Betaling ved bruktkjøp / salg ved større summer

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg driver nå med å selge hele anlegget mitt. I den forbindelse, hva er vanlig måte å betale / ta betaling når det er større summer som er ute og går?

Greit nok at ved summer under 10k så er kontant betaling det vanlige hos meg ivertfall, men nå er de snakk om 40-50k. Jeg ønsker ikke at kjøper skal ta med seg tingene før jeg har penger i hånden eller konto. Og jeg rekner med at kjøper ikke vil gi fra seg penger før han ha komponentene i bilen. Hva er vanlig og hva anbefaler dere?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Nettbank? ;). Når kjøper kommer for å hente varene, går han inn på sin nettbank og betaler men du ser på. Det skulle vel være ok for begge parter...

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.445
Sted
'
Retep skrev:
Jeg ønsker ikke at kjøper skal ta med seg tingene før jeg har penger i hånden eller konto. Og jeg rekner med at kjøper ikke vil gi fra seg penger før han ha komponentene i bilen. Hva er vanlig og hva anbefaler dere?
Bankremisse?

Jan E.

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Antall liker
0
Å når han kommer hjem med utstyret, kan han gå inn på nettbanken å slette beløpet :eek:

8) cash is king 8)

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Kjøpte bil brukt til 300 000 for en tid tilbake. Betalta da på nettbank og hentet bilen dagen etter når han så at pengene hadde kommet inn. Jeg sov dårlig den natta...I motsatt fall hadde han sovet dårlig.

Det er uansett viktigere at kjøper får pengene før varen utleveres enn motsatt. Varen vet du jo at står der. Du har kanskje vært inn i huset hans og sett den. Med penger er det vanskeligere. De kan det jo være at ikke fins...

En tryggere måte enn å bruke nettbank er kanskje å gå i banken og ta ut en krysset sjekk (dvs.at banken garanterer for at du de pengene som står på sjekken er på konto).

tor-g

Medlem
Ble medlem
18.03.2007
Antall liker
1
ikke nettbank, har desverre tapt mange tusner på en som printet ut fra nettbanken og så etterpå stoppet overførslen (han sitter inne nå !)

Bankremisse er sikrest eller kontant. evt en bankremisse som er litt under beløpet og resten kontant.

evt en sjekk som kjøper har skrevet ut uten motakers navn så kan han fylle ut etterhvert hvis han ikke har funnet en selger enda. Hvis det ikke er dekning på sjekken kan du gå til politiet, for det er det damme som svindel.

forhåndsbetaling kan gå men usikkert for kjøper.

Ofte kan en bankansatt overføre når du er hos selger, bør avtales på forhånd med banken. Da er det 3.person (den bankansatte) som er tilitspersonen under kjøpet/salget. dette er trygt for begge.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bankremisse er det klart greieste ved slike kjøp. Når en bankremisse utstedes blir en tilsvarende sum på hifi-kjøperens konto "låst". Når hifi-selgeren så hever bankremissen i banken blir beløpet trukket fra kontoen. Slik har jeg blitt fortalt av banken at det fungerer. En bankremisse har dermed alltid dekning, men dersom man mister den kan ingen andre enn den den er utstedt til heve beløpet. Jeg har brukt bankremisse til kjøp av både båter og motorsykkel - fungerer utmerket. En eventuell kjøper som nekter å gå i banken og betale 40 kroner (jeg tror det var det det kostet) for en slik tjeneste ville ikke jeg latt kjøre hjem med anlegget mitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man først undersøker varen, underskiver salgspapirer og så går sammen i banken og overfører penger til selgers konto, så har man i hvertfall dokumentasjon på salget og at penger har skiftet hender. Det har man ikke på samme måte med kontanter. Hvis han da tar med varen igjen og forsvinner etter at den har skiftet eier, så er det et tyveri som kan involvere politiet på vanlig måte.

Er det større summer vi snakker om så kan det vel være verdt bryderiet med å besøke banken sammen?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ingen ekspert på dette, men jeg trodde ikke at det var mulig å tilbakekalle betaling gjort med nettbank? Jeg brukte nettbank fra selgers PC når jeg handlet bil privat i fjor sommer. Han så at jeg overførte penger til hans konto. Jeg tok bilen. Vi hadde naturligvis kontrakt signert av begge parter som dokumentasjon på transaksjonen. Noe slikt burde vel fungere fint for hi-fi utstyr også?

Ellers har jeg akseptert å forhåndsbetale to kjøp her på HFS etter å ha pratet med selgerne på telefon noen ganger og sjekket adresser etc. Mer moderate beløp dog.

Mvh

tor-g

Medlem
Ble medlem
18.03.2007
Antall liker
1
noen nettbanker kan du angre etterpå, dette legger kontoeier inn. som skrevet tidligere så har jeg opplevd flere ganger at kunden viste meg beviset på at han hadde overført pengene (men stoppet betalingen etter at han hadde printet ut beviset til meg) IKKE NETTBANK.

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Et sikkert tips:

Be om referanser, f.eks hos en av selgerne i Bransjen. Hvis de tør låne ut utstyr for 100k eller mer uten sikkerhet til vedkommende går det normalt greit!!

Jeg har kun ved en anledning blitt lurt ( i løpet av 20 år), vedkommende "prutet" en tusenlapp ved å stoppe nettbatalingen han hadde gjennomført hjemme hos meg. Etter trussel om søksmål fikk jeg det resterende.

Du merker som regel om vedkommende er seriøs eller ikke. Her på Hifisentralen er det nesten bare seriøse folk.

Du kan jo også forespørre på bransje tråder her - se på innleggene til vedkommende.

Er du i tvil til slutt - bruk en venn eller slektning som mellommann.

Lykke til!!!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
416 skrev:
noen nettbanker kan du angre etterpå, dette legger kontoeier inn. som skrevet tidligere så har jeg opplevd flere ganger at kunden viste meg beviset på at han hadde overført pengene (men stoppet betalingen etter at han hadde printet ut beviset til meg) IKKE NETTBANK.
Kan man "angre" etter at pengene har kommet inn på kontoen til mottaker også?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann

Takker for mange tilbakemeldinger på liten tid.

Ser ut som om det blir Bankremisse eller kontant og kontrakt.

Skulle gå greit håper jeg.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Remisse er vel det mest sikkre bortsett fra kontanter, under 100k tror jeg at jeg ville foretrukket kontanter utenom bankens åpningstid.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har solgt en CD-spiller til rundt 40K og et par høyttalere til 25K og i begge tilfellene tok jeg kontanter. Solgte en klokke til 60K og da krevde jeg forhåndsbetaling til min konto og sendte klokken når pengene var på konto. Kjøper gikk med på det etter å ha fått flere referanser (bla. til butikken hvor jeg kjøpte klokken).

Hvis du går for bankremisse så husk at enkelte banker tar stive gebyr for å veksle den.

mvh,
OS

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
416 skrev:
Man kan ikke angre når pengene er overført antar jeg? Når mottaker ser penga på sin nettbank mener jeg. ???

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Pengvim skrev:
Man kan ikke angre når pengene er overført antar jeg? Når mottaker ser penga på sin nettbank mener jeg. ???
Det tar litt mere enn 5 min serru :)
Mener å ha hørt at pengene blir overført kl.12 og kl.24 (ikke arrester meg på det)
BBS skal ha sitt de også 8)

/jan

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Pengvim skrev:
Det tar litt mere enn 5 min serru :)
Mener å ha hørt at pengene blir overført kl.12 og kl.24 (ikke arrester meg på det)
BBS skal ha sitt de også 8)

/jan
Det vet jeg. Bare lurte på om det gikk an jeg. I så fall ville jo ingenting vært trygt. ::)

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Retep skrev:
Jeg driver nå med å selge hele anlegget mitt. I den forbindelse, hva er vanlig måte å betale / ta betaling når det er større summer som er ute og går?

Greit nok at ved summer under 10k så er kontant betaling det vanlige hos meg ivertfall, men nå er de snakk om 40-50k. Jeg ønsker ikke at kjøper skal ta med seg tingene før jeg har penger i hånden eller konto. Og jeg rekner med at kjøper ikke vil gi fra seg penger før han ha komponentene i bilen. Hva er vanlig og hva anbefaler dere?
Hei,

Som de fleste andre har nevnt så synes også jeg at en krysset bankremisse er førstevalget, selv liker jeg ikke ved kjøp og dra på så mye kontanter, men det har blitt gjort det også.
Ved en bankremisse på aveier så er det kun den er utstedt på som kan få ut pengene, og det synes jeg er den største fordelen med dette systemet.

Mvh
Geir

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En betaling via nettbank får man IKKE reversert når den er registrert som "betalt" samme dag.  Dette er uavhengig av hvilken bankforbindelse man har.  Det er en løsning som er felles i alle "nettbanker".

Beløpet kan da heller ikke reverseres når innbetalingen fremgår i disponibelt beløp hos mottaker, om noen fremdeles er usikker på det. Reversering kan kun utføres med kontohavers samtykke ...og det er jo deg.
- Unntaket er ved rettskraftig dom og/eller innen 3 dager der det er skjellig grunn til mistanke om en kriminell handling.

Er du usikker på hvordan en registrert betaling ser ut i nettbank, ja da anbefaler jeg en annen oppgjørsform. I motsatt fall er nettbank den foretrukne løsningen for de aller fleste.

:)
Mvh
Jan P. 

Edit:
Medbrakte "kvitteringer" (printet på papir) kan selvfølgelig være manipulert i et foto redigeringsprogram og/eller tilsvarende.
Gjør som foreslått tidligere i tråden, det er et godt råd; foreta transen i sammen, ihvertfall under når transen skal godtas dersom betaler ikke ønsker at du skal se øvrig kontoinformasjon m.m.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg mener bestemt at overføringen skjer raskt etter kl. 1200 på dagtid (netbank).
Kjøper en varen om kvelden (kl.2000) betaler via netbank og lar selger se dette sjøl, kan en, om en er kjeltring, reise hjem med varen gå inn på netbank og stryke/slette hele greia.
Vil vel likevel tro at denne manøveren kan sjekkes i etterkant når kjøper melder at han er blitt lurt.
Overføring i form av betaling skjer ikke sporenstreks, vær bare klar over dette.

Kanskje er det noen forskjeller ute og går, kanskje har noen forfall både kl. 1200 og 2400.

Overføring mellom egne konti skjer i løpet av minuttet.

Kontanter er nå greit da, men skjønner også at det ikke er behagelig når beløpene blir 6 sifrede og også litt før det ;)

Høres ut som bankremisse og en felles tur til banken (kjøper og selger) er en grei og trygg måte å gjøre det på.

Mvh.KW

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Antall liker
0
Grumpy skrev:
Gjør som foreslått tidligere i tråden, det er et godt råd; foreta transen i sammen, ihvertfall under når transen skal godtas dersom betaler ikke ønsker at du skal se øvrig kontoinformasjon m.m.
Kjøp og salg av transer har jeg liten erfaring med, men blir sikkert i prinsippet det samme ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mathias Rust skrev:
Grumpy skrev:
Kjøp og salg av transer har jeg liten erfaring med, men blir sikkert i prinsippet det samme ;)
Trans = transaksjon ;).

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Kjøper en varen om kvelden (kl.2000) betaler via netbank og lar selger se dette sjøl, kan en, om en er kjeltring, reise hjem med varen gå inn på netbank og stryke/slette hele greia.

Mvh.KW
Jeg velger å påstå at du tar feil her KW. Prøv å stoppe en betaling som er registrert som en betaling på samme dato som den er registrert.  Det klarer du ikke!  ;) 

- Isåfall bøyer jeg meg i støvet og spiser en liten hatt   :'(

Jeg regner det som en selvfølge at betaler ikke fremvaluterer transaksjonen. Da har kjøper selvfølgelig alle muligheter til å stanse denne i mellomtiden.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.801
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå flater jeg ut og spiser en liten hatt, det er mulig i visse perioder på døgnet å stanse en registrert betaling.
Jeg klarte nettopp det jeg trodde var umulig :-[

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå kan du få romslig(ere) økonomi også ;D ;D ;D

I en netbank blir det opplyst at betalinger etter kl. 1200 ikke blir effektuert før neste dag kl.1200.
Regner da med at en kan stoppe/slette oppdraget i hvert fall før midnatt, men jeg har ikke prøvd dette sjøl.

Når de først har gjort det på den måten, så synes jeg det er dumt at ikke datoen (som står der) straks etter kl.1200
forandrer seg automatisk til neste dag, siden transaksjonen tidligst likevel kun vil foregå da.

Brant meg noen ganger på dette (i starten) ved at det dagen etter ikke ble betalt fordi det jo da sto gårsdagens dato.

Mvh.KW

Mathias Rust

Medlem
Ble medlem
20.11.2008
Antall liker
0
Grumpy skrev:
Mathias Rust skrev:
Grumpy skrev:
Trans = transaksjon ;).

Skjønte vel egentlig det, men klarte ikke å dy meg :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Å gjennomføre en betaling pr nettbank mens begge er tilstede, er jo ikke alltid praktisk mulig. Ofte kan jo partene bo så langt fra hverandre at dette ikke er aktuelt.

Har kjøpt&solgt ganske mye hifi-utstyr (og litt mid-fi og low-fi ;) ) opp gjennom årene, og vil vel påstå at så lenge man handler med medlemmer her inne er sjansen for å bli lurt rimelig lik null. Har man "et navn" her inne tror jeg det skal mye til for at man ønsker/tar sjansen på å ødelegge for både seg selv og andre ved å oppføre seg dumt i så henseende.
Å handle med personer man i utgangspunktet ikke har noen referanser på, er selvsagt litt mer "spennende". Men det trenger jo ikke nødvendigvis være så vanskelig å skaffe seg/be om referanser i slike situasjoner.

De gangene jeg har handlet fra utlandet (som inkluderer selgere i land som USA, Canada, Singapore, England, Sverige, Danmark og Tyskland), har det i de fleste tilfellene vært via kjente nettsteder audiogon og audiomarkt. Der har de gode feedback-system som i det minste gir deg en brukbar magefølelse. Om man mailer litt med vedkommende, evt snakkes på tlf, får man jo også et visst inntrykk av motparten.

Mvh

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Grumpy skrev:
Nå flater jeg ut og spiser en liten hatt, det er mulig i visse perioder på døgnet å stanse en registrert betaling.
Jeg klarte nettopp det jeg trodde var umulig :-[
Jepp,nettbank er upålitelig som kjøp og salgs-bevis...!
Klarer fint å stoppe betalinger og overføringer gjort for mange timer siden. :eek:

Ps,Bankremisse kan gi deg ekstrem hodepine!
Dersom den er utstedt på selger og du ombestemmer deg når du faktisk får se varen,så kan han faktisk nekte å kanselere remissen.
Og du vil ikke få penger ut på remissen siden den står i selgers navn.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Gimsegutten skrev:
416 skrev:
Kan man "angre" etter at pengene har kommet inn på kontoen til mottaker også?

Nei, men en kan angre fram til pengene blir trekt fra konto. Vanligvis blir det trekt beløper fra en konto to ganger om dagen, klokken 12.00 og 00.00 er vanlig tror eg. Så vist du går inn på nettbanken din og lager en overføring til en gitt konto, så vill ikkje beløpet bli trekt med det samme.

Så vist en "kjøper", viser til selgeren at han har overført pengene samme dag som handelen går for seg (til dømes klokken 15.00), før han/ho får ta med seg varene hjem, så har han jo fremdeles 9 timer på seg til å komme seg hjem, inn på en annen pc og slette transaksjonen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Slinger skrev:
Ps,Bankremisse kan gi deg ekstrem hodepine!
Dersom den er utstedt på selger og du ombestemmer deg når du faktisk får se varen,så kan han faktisk nekte å kanselere remissen.
Og du vil ikke få penger ut på remissen siden den står i selgers navn.
Er du sikker på dette? Jeg mener bestemt å ha tatt med ubrukte bankremisser til banken uten samtykke fra vedkommende den var utstedt til og fått den kanselert.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Har aldri hørt om en bankremisse utstedt i selgers navn. Jeg har ved flere anledninger brukt bankremisse i forbindelse med bilkjøp og de har alltid vært utstedt i mitt navn og så har jeg overført dem til selger når handelen hare vært i boks.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Min erfaring med denne bankremissen eller krysset sjekk,som den også kan brukes som,er begrenset.

Ved kjøp av ny bil for en ca 7 år siden så frarådet bankpersonalet bruk av denne,nettopp på bakrunn av det jeg skrev her tidligere.

(Dersom den er utstedt på selger og du ombestemmer deg når du faktisk får se varen,så kan han faktisk nekte å kanselere remissen.
Og du vil ikke få penger ut på remissen siden den står i selgers navn.)

Men ettersom nye opplysninger er kommet frem,så ser jeg at banken ikke ga meg nok opplysninger om dette. :eek:
Valgte kontanter den gang,på feil opplysninger,tydeligvis. :p

Topp Bunn