På tur og reise Berlin

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nu har vi bestillt reise til Berlin siste uke før jul. Ankomst 14.des og hjemreise 20des.

Vi skal selvsagt rusle rundt og se på julemesser i denne delen av Tyskland. Skal finnes over 50 ulike store (etter norske forhold ) julemarkeder bare i Berlin.

Vi har leiebil og ser for oss å reise litt rundt også. Dog skal ikke tiden tilbringes på autobahn, nu er det ikke snakk om transportstrekker på tvers av Tyskland slik som sist. Vi skal ha god tid og har tenkt å begrense bilkjøringen til det helt nødvendige.

Forslag til hva man kan gjøre i Berlin og "omegn" ?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg liker godt å vandre rundt i Kreutsberg/ F.hein og se på Streetarten der. Veldig mye bra.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.984
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du klarer ikke å spise og drikke deg gjennom mer enn en brøkdel av julemarkedene!
KaDeWe er et must, om ikke du handler så mye der, er det besøket verd bare å se hva som tilbys der....
Friedrichstadtpalast har noen show som du ikke vil finne maken til i Norge.
Det er ikke bare julemarkeder, det er også julekonserter i fleng. Ikke minst i kirkene. Se på hva som tilbys her:http://www.classictic.com/de/special/kirchenkonzerte_berlin/2897/?range=50
Museumsinsel kan jeg også anbefale hvis du er litt interessert i kunst og historie.
"Brune" kneiper er også en berliner spesialitet. De finnes overalt, men du må nok en tur ned i sidegatene. Leien blir for dyr for slike i hovedgatene...
Hva liker du å spise? Du finner garantert en etnisk restaurant som passer. Tilbudet overgår enhver fantasi.
Flaner nedover Unter den Linden. Kurfürstendamm er ikke hva den engang var.
Ta en båttur på kanalene.

mvh

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Døner kebabene gjør restaurantbesøk nesten overflødige, og å kjøpe en øl og en snaps samme sted og sitte på en benk utenfor å spise det hele er vederkvegende for oss som er vant med sharialover når det gjelder slikt.

Varm sjokolade på en kafe i Potsdam og kleshandling i Hackescher Markt-området, alskens markeder og kadewe.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.984
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Døner kebabene gjør restaurantbesøk nesten overflødige, og å kjøpe en øl og en snaps samme sted og sitte på en benk utenfor å spise det hele er vederkvegende for oss som er vant med sharialover når det gjelder slikt.

Varm sjokolade på en kafe i Potsdam og kleshandling i Hackescher Markt-området, alskens markeder og kadewe.
Selve Hackescher Markt er også verd å titte innom. Mye artig kunsthåndtverk å kjøpe. Fikk knapt nok madammen ut derifra igjen.

mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
"Classictic" har jeg allerede benyttet. Det er et par konserter i Berlin Domkirke som absolutt vil bli besøkt.

Vi tar med oss en "liten hormonbombe" på 14-15 år, må vel finne noe for henne også? Tokyo Hotel er favorittbandet, men de har forflyttet seg til USA ( heldigvis;) ) denne vinteren. Dette med tysk makinrock/pop eller hva det nå kalles er liksom ikke mitt felt på noen måte:rolleyes: så hvis noen kjenner til noe man kan tenke seg en fjortis kan finne interessesant ville alle tips tas imot med takk. Hun hører faktisk på Rammstein også, selv om jeg nå trodde de var utdatert i forhold til hennes interesser. Hvis noen kjenner "Neue Deutsche Härte" bedre enn det jeg gjør ( skal ikke mye til:p ) og kan forslå noen som har konsert innærheten av Berlin før jul så er jeg meget åpnen for tips.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.261
Berlin; "fattig men sexy". Byen passer meg veldig godt med sin liberale og avslappende (kunstneriske) livsstil. Skal på en langweekend dit i slutten av okt.
Jeg er ikke så mye i "gjøre modus" når jeg er på tur. Mest for å slappe av og suge inn inntrykk og atmosfære. Kreuzberg/Schöneberg og deler av øst-berlin er mine favorittområder. Julemarkedene er verdt å få med seg, de er overalt.

Berlin har jo lave priser på det meste, så for dem som har noen penger til overs kan man kjøpe seg en flott 50m2 i hjertet av byen til 800-900k. Disse pengene fpr du igjen ved eventuelt salg fordi Berlin er up & coming som det definitive sentrum i europa.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.984
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
"Classictic" har jeg allerede benyttet. Det er et par konserter i Berlin Domkirke som absolutt vil bli besøkt.

Vi tar med oss en "liten hormonbombe" på 14-15 år, må vel finne noe for henne også? Tokyo Hotel er favorittbandet, men de har forflyttet seg til USA ( heldigvis;) ) denne vinteren. Dette med tysk makinrock/pop eller hva det nå kalles er liksom ikke mitt felt på noen måte:rolleyes: så hvis noen kjenner til noe man kan tenke seg en fjortis kan finne interessesant ville alle tips tas imot med takk. Hun hører faktisk på Rammstein også, selv om jeg nå trodde de var utdatert i forhold til hennes interesser. Hvis noen kjenner "Neue Deutsche Härte" bedre enn det jeg gjør ( skal ikke mye til:p ) og kan forslå noen som har konsert innærheten av Berlin før jul så er jeg meget åpnen for tips.
Du får lete litt. Her, f. eks: Berlin - Offizielles Stadtportal der Hauptstadt Deutschlands - Berlin.de

mvh

S

Slubbert

Gjest
Hva med Blue Man Group på Bluemaxx (Potsdamer platz)? Burde gå an for både fjortiser og gæmliser, de kjører et ganske heftig audiovisuelt show.

Topp Bunn