betale mva på kjøp fra Cdon.com

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bestilte en vinylboks fra cdon.com til 1449,- i forrige uke. Ble litt overrasket når jeg dukket opp på postkontoret og krever meg for 548,- Tenkte i mitt stille sinn at de har trukket fra beløpet på den medfølgende faktura'en. Det hadde de ikke gjort.

Nå viser det seg at det er posten som har lagt ut for mva + gebyrer fordi pakken er sendt fra Sverige.

Nå krever cdon at jeg skaffer kvittering for utlagt beløp. Jeg vet ikke om jeg får igjen noe, men faktura'en betaler jeg ikke før jeg får et tilfredstillende resultat av mailutvekslingen.

Noen som har opplevd lignende?

N

Nifelheim

Gjest
Har du betalt norsk moms til cdon.no?

Og det er posten du bør gå på, ikke cdon. for posten krever et fortollingsgebyr som er svindyrt.

Har du betalt norsk moms til CDon, så ville jeg ha sendt kopi av fakturaen som bekrefter dette til posten. Du vil finne adresse og liknende på posten.no under fortolling-biten.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Mva beløpet ble betalt til Posten som hadde lagt ut for meg når den ble stoppet i tollen. Posten har nok sitt på det tørre når den er sendt fra Sverige. Cdon bør ha rutiner som hindrer kunder som bestiller varer, å betale norsk mva når den allerede er inne i prisen som er på faktura'en.

Hadde jeg visst at det var mva og gebyrer jeg betalte, hadde jeg latt den ligge på postkontoret.
Jeg trodde at cdon muligens synes prisen var for høy for alminnelig faktura at de krevde oppkrav for deler av beløpet.

O

Ole I

Gjest
www.cdon.no ? (du redirectes til cdon.no om du skriver cdon.com)

Fra norsk nettbutikk skal mva være inkludert & spesifisert på ordrer som skal sendes i Norge.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ja, det er fra cdon.no
prisen på vinylboksen er 1449,- inkl mva. Noe som gjør det ulovlig å ta ekstra mva. Man skal ikke betale mva 2 ganger på samme varen.
Nå må jeg ta turen ned på postkontoret å få kopi av betalingsregistreringen dems, og scanne den inn på pc'en min. Tungvint og burde strengt talt vært unødvendig!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
Ja, det er fra cdon.no
prisen på vinylboksen er 1449,- inkl mva. Noe som gjør det ulovlig å ta ekstra mva. Man skal ikke betale mva 2 ganger på samme varen.
Nå må jeg ta turen ned på postkontoret å få kopi av betalingsregistreringen dems, og scanne den inn på pc'en min. Tungvint og burde strengt talt vært unødvendig!
De gangene jeg har betalt for mye i gebyr til posten, har jeg sendt dem dokumentasjon på enten at varen ikke er mva-pliktig, eller at mva. allerede er betalt, og så har jeg fått penger tilbake på konto. Dette burde vel kundeservicen deres kunne fikse.

N

Nifelheim

Gjest
Du vil ikke få refundert fortollingsgebyret på 234kr hos CDON. De vil kun refundere innbetalt moms som er 25% av grunnbeløpet, 20% av totalbeløpet 1449kr = 289,80kr.

Hvordan posten har kommet frem til 549kr er en gåte for meg. (edit: joda, 234+289,90 = 523,90. frakta kosta sikkert 100kr, og det gir 25kr i moms)

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat

gebyr:
Kr 120,- Forenklet fortolling per oppdrag
Kr 234,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg **

Som sagt burde du ta med deg papirene du har fått fra cdon og gå til posten og få refundert pengene der.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Da har jeg ringt posten og de sier at jeg må ta det opp med Cdon. Jeg har visstnok allerede godkjent gebyret når jeg betalte.
Da blir det å fortsette å rette kravet mot cdon.

N

Nifelheim

Gjest
jeg er skeptisk til hva posten sier. For hvis du allerede har betalt moms hos cdon så skal du ikke betale moms via posten, altså har de gjort en feil.

Hvis det er snakk om en faktura du fikk med pakken og du ikke har betalt moms ennå, så kan saken stille seg annerledes.

Jeg vet at hvis du har betalt inn moms for å få ut pakka og du kan dokumentere at pakka ikke er momspliktig så vil du få utbetalt alt du betalte. Nå er pakken momspliktig, og da er forutsetningene annerledes.

Hadde du betalt svensk moms, og deretter betalt norsk moms på grensa så må du gå til butikken der du handla for å få tilbake den svenske momsen. Her har du betalt norsk moms til CDON? Har du betalt svensk moms til cdon så er CDON stedet du må gå. Da kan du bare glemme å få tilbake gebyret.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Og dermed handler ikke jeg lenger på cdon....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JEJ skrev:
Fordi de har gjort en feil? Det blir ikke mange butikker å handle i da, gitt. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
JEJ skrev:
Fordi de har gjort en feil? Det blir ikke mange butikker å handle i da, gitt. ;)
Å gjøre feil er greit nok, det gjør vi nok alle. Spørsmålet er hvordan man opptrer etter at feilen blir oppdaget?

Hva gjør firmaet for at kunden ikke skal bli skadelidende for firmaets feil?

Og ikke minst hva gjør et DU som firma for at DIN kunde ikke skal lide for feil feil som DIN samarbeidspartner har gjort???

Topp Bunn