Berre ein hund (til Norge)?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Hvilke bestemmelser gjelder om dagen for å ta med en hund fra Tyskland til Norge? Hunden har EU pass og alt av vaksiner og tester, men må man fortsatt gjennom karantenetid?

noruego

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.467
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Reglene står her:
www.mattilsynet.no
Hvis den er rabiesvaksinert og det er tatt ut blodprøve etter 4 mnd som viser høyt nok antistofftiter er mye gjort. ID- chip kreves også. Det er sannsynligvis gjort i forbindelse med rabiesvax og utstedelse av pass.
mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Takker, tkr.

Da burde alt gå greit skulle jeg tro.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.467
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
Takker, tkr.

Værsågod. Jeg anbefaler deg likevel å finlese litt på reglene på den linken jeg ga deg. Det er også noe med bendelormkur.

Jeg er ikke helt oppdatert. Min jobb går stort sett på å sørge for at norske hunder som drar til utlandet har alle papirer i orden for å komme tilbake til Norge.
mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Angående denne bendelormkuren: Denne skal tas et bestemt antall dager før man forlater utlandet for innreise til Norge. Hvordan forholder dette seg når oppholdet varer kortere tid enn dette antallet dager? Skal man da gi kuren i Norge før man i det hele tatt reiser, ved ankomst utlandet eller ikke i det hele tatt?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.467
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Angående denne bendelormkuren: Denne skal tas et bestemt antall dager før man forlater utlandet for innreise til Norge. Hvordan forholder dette seg når oppholdet varer kortere tid enn dette antallet dager? Skal man da gi kuren i Norge før man i det hele tatt reiser, ved ankomst utlandet eller ikke i det hele tatt?
Man skal ta den før man reiser tilbake til Norge og på nytt innen 10 dg etter ankomst i Norge igjen, slik Mattilsynet tolker dette.
Vennligst ikke spør meg om logikken bak regelverket.Jeg er ikke ansvarlig for det.. Mattilsynet utfører noen merkelige krumspring av og til. (Ved nærmere ettertanke utfører de merkelige krumspring hele tiden).

mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
tkr skrev:
noruego skrev:
Takker, tkr.

Værsågod. Jeg anbefaler deg likevel å finlese litt på reglene på den linken jeg ga deg. Det er også noe med bendelormkur.

Jeg er ikke helt oppdatert. Min jobb går stort sett på å sørge for at norske hunder som drar til utlandet har alle papirer i orden for å komme tilbake til Norge.
mvh
Får oversette det mattilsynet skriver til tysk, og sende dette til oppdretteren i Tyskland.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er det ikke heilt særskilte regler for import av dyr ( også hunder ) til Norge? Jeg er på usikker grunn her, men jeg mener det ikke er SÅ enkelt som at alt av vaksiner, rabiestesting m.m., er på plass. Blant annet skal vel hunder registreres i Norsk Kennel klub...eller??

Mvh. VilhelmW

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.467
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Er det ikke heilt særskilte regler for import av dyr ( også hunder ) til Norge? Jeg er på usikker grunn her, men jeg mener det ikke er SÅ enkelt som at alt av vaksiner, rabiestesting m.m., er på plass. Blant annet skal vel hunder registreres i Norsk Kennel klub...eller??

Mvh. VilhelmW
Nei.
Derimot er det vel forbud mot import og hundehold for visse raser, f. eks. pitbull.
Det viktigste er at alt du nevner er dokumentert og ført inn i hundepasset. Hunden må også være identifiserbar enten med en implantert chip eller med en øretatovering. Det sisrte er vanligere i Tyskland enn id- chip.
Mvh

Topp Bunn