Berlin

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal en ukes tur dit nå snart. Noe som har noen gode reisetips? Kjenner ikke byen fra før så hvis noen vil dele erfaringer er det hyggelig. Jeg er ikke spesielt glad i museer, minnesmerker og gamle bygninger, og hopper glatt over alt det der hvis jeg har valget. Men vil heller oppleve det nåværende Berlin med markeder, butikker, parker, spisesteder, musikk, kulturelle begivenheter og spennende steder og stemninger. Blir en rolig familietur så det blir nok ikke mye uteliv og spetakkel heller.

Har fått tips om en bra kinarestaurant av Slarti (Good friends) og har lest meg frem til at Fischers Fritz har rimelige men knallgode lunsjmenyer, samt oppfordret til et besøk til KaDeWe for god mat og lukseriøs atmosfære. Skal bo rett ved siden av Winterfeldsmarkt, så turen går nok dit ved første anledning. Zoologisk hage, botanisk hage og den store parken er også notert.

Hva skal man kjøpe med hjem derfra?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.579
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
- vel, først og fremst i Berlin får du kjøpt alt (og jeg mener ALT) hvis du leter lenge nok ;)

der finns en del koselige bydeler over hele byen - du kan nå hele Berlin i løpet av 1-2 timer med offentlig transport.

Bergmannstrasse i Kreuzberg er en fin sted med masse utenlandske butikker og kaffeer, litt alternativ. PhonoPhono holder til der ;) [url]http://www.phonophono.de/index.php3?Kennung= [/url] og det skal være noen butikker med brukt vinyl, der også.

en liten liste over noen platebutikker i Berlin http://www.phonophono.de/pdf/berliner_plattenlaeden.pdf
men du burde nesten vite hva du vil se etter ang. plater. de er ofte ganske spesialisert ( kan evt. hjelpe deg der også )

eller finns der store loppemarkeder hver helg på forskjellige plasser- ganske morsomt det også (spør etter "Flohmarkt")

områden rund Kurfürstendamm er high-end shopping med dyrt bling, osv.

noe til familien, men det ligger noen km utenfor Berlin: http://www.tropical-islands.de/en/visitors.html

litt vanskelig å komme med inspill her - i Berlin finns det alt, etter smak og behag- (nesten litt for mye, spør du meg)

reiser du med fly?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Berlin er en kongeby! Har vært der ett par ganger nå de siste månedene.
I Kreutzberg området er det masse snadder. Flere gode Indiske restauranter f.eks. Og ved siden av TIKI bar har de verdens beste Veggis-hamburgere! (Djezez, DET var en setning jeg aldri trodde jeg kom til å skrive).
Friedrichein området er også vel verd å tråkle.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja reiser med fly, så det er begrenset hvor mye jeg kan ta med tilbake. Leier en leilighet i Schønenberg, så utifra kartet så ser det ut som om Kreutzberg er nabobydelen og sikkert verdt et besøk. Litt hifi må jeg vel se om jeg får sneket inn, og badelandet har vært tema. Forstår at det er en kort togtur på 5-6 mil syd for byen. Blir vært for trist kan det jo kanskje friste.

Ellers er jeg jo glad i å spasere da, så kommer nok til å traske rundt litt på oppdagelsesferd og være turist og ta noen bilder av stemningen.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
KaDeWe er ikke hva det en gang var, nå som det tilbys luksus over alt. Rusle heller på Kudam, enn å gå i enda et kjøpesenter.

Ta en tur til Alexanderplatz og få litt eim fra gamle DDR. Fjernsyntårnet er Øst-tyskland på sitt kuleste. Du kan bestille bord i restaurangen - men vet ikke om maten er så god, så det holder å nyte utsikten.

Museum Insel, hører med - selv om du ikke er glad i museer så det storslått.

Riksdagen med den fantastiske kuppelen, er stor arkitektur og viktig demokratisymbol. Du kan se inn i parlamentet.

Litt av muren, men Checkpoint Charlie er en vits. Likeved ligger den gamle Gestapo-tomten. Der er det en veldig sterk utstilling om nazismens grusomheter.

Holocaus memorial er en utrolig sterk opplevelse og du MÅ oppleve det.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
dag1234 skrev:
KaDeWe er ikke hva det en gang var, nå som det tilbys luksus over alt. Rusle heller på Kudam, enn å gå i enda et kjøpesenter.
Det som frister mest der er nok etagen med matvarer fra hele verden. Matvrak som jeg er så har jeg lyst til å få meg meg det, og kanskje se etter noen tyske og italienske spesialiteter jeg sliter med å finne her hjemme.

Ta en tur til Alexanderplatz og få litt eim fra gamle DDR. Fjernsyntårnet er Øst-tyskland på sitt kuleste. Du kan bestille bord i restaurangen - men vet ikke om maten er så god, så det holder å nyte utsikten.
Høres ut som det er verdt å få med seg.

Museum Insel, hører med - selv om du ikke er glad i museer så det storslått.

Riksdagen med den fantastiske kuppelen, er stor arkitektur og viktig demokratisymbol. Du kan se inn i parlamentet.
Skal vurderes. Slipper sikkert ikke unna alt slikt, så da kan man i alle fall velge det beste.

Litt av muren, men Checkpoint Charlie er en vits. Likeved ligger den gamle Gestapo-tomten. Der er det en veldig sterk utstilling om nazismens grusomheter.

Holocaus memorial er en utrolig sterk opplevelse og du MÅ oppleve det.
Her er jeg mer skeptisk. Ikke fordi det sikkert ikke er verdt å få med seg, jeg har hørt mange anbefale holocaustmemorial som veldig flott og gripende. Men jeg vet ikke helt om dette blir for dystert og trist og om mennesker på sitt mest grusomme er noe jeg vil bli påminnet når jeg først har noen feriedager.

takker for tips

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Holocaust memorial er storslått og gripende, mer enn dyster. Fantastisk kunstverk og mange fine fotomotiv. Men du velger selvsagt selv.

Det går også an å leie sykkel i Berlin - hvis været er på din side.

Kreutzberg er jo kunstnerbydelen. Og vel verd et besøk.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Du får kjøpt 3 dagers (eller mer?) turistkort for T-banen.
Da rekker du greit "overalt", vi fikk mest utav byen til fots.
Nær Sony-senteret går også endel show (eks Blue Men group).
Arkitekturen ved Sonysenteret er også verdt et besøk.
Og siden du er matvrak (som meg) vil du ha glede av matbutikken i KaDeWe, garantert.
Vær obs på at det er lett å falle for utvalget i restauranten i toppetasjen, men gå gjennom matbutikken først- her er det også servering.
Når det gjeldet tårnet må du ha god tid. Det er nemlig noen timer mellom bilettkø og tilkomst heis.. men det er godt organisert med kø-system slik at du rekker andre ærender i mellomtiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
wilbur-x skrev:
Du får kjøpt 3 dagers (eller mer?) turistkort for T-banen.
Da rekker du greit "overalt", vi fikk mest utav byen til fots.
Nær Sony-senteret går også endel show (eks Blue Men group).
Arkitekturen ved Sonysenteret er også verdt et besøk.
Og siden du er matvrak (som meg) vil du ha glede av matbutikken i KaDeWe, garantert.
Vær obs på at det er lett å falle for utvalget i restauranten i toppetasjen, men gå gjennom matbutikken først- her er det også servering.
Når det gjeldet tårnet må du ha god tid. Det er nemlig noen timer mellom bilettkø og tilkomst heis.. men det er godt organisert med kø-system slik at du rekker andre ærender i mellomtiden.
Har planlagt å kjøpe et ukeskort på banen ja. Blir boende ganske nær en stasjon der tre av linjene svinger innom, så den vil nok bli hyppig benyttet. Kø er vel kanskje en del av den øst-tyske opplevelsen, men jeg er alt for utålmodig til slikt, er jo litt bedre med kølappsystem da.. men likevel. Køkulturen er forøvrig kanskje det som imponerte meg mest med Portugal da jeg var i Lisboa. Noen mer tålmodige og organiserte mennesker har jeg aldri noensinne opplevd. Og det var helt automatisk. Fascinerende.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.777
Torget vurderinger
4
Jeg pleier å bo på Svissotel i Augsburger Strasse / Joachimstaler Strasse som blir mer "midt i smørøyet" ift sentrum av vest. med Ku'dam, Bahnhof Zoo, KaDeWe etc.
Tipper du vil bruke 10-15 min KaDeWe om du bruker bena, men du er bare et par kvartaler fra Nöllendorfplatz hvor du hopper på U-bahn og et par stopp er du på Zoo. Banen er i det hele tatt nøkkelen til å komme seg rundt i byen. Dagskort koster bare 6,70 euro, det er greit å finne frem og du venter aldri(!) lenge.

Er det fint vær vil jeg anbefale en dag på sykkel. Det ligger en bra sykkelutleie i Ansbaher eller Passauer strasse like ved KaDeWe. Byen er flatere enn Danmark så det er lett å ta seg frem.

KaDeWe må man få med seg. Jeg må alltid innom for å kjøpe cigarer og sjokolade. Cigarene er flyttet opp i matetasjen i femte hvor du også finner sjokoladeavdelingen som er stor som et vanlig norsk supermarked. Sjekk kjøttavdelingen hvor de har engne disker for hhv. italiensk, spansk, fransk, tysk etc. spekemat. Dersom du har kvinnelig reisefølge uten særs velfylt shoppingbudsjett må du sikte rett på rulletrappa og komme deg unna parfyme, stæsj og damesaker, og for all del ikke bruke sideinngangen. Da kommer du rett inn i veskeavdelingen! Det kan bli langtekkelig og dyrt. I tilfelle kan du evakuiere til elektronikken i 3 eller 4 etg. hvor de pleier å ha et MBL-anlegg man kan sikle på. Husk forresten å spise lunch i en eller flere av de små serveringen i matavdelingen. Fantastisk mye godt. Ellers er det som hvilket som helst svært kjøpesenter når det gjelder klær og stæsh.

Vel ute av KaDeWe fortjener man en øl eller tre på Wittenbergerplatz.

En av mange fine steder å spise er Savignyplatz med flere små hyggelige spisesteder. Kan anbefale Mar y Sol og ikke minst noen øl ute ved Zwiebelfisch.

TV-tårnet er like lurvete som det var for 25 år siden. Vil du kikke ned på byen så krabb deg opp i Berliner Dom'en. Ikk eså høyt, men utsikt likevel...og en kirke det er verdt å se.

Av minnesmerker er det to jeg vil anbefale, Holocaustmemorial ligger et kvartal fra Brandenburger Tor. Noen kan ikke fordra det, andre synes det forteller sin historie helt perfekt i all sin enkelhet, og ikke minst Neue Wache litt lenger opp Unter den Linden. Jeg bevilger meg alltid en liten stille stund her. Skulturen til Käthe Kollwitz er rett og slett gripende.

I det hele tatt er Unter den Linden fra Brandenburger Tor til Museumsinsel et eneste stort stykke historie hvor de fleste bygningene etterhvert er ferdig restaurerte. Skal du se ett museum på halvøya er det verdt å se Neues Museum. Ene og alene for å se Nefertiti.

Deretter passer det jo perfekt å finne seg et bord på Hackesher Markt. Favorittstedet er Weihenstephaner hvor du får enkle gode tyske retter og deres eget øl i mange varianter.

Et par kvartaler unna finner dere Hackisher Höfe. Et idylisk lite bakgårdssmug med hyggelige småbutikker og spisesteder. Alltid innertier hos damene!

Har dere syklet er det fint å sykle tilbake langs Spree. Da får man sett Riksdagen og Bundestag på nært hold...og for en kontrast til hverandre ! Riksdagen med glasskuplen er flott å se, men oftest er det lange køer. Bruk tiden til noe annet enn kø.

Ellers er Potsdamer Platz er must. Sony Senteret er nevnt. Neues National Galleri er like i nærheten og de pleier ha fantastiske utstillinger.

Forresten ligger Helmut Newton museet like bak Bahnhof Zoo..i tilfellet man er interessert i fotografisk kunst og har en ledig time i nærheten.

Har ikke vært der selv, men Badeschiff er veldig populært. Iblant har de konserter der også. Bugge Wesseltoft har spilt der flere ganger.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Tusen takk Trane, her var det mange gode tips. Vi skal, som du sier, bo rett ved Nöllendorfplatz. Så banen vil nok bli mye brukt.

Jeg har forøvrig funnet en god måte å bo på som jeg vil anbefale. airbnb.com. Det er en utleieformidling som opererer over hele verden, der private og firma kan leie ut hus, rom og leiligheter. Da kan man lett finne trivelige steder med større komfort og plass enn tilsvarende hotelrom. Det er også en sikker måte å leie på , for man betaler inn til dem og de overfører ikke betalingen videre til utleier hvis noe skulle være galt. Det fjerner mye av risikoen. Dette er andre gang jeg forsøker denne løsningen på byferie.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Noe må du vel finne på når kvelden kommer også.
Her har du en artig en:
http://klo.de/set_main.htm

Kan hende du får deg en god latter her. :)

*Edit: en meget spesiell pub*

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.777
Torget vurderinger
4
Glemte jeg Tonstudio ?
Man må vel ha med seg litt haifi og de er Tonstudio like vel Savignyplatz verdt å titte innom.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mange gode forslag her. Skal du strande i en bydel så må det være Kreuzberg, Europas mest spennende bydel.

Ellers har jeg et forslag som kanskje er litt uortodoks. Hva med å ta en tur på Das Berliner Ensemble? Det er Berhold Brechts originale teater fra etterkrigstiden, og fortsatt i familiens eie da muren falt. Sønnen til Berthold var kjent for å ha Øst-Berlins eneste 911. Men glem Porsche, og fokuser på musikkteateret. Der spilles fortsatt originaloppsetningene med Brechts originale regi, og den originale scenografien. Jeg så Mutter Courage der, og det var faktisk en kul opplevelse.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.423
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har vært i Berlin 1 gang og skal dit igjen da det fristet til gjentagelse. Positivt inntrykk av innbyggerne. Berlin er anderledes og stor i utbredelse. Egentlig mange byer som har vokst sammen.Greit å komme fram m lokaltog/bhane som går oppe,ikke i tunnel. Anderledes pga etterkrigsarkitektur. Det var ikke mye som stod igjen etter 1945.
Ser du er skeptisk til Holocaust minnesmerke. Det er absolutt verdt å få m seg. Du går bare "oppom" når du passerer. Gjør virkelig inntrykk. Fint å gå av toget på Potsdamerplatz. Da kan man rusle mellom de nye bygningene som er meget severdige.Filharmonien ligger nære, men vanskelig å få billetter tror jeg. Muligens på mindre dag arrangement. Sony bygningen er spesiell. Derfra kan man gå til Brandenburger Tor. Da passerer man bl.a.både Holocaust m.og domen. Unter den Linden kan man følge til Br.burger T. der kan man f.eks ta m familien på Konditori. Området v elva siden av Riksdagen er også interessant. Her er mye flott ny arkitektur.Det er mye å finne på. Drikk øl og spis Curry wurst! God tur!

Vedlegg

Topp Bunn