Betale VAT når man bestiller fra England?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Registerer at noen nettbutikker i Europa trekker fra VAT når man bestiller til Norge mens andre gjør det ikke. Hva er reglene her?

Jeg ønsker å bestille noe fra England og selger sier jeg ikke slipper unna UK VAT som er på 17,5%.
Jeg har fortalt han at vi betaler mva på 25% og henvist han til en side hos posten.no. Selger skriver følgende:

"I have to charge UK VAT it’s the UK LAW unless you are a registered European VAT Company.
The tax you mention is Norwegian import tax and nothing to do with UK VAT."

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Han har helt rett og tar helt feil. Om han ikke er registrert, noe han ikke plikter å være (dette gjelder småbedrifter og lovverket stammer selvsagt fra lenge før internet-revolusjonen), så har han ikke lov til å tukle med VATen. PÅ den annen side tar han selvsagt feil i at det ikke er snakk om MVA/VAT fra postens side.

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
58
Sted
Grimstad
hadde tilsvarende problem for en stund tilbake, men den engelske selgeren gav meg 17.5% vat-rabatt av sin egen fortjeneste ettersom han ellers ikke ville fått solgt til meg. kjipa å betale dobbelt skatt!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.307
Torget vurderinger
1
EU-regelverket har noen bestemmelser om at det skal betales lokal VAT/MVA (og andre lokale avgifter) ved handel i mellom EU-land. Disse bestemmelsene gjelder ikke i forhold til Norge. Fra EU-land er Norge/EØS å anse som uten for EU - dvs eksport ut av EU. Det fleste land som har VAT har fradragsregler ift eksport. Det er i alle tilfeller lokale regler som gjelder for selger. Hvordan dette egentlig er bestemt i UK vet jeg ikke, men jeg har hittil ikke blitt belastet med VAT ved kjøp fra UK (det jeg har registrert).

mvh
KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bjos skrev:
hadde tilsvarende problem for en stund tilbake, men den engelske selgeren gav meg 17.5% vat-rabatt av sin egen fortjeneste ettersom han ellers ikke ville fått solgt til meg. kjipa å betale dobbelt skatt!
Ja, plan nr. 2 er å spørre om 17,5% avslag.

Suomela skrev:
Hejsan orso,

VAT is a tax charged on goods used in the EU, so if goods are exported outside the EU, VAT isn't charged.

For ytterligare info se; http://www.hmrc.gov.uk/vat/managing/international/exports/goods.htm#6

/Suomela
Takk for den. Da har jeg sendt linken til han og sagt at Norge ikke er EU land. Så får vi se. Det er forresten snakk om RPG produkter. ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.651
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det skal betales norsk moms (25%) på alle varer som tas inn i Norge. Dette gjelder både nye og brukte varer. (Det finnes vel i grunn to unntak - utstyr beregent på offshore bruk, og utstyr som senere skal eksporteres).

Selgeren kan nok (Dersom han driver butikk med momsregnskap) selge varen til å trekke fra momsen når han selger for eksport.

Mvh
OMF

Y

ymir

Gjest
hei

kjøpte en Chord dac64 fra en Chordforhandler i England for vel 1 år siden.VAT ble trukket fra, uten noe om og men.Betalte deretter 25% moms til Norge.

Samme prosedyre gjalt når jeg kjøpte et Belles forsterkersett fra den Svenske Belles importør,dvs ingen svensk moms, men + norsk moms som ble betalt via befrakter.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er som Suomela og KJ skriver: Hvis du selger varer fra ett EU-land til et annet, skal det betales VAT (moms) i opprinnelseslandet. Ved eksport utenfor EU skal det ikke beregnes VAT, men varen må tolles inn i Norge, hvor du betaler eventuell toll, moms og vanligvis et fortollingsgebyr. Den briten som forlangte VAT på en vare som skulle eksporteres kjente ikke til reglene (hvis man skal tolke saken velvillig).

Her finnes det noen artige varianter: Hvis du f eks kjøper en gjenstand i EU-landet Sverige og selv frakter den over grensen, betaler du moms i butikken, men da kjører du på rød sone i tollen og deklarerer den inn i Norge. Da må du betale norsk moms, men får samtidig dokumentasjon på at varen er utført fra Sverige. Denne faxer man til butikken og får den svenske tollen refundert derfra. Ganske meningsløs øvelse med 25 % moms i begge land, men et nyttig moment den gangen norsk moms var lavere enn svensk og man endte opp med lavere nettopris inntollet og -momset i Norge enn hva tingen kostet i Sverige. Det er lurt å avtale hele manøvren med butikken først.

Eller varianten med å sende pakken fra et EU-land med lav moms til en adresse i Sverige, hente den selv der, og benytte seg av det faktum at tollgrensen for ting du selv tar med deg over grensen etter å ha vært mer enn 24 timer i utlandet er mye høyere enn den latterlig lave tollgrensen for pakker inn til Norge. Det kan man fortsatt spare en krone eller to på, hvis man uansett ofte oppholder seg i Sverige i noen dager om gangen.

Terra-Walker

Fersking
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
0
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Skulle bestille en Beresford Caiman fra http://www.beresford.me/others/products.html, men ser at han også beregner VAT ved utsjekk av handlekurv.
Risikerer vel da å betale norsk moms på toppen av dette ved innførsel.
Noen som nylig har handlet herfra og kan bekrefet/avkrefte dette og evt. fortelle hva totalsummen ble?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikkeno' norsk flagg i listen her:
http://www.beresford.me/others/vatzones.html

Send dem en mail, forklar at du befinner deg utenfor EU, henvis til siden Suomela linket til, og spør hvilken pris som gjelder i ditt tilfelle og hvordan du skal betale (når web-siden tydeligvis er feilprogrammert mht VAT og Norge). Hvis de likevel insisterer på å kreve opp VAT, så prøver de faktisk å lure deg for penger, og da handler du helt enkelt ikke derfra.

Eller så får du den sendt til en svensk adresse, henter den selv derfra, og tar den tollfritt inn i Norge, ettersom beløpsgrensen på 6000 kr vil gjelde (hvis du har overnattet utenlands). Da betaler du bare 17,5% VAT i UK og slipper både tull og mums på vei inn i Norge. Det sparer du fort noen kroner på, men det lønner seg nok ikke med mindre du allerede har hytte i Harryland.
http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177179&epslanguage=no

Terra-Walker

Fersking
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
0
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Takker for svar :)
Jeg ser at Norge ikke er med på lista, men VAT blir likevel lagt til ved utsjekk.
Skal sende en mail og spørre om dette.

Topp Bunn