vel kunne justere det slik at det blir likt.
3) Alle kanalene har samme effekt.
4) Vi lover at vi ikke har tenkt å saksøke deg (men vi blir nok VELDIG skuffet hvis ett eller annet totalhavarerer i et inferno av spraking og gnistregn ;) ;))

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hvilken forsterker er dette? Modell osv.

Det meste nyere fra Denon, Yamaha, mfl. har så vidt jeg vet denne muligheten. Og det er god grunn til å benytte seg av det om man bryr seg om stereo-lyd.

Knut

O

OldBoy

Gjest
Hvilken forsterker er dette? Modell osv.

Det meste nyere fra Denon, Yamaha, mfl. har så vidt jeg vet denne muligheten. Og det er god grunn til å benytte seg av det om man bryr seg om stereo-lyd.

Knut
Foreløpig har min sønn en et par år gammel Denon-receiver (AVR-21..ett eller annet, tror jeg), men ser for seg en oppgradering i retning en brukt Arcam AVR200/300 eller Primare SPA20/21, eventuelt Denon AVR-3806, eller noe i den stilen, så snart feriepengene er i boks, så spørsmålet hans er vel så mye myntet på tilkobling av en fremtidig forsterker som dagens forsterker.

Han har nemlig lyst til å ha muligheten til å kjøre surround den dagen han bestemmer seg for dét og får lyst til å kjøpe full høyttalerpakke, samtidig som han ønsker å kunne få bedre stereolyd så lenge han kjører et rent stereo-oppsett.

Så spørsmålet er vel egentlig om surroundforsterkere generelt kan kobles på denne måten. Og uansett er han veldig nysgjerrig på å prøve om dette virkelig betyr noe for lyden.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er ganske vanlig å kunne biampe 7-kanalsforsterkerne, men det forutsetter jo 7 kanaler da. Av de litt dyrere produktene er ikke dette like vanlig som hos de som leverer produkter i 5-10k klassen. F.eks Arcam AVR200 og Primare SPA21 har 5 kanaler. Mulig biamping kan løses ved å koble litt inn og utganger, men det blir bare 3 kanaler da, om man ikke får koblet til et effekttrinn.

Eksempelvis Thule leverer jo surroundforsterkere med 5 kanaler, uten noe DSP. Her skal man bruke dvd-en sin DSP og koble opp en phonokabel pr kanal. Dette gir selvfølgelig mulighet for biamping ved å kjøre stereosignal i 4 kanaler.

Mange muligheter ¨,

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.716
Torget vurderinger
4
Har vel liten hensikt å gjøre dette, da a og b høytalerutgang på en Denonforsterker drives av samme utgangstrinnet. Vet hva jeg snakker om da jeg driver service på disse forsterkerne. Det eneste du oppnår er biwiring.
Desutten er disse forsterkerne ekstremt følsomme for overbelastning med det resultat at utgangene ryker.

O

OldBoy

Gjest
Takk for all hjelp!

Min sønn og jeg er stadig forvirret, omenn på et noe høyere nivå. Det er tydeligvis ikke bare, bare .....

Vi får legge hodene våre i bløt, og hvis ikke det hjelper, får vi ta en tur i hi-fi-butikken og få dem til å kjøre en demo. Da ødelegger vi i hvert fall ikke noen av våre egne greier.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Har testet dette på Denon AVR4306 og modellen over, synes da jeg merket forskjell; hovedsaklig mer fylde i bunnen. At utgangene ryker er så sin sak ¨,

Knut

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
Foreløpig har min sønn en et par år gammel Denon-receiver (AVR-21..ett eller annet, tror jeg)
Det er avgjørende hva dette "et eller annet" er for noe. ;)
Er det en 2106, er den forberedt for biamping ved at SurroundBack-kanalene kan konfigureres i oppsettmenyen til å spille det samme som frontkanalene.
Men denne modellen er neppe et par år gammel, så hvis det er en annen (eldre) eldre modell, finnes ikke denne muligheten. Og da kan forsterkeren ikke benyttes til biamping.

Mvh
Karl Erik

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
Har vel liten hensikt å gjøre dette, da a og b høytalerutgang på en Denonforsterker drives av samme utgangstrinnet. Vet hva jeg snakker om da jeg driver service på disse forsterkerne. Det eneste du oppnår er biwiring.
På siste generasjon Denon-receivere er det mulig å biampe, ved at effektforsterkere for SB-kanaler kan omrutes til front for biamping dersom det benyttes 5.1-oppsett (i mots. til 7.1). Det er ikke snakk om A/B-utganger for fronthøytalerne.

Mvh
Karl Erik

O

OldBoy

Gjest
Det er avgjørende hva dette "et eller annet" er for noe. ;)
Er det en 2106, er den forberedt for biamping ved at SurroundBack-kanalene kan konfigureres i oppsettmenyen til å spille det samme som frontkanalene.
Men denne modellen er neppe et par år gammel, så hvis det er en annen (eldre) eldre modell, finnes ikke denne muligheten. Og da kan forsterkeren ikke benyttes til biamping.

Mvh
Karl Erik
Jeg skal få min sønn til å sjekke typebetegnelsen. Det er ikke sikkert receiveren hans er så veldig gammel. Tiden flyr, og han bytter bokser rett som det er, så det er ikke greit å følge med i svingene.

Men i og med at han uansett ser for seg en oppgradering til en kraftigere surroundforsterker om ikke altfor mange måneder, må jeg bare spørre:

- Betyr det du sier, at hvis han kjøper en surroundforsterker hvor surround-back-kanalene kan konfigureres til å spille det samme som frontkanalene (jeg vet at dette er mulig med blant annet Primares SPA20/21, som han har i kikkerten), da er alt i orden? Så lenge han holder seg til å spille i stereo, vel å merke.

- Og, hvis ja, trenger vi da å gjøre noe med høyttalerne? Utover det å fjerne den metallskinnen som forbinder høyttalerterminalene? Eller må gjøre noe med innmaten i høyttalerne også?

La gå at slik bi-amping ikke vil være mulig den dagen min sønn bestemmer seg for å kjøre et fullt surround-oppsett, men da regner jeg med at en fremtidig sub kan avlaste fronthøyttalerne også når han spiller i stereo. Men frem til da hadde det vært spennende å sprite opp lyden med å utnytte ubrukte krefter i surroundforsterkeren.

K

kbwh

Gjest
Poenget med doble terminaler på en høyttaler er at man ved å fjerne metallskinnene klargjør dem for biamping (eller biwiring).

H

hobby

Gjest
Jeg har en fem kanals forsterker hvor jeg bruker 4 kanaler, 1 til hver av de to bakkanalene samt 2 for biamping av senterkanalen. Det fungerer ypperlig!

Biamping er definitivt et pluss så lenge man benytter samme type forsterker og kabler er min erfaring.

Har hatt mange stereooppsett tidligere hvor jeg også med stort hell har benyttet biamping. Det gir ekstra kraftoverskudd.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.376
Torget vurderinger
1
- Betyr det du sier, at hvis han kjøper en surroundforsterker hvor surround-back-kanalene kan konfigureres til å spille det samme som frontkanalene (jeg vet at dette er mulig med blant annet Primares SPA20/21, som han har i kikkerten), da er alt i orden? Så lenge han holder seg til å spille i stereo, vel å merke.
Ja, det gjør det. Og det er ikke nødvendig at han holder seg til stereo heller - hvis det er en receiver/forsterker med 7 (effekt)kanaler kan han spille i 5.1.
Men det su sa om Primare sin SPA20/21 er vel ikke helt riktig. De har s.v.j. husker bare effektforster for 5 kanaler. Og mens SPA20 ikke har noen omrutingsmuligheter, har SPA21 mulighet for å omdirigere effektforsterker for HV-frontkanaler til Surround-Back-kanalene.

- Og, hvis ja, trenger vi da å gjøre noe med høyttalerne? Utover det å fjerne den metallskinnen som forbinder høyttalerterminalene? Eller må gjøre noe med innmaten i høyttalerne også?
Det holder å fjerne bøylene, ja.

La gå at slik bi-amping ikke vil være mulig den dagen min sønn bestemmer seg for å kjøre et fullt surround-oppsett, men da regner jeg med at en fremtidig sub kan avlaste fronthøyttalerne også når han spiller i stereo. Men frem til da hadde det vært spennende å sprite opp lyden med å utnytte ubrukte krefter i surroundforsterkeren.
Hvis man har en receiver som er tilrettelagt for biamping, er det vel verd forsøket å benytte seg av det.
På en annen side ville jeg neppe lagt all verdens vekt på dette i en kjøpssituasjon, siden det finnes mer effektive metoder å forbedre kvaliteten på. Husk at disse effektforsterkerne trekker på den samme strømforsyningen.

Mvh
Karl Erik

O

OldBoy

Gjest
Ja, det gjør det. Og det er ikke nødvendig at han holder seg til stereo heller - hvis det er en receiver/forsterker  med 7 (effekt)kanaler kan han spille i 5.1.
Men det su sa om Primare sin SPA20/21 er vel ikke helt riktig. De har s.v.j. husker bare effektforster for 5 kanaler. Og mens SPA20 ikke har noen omrutingsmuligheter, har SPA21 mulighet for å omdirigere effektforsterker for HV-frontkanaler til Surround-Back-kanalene.

Det holder å fjerne bøylene, ja.

Hvis man har en receiver som er tilrettelagt for biamping, er det vel verd forsøket å benytte seg av det.
På en annen side ville jeg neppe lagt all verdens vekt på dette i en kjøpssituasjon, siden det finnes mer effektive metoder å forbedre kvaliteten på. Husk at disse effektforsterkerne trekker på den samme strømforsyningen.

Mvh
Karl Erik
Enda en gang: takk for hjelpen!

Grunnen til at min sønn har blant annet Primare SPA20/21 i kikkerten, er at han har hørt SPA20 i et femkanals surroundoppsett. I følge eieren av denne, kan denne konfigureres slik at de to kanalene bak spiller det samme som frontkanalene.

For min sønn går det nok etterhvert i retning av surround, med en god forsterker som en start. Så får lommeboken avgjøre hvor raskt de øvrige investeringene kan komme. I fremtiden ser han for seg en god surroundforsterker, i den klassen som jeg har nevnt i tidligere innlegg, samt sub + senter- og surroundhøyttalere, i tillegg til fronthøyttalere, naturligvis.

Men inntil han får alle høyttalerne på plass, var tanken å kjøre i bi-ampet stereo, hvis det hadde vært mulig, og hvis det er mulig, er utålmodigheten stor til å teste dette på den forsterkeren han allerede har.

Topp Bunn