Beste desibelnivå for nærlytting ?

D

dustcap

Gjest
Jeg har lytterom på 10 kvaderatmeter, og avstand på 2 meter fra frontlinjen av høyttalerne. Det ble så jeg kjøpte en desibelmåler, og synes egentlig at fungerer best på 40dB til 50dB, elle helst ikke over 60dB, altså ganske lavt. Gjerne også bare rundt 40dB, hvis jeg skal hære en hel CD.

Er det noen andre som har sjekket desibelnivå for lytting, når det ikke vrenges på med volum, men bare spilles musikk, i ganske små rom ?

Det ville være noe annet hvis anlegget hadde stått i stua, og det var slik at jeg gikk litt rundt om kring, og fikk mer avstand, spesielt fra diskantene, men når jeg sitter rett foran, så frister det ikke så veldig mye å spille over 55-60dB. Noe som blir litt merkelig er at volumkontrollen nesten står på null, eller ganske langt under kl 9.00 i alle fall.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Tror måleren din er viser feil verdi...40db er så lavt som en lavmælt visking på avstand?? 50dB er lav bagkrunnsmusikk som fra en klokkeradio

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig med Balle, høres litt merkelig ut. Sjekket innstillinger på måleren - hvilken?
Mange har faktisk et støygulv (uten musikk på - "helt stille" i rommet") mellom 30-45db. Sitter nå og hører på en opera. Målte over 3 min. min 25.5db, maks. 92.8db. Rimelig svakt i snitt (64db) og langt fra ubehagelig seff. Dette er riktignok i et rom på 60m2.
Tror du må fortelle oss litt om rommet dette spiller i. Høres ut som om det er mange harde flater og andre-refleksjoner ute og går...

S

Syncrolux

Gjest
Jeg pleier å lytte på 85 dB snitt, pluss minus en dB eller to

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Ja det er mer enn bra nok , jeg måtte selfølgelig overdriv i går , dette skjer ofte med for mye cognac innenbords og lå på 100 db det er for høyt.

Mvh Imagine

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Du må måle i dB (A), som tilsvarer den lyden oppfatter.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Det ble så jeg kjøpte en desibelmåler, og synes egentlig at fungerer best på 40dB til 50dB, elle helst ikke over 60dB, altså ganske lavt.
Normal dialog(prating) ligger sånn ca. 66-68dB...

I demosammenheng funker 95dB(-10dB MV) veldig greit...

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Uffamai, vær oppmerksom på at øra dine IKKE tåler det lengden...
75 er mer enn nok hos meg, drar på til 82 i festelige perioder.95 db er galskap ( og gir meg vondt i hodet...og ringing i øra)

Dangerous Decibels ? Noise Induced Hearing Loss
typical conversation occurs at 60 dB – not loud enough to cause damage.A bulldozer that is idling (note that this is idling, not actively bulldozing) is loud enough at 85 dB that it can cause permanent damage after only 1 work day (8 hours).

• When listening to a personal music system with stock earphones at a maximum volume, the sound generated can reach a level of over 100 dBA, loud enough to begin causing permanent damage after just 15 minutes per day!

• A clap of thunder from a nearby storm (120 dB) or a gunshot (140-190 dB, depending on weapon), can both cause immediate damage.

D

dustcap

Gjest
Selv om lytterommet bare er 10m2, så tror jeg egentlig ikke at refleksjoner er det største problemet. En CD jeg vet jeg liker, og som høres bra ut er Diana Krall, The Girl In The Other Room. Ja jeg måtte vel som mange andre finne ut at Diana Krall har noen gode utgivelser. Det gikk helt fint å lytte til 75-80 desibel, på spor 3 Temptation. Men tror ikke jeg liker å lytte til hele CDen på 75-80desibel, volumkontrollen på Audiolab 8000Q kom da på rundt kl10.15, et stykke opp.

Desibelmåleren står på A og fast. Den har A og C setting, samt "fast", "slow", og "max".

På en CD av Shania Twain, "Come On Over", så ble ikke lyden like bra, og jeg syntes det var nok med 65-70desibel. Høres ut som at det blir litt sammenpressa vokal, og mas i diskanten.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Det er mange faktorer som spiller inn. Hvis du titter innom Loudness War-tråden:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war.html
...vi du se at veldig mange plater/innspillinger er forferdelig slitsomme å lytte til. Da skrur man fort ned på volumet selv om man liker musikken.

Ellers er det sikkert flere som kjenner seg igjen at volumet gjerne blir litt høyere når man er noe påseilet. I klin edru tilstand vil nok foretrukket volum i lytteposisjon være noe lavere. Anlegget og rommets beskaffenhet er også av betydning.

Men ja: Lytting til nivåer mellom 65-75 peak oppleves som et fornuftig normalnivå til hverdags - dog i grenseland for hva man kan kalle bakgrunnslytting. D.v.s. at lyden/musikken ikke så høy at den totalt overdøver alt annet rundtomkring. Kanskje 70-80dB hvis anlegg er godt dimensjonert og rommet er godt (ikke for mye flütter og seige etterdønninger og multiple stående bølger som ødelegger hele moroa).

Passerer man 75-80dB, da er lyden såpass høy at at det i lengden kan bli litt slitsomt. Avhenger selvsagt av hva man spiller. Klassisk musikk og en del jazz kan selvsagt lyttes til med høyere volum hele kvelden, men med øs-pøs rock og elektronika kan nivåer over 80dB faktisk bli litt trettende i lengden. Akkurat nå ligger jeg på rundt 85dB(C-veiet) peak med Deep Purple dobbel live-album. Det er dog nokså dynamisk, så det går helt fint. :) Men det er helg og man nyter litt kald drikke attåt. Kommer sikkert til å bikke 90 utover kvelden, men jeg har alltid litt flau samvittighet med tanke på naboene hvis jeg drar på mot 100dB og denslags, så litt moderasjon må tas i mitt tilfelle.

I morgen er jeg nok tilbake til 65-75dB-vinduet. Men det nok litt individuelle forskjeller også: Jeg er nok i den lavt-lyttende enden.

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hva som er optimalt lyttenivå avhenger av musikk, høyttalerens linjaritet og spredning, rommets akustiske egenskaper og systemets forvrengning og kapasitet. For min del handler det ikke først og fremst om lyttenivå, men stressnivå. F.eks så vil komprimerte eller direkte dårlige innspillinger tåle lavere midlere lyttenivå enn det motsatte. Komprimert musikk vil også oppleves som høyere enn musikk med stor dynamisk vidde når man måler dbA/dBC.

En høyttaler som sprer bredt og serverer i kombinasjon med rommet, massive mengder kamfiltereffekter er mer stressende å lytte til enn en høyttaler som har kontrollert og smal spredning. Et udempet rom tåler lavere lyttenivå enn et godt dempet rom (rommet overtar og føles dominerende). En høyttaler som komprimerer (oftest i bassregionen) vil også låte mindre stressende ved lavere lyttenivå. Komprimering er en mild form for forvrengning hvor høyttalerens frekvensrespons er ulik ved forskjellige lydnivå. Ofte bestemt av elementenes kapasitet nedover i frekvensområdet.

I all-out oppsett hvor alle forhold er ivaretatt så kan jeg personlig sitte og høre musikk lenge på høye lyttenivå uten at jeg blir lyttetrett eller at det føles stressende på noen måte. I motsatt tilfelle kan det gå veldig kort tid før hodet ikke klarer mer og jeg velger å skru ned eller helt av.

En hifihøyttaler som Lyric 401 har en tradisjonell hifi spredning (sprer bredt og noe ujevnt) og har en kapasitetsbegrensning som gjør at de ikke er egnet å spille særlig høyt med. Basselementet når sin maksimale "linjære" vandring ved ca 100dB i bassområdet (noe lavere om man regner med fullrange nivå). Over dette så vil elementet komprimere voldsomt før det til slutt peaker i bunn. Men ulinjaritetene vil også starte litt før man når såkalt xmax ved 100dB ca. Og legger man da målingene i loudness war tråden til grunn, så spiller Lyric 401's basselement komfortabelt opp til i i området over 70dB på dB-måleren, forutsatt at musikkmaterialet er av god kvalitet.

70-75dB kan fortsatt låte stressende over tid. Det kan skyldes kanselleringer og peaker i bassområder som bidrar til ubalansert lyd. Nærhet til reflekterende flater bidrar fort til å rote til lydbildet oppover i frekvens. Og det kan være andre forhold som voicing av høyttalerne, forvrengning, etc.
Jo større f.eks. høyttalerens og lytterens avstand er til reflekterende flater og jo jevnere frekvensresponsen er, dess høyere vil du føle at du kan spille uten at stresset øker. Akustiske tiltak for å redusere kamfiltereffekter (ligger i sakens natur at man ikke kan ha stor avstand til reflekterende flater i små rom) og for utjevning av responsen nedover i bassområdet vil alene kunne bidra til at du automatisk ønsker å spille høyere og samtidig får mer realisme i presentasjonen. I et lytterom på 10kvm ville jeg definitivt prioritert akustiske tiltak.

S

Syncrolux

Gjest
Fornuftige tanker det der Tytte. Stueanlegget mitt er noe sammerasket ræl som funker helt greit til bakgrunnsmuzak. Her kan jeg aldri i verden spille 85 dB, det blir et stress av en annen verden. Men det er ikke der jeg lytter til musikk. Da går jeg i det hyper-tunede lytterommet der jeg har et oppsett med veldig mye headroom. Her låter det fullkomment avslappet, selv på nivåer langt over 85 dB.

Så ja, antall dB sier ikke alt.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Ja, det er veldig stor forskjell på forskjellige oppsett, hvor høyt en ender opp med å foretrekke.
Jeg synes også Tytte oppsummerer godt hva som kan ligge i dette.

Men lydnivå er jo noe som først og fremst avhenger av personlige preferanser og aktuell situasjon.
Noen liker høyt, noen liker lavt.
De fleste liker vel også forskjellig lydnivå, typisk så passer det bedre med lavt lyttenivå sent på kvelden, når alt er stille rundt omkring.
Derfor kan en vel neppe definere et spesifikt lyttenivå som "riktig", det justeres ti slik en syners passer, volumkontroll er en flott oppfinnelse.

Men som qudos også erfarer så er det ikke alle lydstudioer som har volumkontroll, og det fører til problemer.
Hardt komprimert musikk er ikke spillbart på høyt nivå på noe anlegg etter min mening.

S

Syncrolux

Gjest
Hardt komprimert musikk er ikke spillbart på noe volum eller anlegg .... etter min mening.... Hverken i bilen, på PC, telefon eller noe som helst sted eller i noen som helst sammenheng.

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
730
Torget vurderinger
1
Kanskje litt OT, men hva ligger nivået på i en live -konsert? Akustisk og i et intimt lokale ment for konserter.
Neppe under 80 dB??
Og kan man da konkludere med at da tåler vi det samme hjemme i en time eller to?

S

Syncrolux

Gjest
Det er vanskelig å si. Det er stor forskjell på gitar og korps, for å ta to ytterpunkter.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
When listening to a personal music system with stock earphones at a maximum volume, the sound generated can reach a level of over 100 dBA, loud enough to begin causing permanent damage after just 15 minutes per day!
  • A clap of thunder from a nearby storm (120 dB) or a gunshot (140-190 dB, depending on weapon), can both cause immediate damage.
Spiller ikke også frekvens en vesentlig rolle her?

Topp Bunn