Best mulig overføring fra PC/Mac til D/A Konverter?!?!

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Utgangspunktet er som følger:
- Kildematerialet er av ypperste kvalitet.
- Kildematerial blir spilt av fra Mac Mini som har både optisk, USB og Firewire utgang.
- DAC har optisk inngang.
- DAC har S/PDIF inngang.

Jeg har blitt anbefalt følgende kombinasjon:
- iTunes i kombinasjon med Amarra for avspilling (http://www.sonicstudio.com/amarra/).
- Weiss INT202 FIREWIRE INTERFACE (http://www.weiss-highend.ch/int202/index.html).
- S/PDIF kobling mellom Weiss og DAC.

What say you? :)

Mvh,

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
AlabamaRodeoStar skrev:
- iTunes i kombinasjon med Amarra for avspilling (http://www.sonicstudio.com/amarra/).
Ville absolutt prøvd/vurdert konkurrentene også; Pure Music og AyreWave, hhv. $129 og gratis (inntil videre..). Personlig har jeg meget god erfaring med PM, du kan prøve den gratis i 15 dager. Les om PM her, her og her og AW her på HFS.

AlabamaRodeoStar skrev:
Det er også mange spennende alternativer som baserer seg på usb. FW løsningene til Weiss opererer ikke asynk, så en asynk usb-løsning skal vel ihvertfall i teorien gi enda litt ekstra i lyden/lavere jitter og til en billigere penge. Flere av usb-løsningene er også plug-and-play, du slipper altså drivere m.m. Se f.eks. denne tråden her på HFS.

:)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
http://www.spatialcomputer.com/page10/page10.html
Denne løsningen ser også spennende ut.
Den har blandt annet rommkoreksjon og høytaler korreksjon. Systemet settes opp av teknikkere fra Spatial online.
Begynner på 4000 $ med DAC/PRE, da følger alt med, kabler målemic 1 TB hdd og fjernkontroll.

Toppsystemet ligger på 8000$ denne har DAC/PRE med RIAA

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
ceroxol skrev:
AlabamaRodeoStar skrev:
Ville absolutt prøvd/vurdert konkurrentene også; Pure Music og AyreWave, hhv. $129 og gratis (inntil videre..). Personlig har jeg meget god erfaring med PM, du kan prøve den gratis i 15 dager. Les om PM her, her og her og AW her på HFS.

AlabamaRodeoStar skrev:
Det er også mange spennende alternativer som baserer seg på usb. FW løsningene til Weiss opererer ikke asynk, så en asynk usb-løsning skal vel ihvertfall i teorien gi enda litt ekstra i lyden/lavere jitter og til en billigere penge. Flere av usb-løsningene er også plug-and-play, du slipper altså drivere m.m. Se f.eks. denne tråden her på HFS.

:)
«In addition to these three features and capabilities the Weiss DAC202 offers a critically and consumer acclaimed asynchronous FireWire interface.» står det i linken. Når det gjelder overføring av digitale data og jitter så har eg mykje større tru på at ein heller bør velge DAC etter dei andre tinga som gjeld i hifiens forunderlige verden. Komponenter ellers, analogdel og strømforsyning. Trur trådstarters MOON Eclipse Differential gjer jobben vel så godt som billigere asynk dacer.

Prøv iTunes i kombinasjon med Amarra Pure Music for avspilling :)
iTunes har veldig mange fordeler når miljøet er OSX.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Brasse skrev:
«In addition to these three features and capabilities the Weiss DAC202 offers a critically and consumer acclaimed asynchronous FireWire interface.» står det i linken.

Prøv iTunes i kombinasjon med Amarra for avspilling :)
iTunes har veldig mange fordeler når miljøet er OSX.
Hmm.. Fra og med innlegget til Gordon Rankin (Submitted by Wavelength on Tue, 06/22/2010 - 08:04), så står det endel skrevet om at Weiss benytter DICEII og at denne ikke støtter asynk, hvilket også kommer frem i den følgende diskusjonen? :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
589
Torget vurderinger
1
Du har rett i det Ceroxol.
DAC202 er ikke asynk.
INT202 er ikke asynk.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Jeg bruker Optisk Toslink (Mac) til Dac og syntes det en løsning som fungerer bra. Bruker den i kombinasjon med Pure Music og AyreWave- dette er avspiller programmer som fungerer meget bra hos meg. PureMusic kopler ut lydmotoren i Itunes men du bruker fortsatt Tunes som filorganiserer/biblotek når du velger spor, album o.sv.. Kan lastes ned og prøves i 14 dager uten noen restriksjoner.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Takk for tips!
Forresten. Hvilken høyttaler er det du har avbildet på profilbildet ditt? :)

johnnygrandis skrev:
Jeg bruker Optisk Toslink (Mac) til Dac og syntes det en løsning som fungerer bra. Bruker den i kombinasjon med Pure Music og AyreWave- dette er avspiller programmer som fungerer meget bra hos meg. PureMusic kopler ut lydmotoren i Itunes men du bruker fortsatt Tunes som filorganiserer/biblotek når du velger spor, album o.sv.. Kan lastes ned og prøves i 14 dager uten noen restriksjoner.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.609
Torget vurderinger
10
LMC hadde et program som heter xxx et eller annet. Tipper det er bra kvalitetssikret.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
AlabamaRodeoStar skrev:
Takk for tips!
Forresten. Hvilken høyttaler er det du har avbildet på profilbildet ditt? :)

johnnygrandis skrev:
Marten Bird

http://www.positive-feedback.com/Issue43/marten_bird.htm

---------------------------------------------------------

Jeg vurderer også nyeste Mac Mini som avspiller for musikken min som ligger på en ReadyNas server i kjelleren, merker det blir litt tungvindt å skal flytte Macbooken hver gang jeg skal spille musikk. Jeg installerte en SSD disk i Macbooken og den ble egentlig helt lydløs så jeg vurderer å kjøpe en slik og montere i Minien samt oppgradere minnet til 8Gb da Pure Music buffrer musikken til brikkene for avspilling.

Tipper det blir rask respons og god flyt da.. :)

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
589
Torget vurderinger
1
1t med 24/192 opptar ca 4GB i minne, så med 8GB og med ca 7gb ledig har man plass til 1t45min sammenhengende 24/192. Det er vel få og ingen symfonier eller andre musikkstykker/livealbum som er såpass lange og er tatt opp i denne kvaliteten.
For det meste er 4GB ram nok, da har man ca 3GB til memory play, men det er selvsagt ingen ulemper med 8GB.
Jeg har dette selv, mac minien har både SSD og 8GB ram, og denne har kun som oppgave å avspille musikk/film.

Den andre mac minien in, som er hovedmaskinen, har 2gb ram og vanlig treg 2.5" harddisk.. som gjør den aaaaltfor treg mange ganger. Ganske ironisk spør du meg :p
Julegaven dens blir en SSD-disk.

N

nb

Gjest
Man skrev:
For det meste er 4GB ram nok, da har man ca 3GB til memory play, men det er selvsagt ingen ulemper med 8GB.
Nok kun av akademisk betydning, men har man en 32-bits applikasjon, så kan vel den max utnytte 4GB minne uansett hvor mye som måtte stå i maskinen og uavhengig av om man har 64-bits OS.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
589
Torget vurderinger
1
Memory Play er ikke en del av minnet som selve programmet allokerer til seg selv. Den "spiller av" fra minnet, så minnet kan godt være mer enn 4gb selv om både program og kernel er 32bit.

Topp Bunn