Bi-amping med ekstra stereotrinn?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Jeg lurer på å kjøpe et ekstra stereo sluttrinn maken til det jeg har. Spørsmålene er da: Sett at
mitt dobbelt så store nye lytterom vil gjøre at det ene trinnet jobber helt på grensa ved høye lydtrykk, vil et
ekstra sluttrinn i bi-amping tilføre de ekstra ressursene på en god måte? Og, hvordan bi-ampe? La forsterkerne trekke hver sin
høyttaler, eller kjøre mellomtone/diskant på den ene, og bass på den andre? Sistnevnte måte høres for meg ut som fornuftig, da høyttaleren er et 4-veis system med tilsammen 6 elementer i hver. Det vil da bli 2 diskanter og 6 mellomtone/midbass for den ene, og 4 10" basser for den andre. Legger til at jeg kjører romkorreksjon, så forsterkeren som skal drive bassene vil vel få litt drahjelp her. Høyttalerne er KEF Reference 4, og forsterkeren(e) er Advantage A300. A300 er en fullt balansert konstruksjon.

Veldig takknemlig for synspunkter på dette. Vurderer å dra nesten til Stockholm for å kjøpe en til, så det bør være noe å vinne ;)

T

tst

Gjest
Bruk sistnevnte løsning. Biamping på denne måten gir et stort løft i lyden.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.808
Sted
Hus
Jepp, det hjelper realt på. Synes ikke en spiller noe høyere, men forsterkerene ser en annen impedanskurve, og kontrollen over høyttalerene blir en helt annen. Anbefales :D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
96
Takk til dere begge. Da blir det tur til Eskilstuna med fruen og hotellovernatting ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.370
Torget vurderinger
1
Biamping med to like effektrinn gir ikke noe høyere maks lydtrykk enn med en forsterker, forutsatt at effkttrinnet ikke går i strømbegrensing ved maks lydtrykk. Dette gjelder både for signaler med full frekvensbredde og for enkelttoner. Den strøste fordelen ift. maks lydtrykk er at evt. problemer med enkelte frekvenser/frekvensbånd, f.eks. stømbegrensning ved tunge impedanser i bassen, ikke sprer seg til hele frekvensområdet. Evt. fordeler ved biamping er først og fremst knyttet til hvor «tung»/«lett» forsterkern driver HT.

mvh
KJ

Topp Bunn