Berlioz "La damnation de Faust"

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Berlioz "La damnation de Faust" i denne tagningen har stått på menyen i kveld:

Det begynner nok å bli tydelig for dere som følger med her inne på klassiskasylet at Solti og da spesiellt den perioden han hadde et nært forhold til Chicago Symphony Orchestera, har vært en liten facinasjon for meg opp i gjennom årene. :)
Finner mer og mer i hyllene.....

Dette verket, som en skulle tro var en opera, men som kanskje ikke er det, heller mer som et "drama i fire akter", tiltaler meg veldig.
Musikken er dramatisk på operavis men Berlioz makter å unngå mange av de største "klisjene" som operakomponister heftig benytter seg av. Kanskje fordi handlingen muligens ikke er en typisk "operahandling"

Det er noe eget med dette orkesterets og ikke minst korets storhet på slike verker. Bare lytt på "choralsymfoniene" til Mahler :)

Det er nok skrevet flere "Faust" operaer og jeg må jo utvide repertoaret når det gjelder dirigenter og orkester.
Ser jo på nett, at det finnes mange innspillinger og div anmeldelser opp gjennom årene......
Noen som kan anbefale noen andre hete innspillinger av Berlioz sin "Faust" eller andre komponisters tolking av "Faust"?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Godt å se at også andre hører på slik vill musikk, for "La Damnation.." er virkelig delirisk og forrykt. Solti får sving på sakene, og van Dam er den beste Mefistofeles jeg har hørt. Min favoritt er likevel Chung på DG, med stjernelaget von Otter, Terfel og Lewis. Særlig sistnevnte er voldsom i "Nature immense..". Ingenting er mer erkeromantisk i hele musikklitteraturen! Rittet mot avgrunnen er spektakulært intenst, også på grunn av en dynamikk i selve lyden jeg ikke har hørt maken til. Philharmonia Orchestra er helt med på notene.

K

kbwh

Gjest
Har DG fått til lyden slik som på Philharmonia/Sinopolis innspilling av Schubert 8, awe? Jeg synes den er spektakulær.

K

kbwh

Gjest
Jeg har to favorittinnspillinger av Schubert 8: Nevnte Sinopoli og VPO/C.Kleiber.

[/off topic]

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
awe skrev:
Min favoritt er likevel Chung på DG, med stjernelaget von Otter, Terfel og Lewis. Særlig sistnevnte er voldsom i "Nature immense..". Ingenting er mer erkeromantisk i hele musikklitteraturen! Rittet mot avgrunnen er spektakulært intenst, også på grunn av en dynamikk i selve lyden jeg ikke har hørt maken til. Philharmonia Orchestra er helt med på notene.
Chung er den eneste innspillingen jeg har hørt, og den likte jeg meget godt!

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sinopoli/Philharmonia har jeg til gode å høre i Schuberts 8., Valentino, men det vil jeg nå sørge for ved neste korsvei - på din anbefaling. Lyden er imidlertid langt bedre enn på noen av Mahler-innspillingene med samme lag og på samme selskap. Sammenlignet med det aller meste er "La Damnation.." eksepsjonell. Man er til stede og sjokkeres, av musikken, historien, poesien og lydinntrykkene.

K

kbwh

Gjest
Da er Chung på ønskelisten. Berlioz er sørgelig underrepresentert her.

S

slowmotion

Gjest
"La damnation de Faust" .... jeg tror jeg har den på vinyl,
men er usikker på om jeg noengang har hørt på hele.
Skal prøve en gang til .... ;)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.221
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du var ute etter andre komponisters tolkning...
Arrigo Boïto er vel da den første jeg tenker på, med Mefistofele. Boïto er kanskje mer kjent som librettist for Verdis 2 siste operaer, Otello og Falstaff (og delvis én til, men den unnslipper haue akkurat nå (EDIT: Ah, han reviderte Simon Boccanegra)), men gjør absolutt en godkjent jobb som komponist. Det finnes flere innspillinger; jeg har falt for denne:

kanskje mest pg Ghiaurov i tittelrollen (Fabritiis dirigerer).
Snodig, men det er ofte banditten som har den beste musikken, slik også i Gounods Faust. Der vil jeg ikke komme med noen anbefaling, ettersom jeg kun har Caballé, og Paul Plishka som Mefistofeles (Alain Lombard dirigerer), og vel egentlig ikke synes godt om verket :-[

Bernt K

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.075
Hei
Skal plukke fram Colin Davis i kveld, men generelt er det vel trygt å anbefale hele hans Berlioz syklus på Philips. Berlioz er ellers en av de komponister hvor jeg synes det er vanskelig å forholde seg til gamle (les lyd) innspillinger. Han er helt rå på høyt volum mht. orkestrering og kor, hvis innspilling og elektronikk kan levere.
Steen

Topp Bunn