Beste tilbud på TV akkurat nå?

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
Jeg kan ikke se at det finnes noe bedre TV pr. krone enn Panasonic plasma for tiden hvis man skal ha TV i den prisklassen.

En ting er at det er umulig å velge TV utifra hva man ser i en butikk. Lyset er så til de grader forskjellig fra hva man har hjemme i stuen.
I butikken ser somregel LCD best ut, men så kommer du hjem med TV-en og den viser et totalt annerledes bilde enn hva du så i butikken.

Jeg gjør oppmerksom på at enkelte butikker kjører forskjellig signal og oppløsning på TV-ene. I en butikk jeg var i her om dagen, sto det en Panasonic plasma side om side med en Samsung LCD. Det var ingen tvil om at bildet på Samsungen var langt bedre, både når det kom til detaljer, sortnivå og ro i bildet. Det var såpass stor forskjell at jeg ble litt mistenksom. Jeg tittet bak TV-ene og så at Samsungen ble foret med et HD-signal gjennom HDMI fra en Blu-ray-spiller, mens Panasonicen ble foret med et nedskalert signal (SD) gjennom en komponentkabel. Jeg spurte selger (som nettopp solgte en Samsung) hvorfor de gjorde dette her og han svarte med at de kun hadde én Blu-ray spiller og derfor begrenset med HDMI-utganger. Men de hadde altså nok HDMI til å fore også en annen Samsung LCD med samme signalet ...

Jeg synes LCD-er mangler bildedybde, har kunstige farger og generelt har et urealistisk bilde. De siste LCD-ene fra Samsung imponerte meg dog veldig, men det var i en butikk så det er vanskelig å sammeligne med hva man har hjemme.
Jeg har anbefalt Panasonic plasma til 4 i familien og alle har blitt veldig fornøyd. Har aldri hørt noe negativt i ettertid.
Har selv hatt Panasonic plasma og var veldig imponert. Har nå Pioneer plasma og er selvsagt meget fornøyd, men det er en annen prisklasse.
Spesielt på TV-signaler er Panasonic veldig gode på. Når det gjelder gjennskinn så kan man tenke på plasma som en vanlig CRT-TV. Hvis du slet med gjennskinn i din gamle bilderørs-TV, vil du mest sannynlig slite med gjennskinn med en plasma. I de fleste tilfeller har også de nye TV-ene langt større bildeflate som reflekterer. Enkelte modeller har dog en skjermoverflate som reflekterer minimalt, omtrent som en LCD.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.726
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Enig med foregående. Men en ting jeg har merket når det gjelder LCD vs Plasma, er at LCD må ha HD signal for at det skal gå ann å se på (HTPC, HD DVD, BR), men på vanlig kabeltv er det heeelt tragisk (dette inkluderer svært kostbare LCD modeller). Plasma takler non-HD signaler laaangt bedre.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Enig med foregående. Men en ting jeg har merket når det gjelder LCD vs Plasma, er at LCD må ha HD signal for at det skal gå ann å se på (HTPC, HD DVD, BR), men på vanlig kabeltv er det heeelt tragisk (dette inkluderer svært kostbare LCD modeller). Plasma takler non-HD signaler laaangt bedre.
Nå blir jeg nesten litt fornærmet - Min Samsung 656 46" er jo strålende på vanlige kabeltevesignaler (med dekoder, selvsagt). Sitter og ser på filmer og serier rett som det er og er veldig fornøyd med bildet.. :)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.726
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
AlexanderK skrev:
Nå blir jeg nesten litt fornærmet - Min Samsung 656 46" er jo strålende på vanlige kabeltevesignaler (med dekoder, selvsagt). Sitter og ser på filmer og serier rett som det er og er veldig fornøyd med bildet.. :)
Det var tilfeldigvis en 46" samsung jeg "refererte" til.. Men grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, var at bildet var skarpt og flotte farger, MEN jeg syns det var ubehagelig å se på. Det ble bl.a. satt på fotball på den aktuelle tv'n, og spillerne hakket ser fremover banen, både på non-HD og HD sportskanalen. Slikt får jeg totalt fnatt av.. desverre. Men når det er sagt, er vi alle forskjellige i smak/behang, og så lenge du er fornøyd til din egen bruk, er alt godt :)

mvh

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
AlexanderK skrev:
Det var tilfeldigvis en 46" samsung jeg "refererte" til.. Men grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, var at bildet var skarpt og flotte farger, MEN jeg syns det var ubehagelig å se på. Det ble bl.a. satt på fotball på den aktuelle tv'n, og spillerne hakket ser fremover banen, både på non-HD og HD sportskanalen. Slikt får jeg totalt fnatt av.. desverre. Men når det er sagt, er vi alle forskjellige i smak/behang, og så lenge du er fornøyd til din egen bruk, er alt godt :)

mvh
Det hørtes veldig rart ut. Jeg må nesten få lov til å påstå at den du har sett på må ha vært stilt inn helt feil. HD-sportskanalen til Canal+ går så silkeglatt og brillefint at jeg ikke ser antydning til hakking. Det er ei heller hakking på non-HD-kanalen, men bildet er jo selvsagt en del dårligere enn på HD-kanalen.

Jeg har brukt disse innstillingene som et utgangspunkt for min TV, og justert litt etter eget selvbehag: http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40A656/Settings.htm

Bildet er veldig mye bedre enn ved "standardinnstilling" med disse innstillingene. Men dessverre så er det jo ganske merkelig at man må forandre såpass mye på det for at det skal se bra ut. Jeg regner ikke med at hvermansen vil sette seg såpass mye inn i det, dessverre.

PS: 100hz-funksjonen ødelegger faktisk en del på denne TV'en. Jeg har satt min til "low". Man kan jo velge både "medium" og "high", men da opplever jeg at det faktisk kan hakke, i motsetning til innstillingen jeg har den på nå. Det burde jo i prinsippet være motsatt, men jeg tror ikke signalene er gode nok til at denne funksjonen gjør noe særlig nytte for seg på de kraftigere innstillingene.. :)

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
Innstillinger er alfa omega på disse TV-ene.
Alt av bildeforbedrings-greier bør slåes av. Disse tar opp unødvendig kraft fra bildeprosessoren.
Har selv forsøkt å få til et noenlunde bra bilde på min svigermors Samsung LCD. Før var den helt grusom, etterslep i bildet og altfor sterke farger. Har fått justert den noenlunde, men fremdeles er det etterslep i bildet. Har skrudd av alt jeg kan skru av av bildeforbedringer, men bildet er som gelé. Analogt signal rett i TV-en. Jeg vil påstå at man MÅ ha TV-boks for å få tilfredstillende bilde på både LCD og plasma.

Topp Bunn