BG Neo8 til halv pris - forslag til prosjekt?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Ser at Eltek selger ut BG Neo 8 til halv pris for tiden (kutter de BG helt?) - under 500 for elementet begynner jo å bli grei pris. Dette er et interessant element, og jeg ser for meg at en løsning med dette i midrange fra rundt 500 opp til 3,5-5k og et mindre bånd eller neo3 på toppen kan bli bra. 1 8 eller 10-tommer i bunn (eller kanskje 2 8ere?) så har man en hyggelig 3-veis vil jeg tro?

Eller kanskje en nesten-klone av ML ATF Mosaic med kasse i bånn og planar i dipol på toppen...? Hmmm... ::)

T

theStig

Gjest
Eltek skal visst ikke ta inn B&G mer når lageret er tomt. De har noen Neo8 igjen, men ingen Neo3.

En løsning med Neo3 og Neo8 delt ved 4-5 kHz er interessant. Vil tro 500 Hz kan blir noe tøft for Neo8, men uansett burde det ikke være noe problem å dra en god 8" opp il bortimot 1 kHz.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.794
Sted
Østfold
Med den frekvensgangen er det kanskje ikke det dummeste de har gjort hos Eltek. Folk ber dem jo tross alt om å lage filter til elementene de fører.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Med den frekvensgangen er det kanskje ikke det dummeste de har gjort hos Eltek. Folk ber dem jo tross alt om å lage filter til elementene de fører.
He he... :) Litt rufsete i frekvensgangen ja, men kommer en forbi det problemet så har jeg tro på disse.

Stig, jeg er enig i at 500 er litt lavt - gir nok mer dist enn optimalt. På den annen side er det veldig fristende å prøve å unngå deling i mellomtone-området, men om delingen kommer på 500 eller eks. 800 er kanskje ikke så kritisk?

Hva med 2 x Peerless SDS164 i bunn? Disse har en veldig rett frekvensgang opp til rundt 2k, og burde vel faktisk kunne deles 1. ordens under 1k? Gir også muligheter for å holde baffelen rimelig smal + at følsomheten med 2 av disse i parallel kommer opp på nesten 95db - korrigert for baffelstep så blir behovet for demping av mellomtone og diskant beskjedent. Blir også bra lettdrevet så lenge forsterkern har tilstrekkelig med strømreserver.

Hmmm.... Nesten fristende å teste! Har jo egentlig ikke tid da... ::)

T

theStig

Gjest
Hovedårsaken til at Eltek kutter B&G er nok at fabrikken krever et svært stort minimums antall enheter ved bestilling...

Anyway, Neo8 ser lovende ut som mellomtone. Peaken i diskanten kan nok skremme vannet av uerfarne fjellfolk, men bortsett fra den ser det ikke så verst ut. Jeg ville nok sett på en delefrekvens rundt 6-800 Hz.

Jeg fant ikke noe info om SDS164, men hvis dette er en 6,5" driver ender du neppe opp med mer enn 88 dB etter baffel-step korreksjon. Uansett er det temmelig pent, og skal du dele passivt til mellomtone og diskant taper du alltids et par dB i filteret, slik at følsomheten vil matche ganske bra.

Jeg har kjøpt 8 stk Neo8. Blir nok noen eksperimenter etterhvert her..... ;)

T

theStig

Gjest
En kommentar til ang Neo8. Den leveres jo uten bak-kammer, og skal man ikke lage en dipol høyttaler må man putte den i et kammer. Nå påvirkes responsen til et bånd temmelig mye av kammeret bak, så her må man prøve og feile til man finner noe som passer.

Det er uten tvil noe enklere å bruke en mer forutsigbar polyprop mellomtone, men noe må man da ha å bryne seg på?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Jeg fant ikke noe info om SDS164, men hvis dette er en 6,5" driver ender du neppe opp med mer enn 88 dB etter baffel-step korreksjon. Uansett er det temmelig pent, og skal du dele passivt til mellomtone og diskant taper du alltids et par dB i filteret, slik at følsomheten vil matche ganske bra.
Datablad for SDS164 finner du på http://www.mamut.com/dynabel/subdet326.htm. Til rett over 300/stk ser denne lovende ut i en sak som ikke skal koste for mye spør du meg. Følsomhet etter korreksjon med 2 av disse blir nok rundt 88 delt passivt ja - ved aktiv deling blir jo uansett problemet med matching mye mindre.

Jeg har kjøpt 8 stk Neo8. Blir nok noen eksperimenter etterhvert her..... ;)
Såpass ja! Ser frem til å høre hva du får til - slenger inn en bestilling på et par stykker her hvis ikke du har tatt siste rest da... ;)

T

theStig

Gjest
I følge matematikken har disse Peerless driverne en free-field følsomhet på 83 dB, og det er veldig pent. Da får du faktisk hele 89 dB med to drivere. :)

Senest i går hadde Eltek 24 stk Neo8 på lager, jeg kjøpte 8 stk. Det burde vel fortsatt være noen igjen.

Når det gjelder Neo3 har jeg kjøpt hele restlageret til Eltek.

Disse driverne har de på Parts Express også. http://www.partsexpress.com

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Mener det ligger et forslag til notch på BGs hjemmesider til bruk når elementet skal spille hele veien opp. Der tror jeg det også ligger noen før/etter-målinger og.

Mvh
Sniff

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
I følge matematikken har disse Peerless driverne en free-field følsomhet på 83 dB, og det er veldig pent. Da får du faktisk hele 89 dB med to drivere. :)

Senest i går hadde Eltek 24 stk Neo8 på lager, jeg kjøpte 8 stk. Det burde vel fortsatt være noen igjen.

Når det gjelder Neo3 har jeg kjøpt hele restlageret til Eltek.http://www.partsexpress.com
Så det var tomt for dem ja - Neo8 hadde de heldigvis et par igjen av.

Ettersom Neo3 blir litt mer kronglete å få tak i - hva tror du om en av de rimelige isodynamiske fra Hivi på toppen. RT1.3 eler RT1C-A ser interessante ut og bør vel kunne være en bra match med en følsomhet på hhv. 92 og 94db?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Husk at disse neo driverne har ren 4ohm motstand, du kommer ikke utenom seriekobling med flere drivere. Litt dumt syns jeg. Har forøvrig testet en del med disse og mener det låter greit, men kan ikke måle seg mot f.eks Seas Excel i mellomtonen, de blir litt tamme, det virker som om vanlige drivere får mer akustisk output. Tungvint at det ikke leveres frontplate/bakkammer til Neo8, da hadde det blitt andre boller.
Neo3 derimot... ;D

Eltek hadde en beskrivelse av et diapollitto prosjekt med to neo8 og en neo3 og en 12 eller 15" i bunnen, tror det var beskrevet i Klang und Ton.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
snufs.. å jeg som hadde tenkt å bygge med NEO 3!!!

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Husk at disse neo driverne har ren 4ohm motstand, du kommer ikke utenom seriekobling med flere drivere. Litt dumt syns jeg. Har forøvrig testet en del med disse og mener det låter greit, men kan ikke måle seg mot f.eks Seas Excel i mellomtonen, de blir litt tamme, det virker som om vanlige drivere får mer akustisk output. Tungvint at det ikke leveres frontplate/bakkammer til Neo8, da hadde det blitt andre boller.
Mener jeg har hørt om versjoner av Neo8 med kammer? Finnes vel ikke løst så det hjelper ikke så mye... Harsett at noen har testet med en grunn firkantet waveguide foran 8ern - kunne kanskje vært en ide?

Hvilke konfigurasjoner har du prøvd med 8ern forresten? Hvordan delt mot hva osv - prøver å finne ut hva som kan funke best mulig her...;)

Eltek hadde en beskrivelse av et diapollitto prosjekt med to neo8 og en neo3 og en 12 eller 15" i bunnen, tror det var beskrevet i Klang und Ton.
Minner jo litt om oppsettet BG kjører på sine egne høyttalere, de har f.eks en senter med 6,5"-Neo8-Neo3-Neo8-6,5". Ingen liten senter nei.

Prøver å lete frem en 3-veis løsning som kan klare seg med 1.ordens på begge sider av Neo8 - det burde da være mulig hvis man deler mot (2 eller flere) 6,5" med pen avrulling nedover og et bånd relativt høyt oppe (rundt 7k kanskje). Føles som en god ide, om det går da... 8)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det systemet som var beskrevet i Klang und Ton brukte 3 ordens filter mellom bass og mt, etter hva jeg husker delte det ved ca 500-600Hz. En 12-15" bass vil passe fint. Det ble også brukt 3.ordens mellom mt og tweeter ved 2500Hz ca. Det systemet hadde dipol både på mt og tweeter. Driverne ble rett og slett montert i en 22mm mdf baffel på baksiden. Driverne må senkes ca 5mm og det må legges på en pakning for at det skal bli tett, du må ha en pakning fordi flangen på neo8 er klinket sammen og hodene stikker ut. Fra forsiden ble det frest ut en wawguide. en del arbeid, men ikke umulig med en håndoverfres.

Selv syns jeg dette ikke spilte spesielt fint med dipol. Som sagt tidligere i tråden ble det litt tamt. Det største problemet blir sømmen mellom bass og mt, for stor forskjell. Diskanten spiller ihvertfall bedre med bakkammer i andre sammenhenger.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
De mest våkne av dere har sikkert sett den tyske konstruksjonen med 2x BG 8 + 1 x BG3.
Mosaic har "bare" 1 x BG8.

Jeg har diagrammet på filteret  :p
(Fant det via en link i en tråd på diyaudio.com)
Neo3 kjøpes fra PartsExpress

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
De mest våkne av dere har sikkert sett den tyske konstruksjonen med 2x BG 8 + 1 x BG3.
Mosaic har "bare" 1 x BG8.

Jeg har diagrammet på filteret  :p
(Fant det via en link i en tråd på diyaudio.com)
Neo3 kjøpes fra PartsExpress
Har du diagrammet til mosaic?

Deler du? ;)

T

theStig

Gjest
Det jeg og en kompis av meg funderer på med B&G bånd, er en W-M-T-M-W sak med Neo3, 2x Neo8 og 2x 8" Excel magnesium basser. Delefrekvenser er for tidlig å si så mye om, men i området 800 Hz og 4 kHz er vel sansynlig.

Vi må forske litt på bak-kammer til Neo8 også, siden den jo er åpen bak. Skal love å poste litt her nå dette prosjektet blir mer konkret.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Blir vel snøtt med 2X8" basser her. Bassrefleks selvfølgelig?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noe jeg kom til å tenke på, er disse båndene skjermet?

T

theStig

Gjest
Planen er å skjøte på med 18" sub etterhvert... er enig at 2x8" er pinglete.

Neo båndene er ikke skjermet, men pga. Neodymium magnet er spredefeltet veldig lite.

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Det jeg og en kompis av meg funderer på med B&G bånd,  er en W-M-T-M-W sak med Neo3, 2x Neo8 og 2x 8" Excel magnesium basser. Delefrekvenser er for tidlig å si så mye om, men i området 800 Hz og 4 kHz er vel sansynlig.

Vi må forske litt på bak-kammer til Neo8 også, siden den jo er åpen bak. Skal love å poste litt her nå dette prosjektet blir mer konkret.
Tenker du å montere NEO8 vertikalt eller horisontalt som ML Mosaic og desse her:
http://www.bgcorp.com/uploads/product_specs/R-LCR-literature.pdf

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Tenker du å montere NEO8 vertikalt eller horisontalt som ML Mosaic og desse her:
http://www.bgcorp.com/uploads/product_specs/R-LCR-literature.pdf
Jeg forstår ikke helt hensikten med denne konfigurasjonen? Konsekvensen av å montere som på den du linker til må vel bli dårlig horisontal spredning fra NEO8erne? Som senter-kanal er det greit (ser de har 2 versjoner hvor diskanten står forskjellig), men det må vel fungere bedre å la 8erne stå på høykant for frontkanalene?

Kan det være marketing-folket som har fått bestemme litt mye her...? :)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noen som har bygget dette kitet? Jeg bygde toppen for et par år siden, med et passive filteret. Tamt er stikkordet! Veldig uvant å få masse areal uten følelsen av output.

T

theStig

Gjest
Jeg skal bygge dette selv, men *ikke* i åpen baffel....

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Mosaic beskrives også med et rolig lydbilde.
Kitet fra Audax er forøvrig tatt bort fra katalogen idet bassen ikke leveres.

T

theStig

Gjest
Jeg tror at en suksessfaktoren vil være å ikke dele for lavt med Neo8. Jeg tenker å bruke de med bak-kammer for å få mer følsomhet og effektivitet under 1000 Hz. Dessuten skal jeg bruke to 8" Seas Excel i bassen, og kan dermed dele temmelig høyt mot Neo8 hvis det skulle vise seg nødvendig.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Jeg tror at en suksessfaktoren vil være å ikke dele for lavt med Neo8. Jeg tenker å bruke de med bak-kammer for å få mer følsomhet og effektivitet under 1000 Hz. Dessuten skal jeg bruke to 8" Seas Excel i bassen, og kan dermed dele temmelig høyt mot Neo8 hvis det skulle vise seg nødvendig.
Høres ut som en fruktbar vei å gå dette her. Jeg har noen Seas H296/P21REX-DD 8-tommere på gang, og tenkte å bruke 2 av disse i bunnen på hver side sammen med passive radiatorer. Gir en ganske hyggelig følsomhet - ca. 91 netto koblet i parallel.

Planen er å dele slik at Neo8 kommer over baffel-stepet, dvs. over 800 ca. med den bredden jeg tenker på.

Stig, har du tenkt noe på hvordan bakkammeret skal utformes med tanke på størrelse, form og demping? Kan kanskje være en ide å lage en versjon med justerbar bakvegg i kammeret for å kunne teste forskjellige størrelser?

T

theStig

Gjest
Jeg kommer til å teste diverse dybder på bak-kammeret. Ser vi på Neo3 tweeteren, så er kammeret her neppe mer enn 5 mm. Jeg tror kanskje at noe rundt 20-25 mm vil være passe på Neo8, men som sagt - det skal forskes på dette her for å optimalisere frekvensresponsen under 1000 Hz.

Antagelige kommer jeg til å dele ved 1 kHz, siden Excel W22EX001 som jeg skla bruke i bånn ikke har noen problemer med å gå opp dit.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvis man deler Neo8 ved 1KHz så blir det en helt annen høyttaler enn Audax kitet, Den delte etter hva jeg kan huske ved ca 500Hz. Neo8 blir her en "nedre diskant", det blir Seas elementet som tar outputèt i mellomtonen, spennende likevel, faktisk mer spennende, da det tegner til å bli en 4 veis eller 3 veis + sub.

Jeg testet med og uten bakkammer, testet mer et kammer som antagelig var alt for stort, 3 liter tenker jeg.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hvis du liker dipol så er muligheten å dele Audax toppen aktivt mot f.eks 2 x seas 8" ved 1 kHz.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Begynner å ta litt form for prosjektet mitt her. Innkjøpt så langt er et par med Neo8, 4 x Seas P21REX/DD og 4 x Seas 8" passive radiatorer (litt usikker på typebetegnelse - brukte elementer dette her).

Jeg har også skisset litt på kabinett, og (etter et snev av inspirasjon fra andre konstruksjoner...) har jeg kommet med opp med dette så langt:

og bakfra:

Volum for basskassen ligger på rundt 50 liter netto, dvs. 25 liter for hvert par med P21 med PR, tror det skal være et greit utgangspunkt for å tune inn en bra respons. Mulig jeg kan gå litt ned på størrelse også. Jeg har plassert PRene på baksiden her, alternativet vil være å legge en på hver sidevegg. Burde funke bra ift å kansellere vibrasjoner, om det er bedre eller dårligere ift respons i rommet er jeg usikker på. Synspunkter?

Diskant er ikke innkjøpt enda - her er jeg litt i tvil. Neo 3 er en åpenbar kandidat, men ettersom Neo 8 åpner for å dele rimelig høyt kan vel kanskje også Hivi RT1C-A være en mulighet?:

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=10

Følsomhetsmessig matcher denne i følge databladene Neo 8 rimelig bra, skulle ikke være altfor vanskelig å få disse til å spille sammen?

Jeg kommer til å dele aktivt et sted mellom 800 og 1k mellom Seasene og Neo 8, og mellom mine nåværende subber og Seasene (Et sted rundt 80 tenker jeg). Skulle gjerne ha delt aktivt mellom Neo 8 og diskant også, men siden DCXen kun har 3 kanaler for hver side så må det bli passivt til jeg får en annen filterløsning på plass.

Toppen blir en liten utfordring snekkermessig - mulig jeg skal betale noen med skikkelig sag for å ta jobben med å skjære ut platene til den - er noen mindre morsomme vinkler å håndsage der... ::)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hva skal du med den store toppen? Den må være minst 20L?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Hva skal du med den store toppen? Den må være minst 20L?
Den er mye større enn jeg trenger ift volum ja, her er det estetiske hensyn som teller. Høyden trenger jeg for å få plass til elementene, og det ser litt 'amputert' ut om jeg kutter av rett bak kammeret for mellomtonen... Kan vel altids kutte av 5 cm i høyden, men det gjør ikke all verden fra eller til...

Har du et forslag til endring av design?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Stig gidder du å poste målingene din en gang til?
Jeg har gjort noen målinger med 2 NEO8 og en NEO3 i en baffel med waveguide i tre lignende den du viste.
Jeg får en lite pen frekvenskurve....

Dette er responsen til de 2 NEO8 med 22 uF i serie. noen tips?

Topp Bunn