Jeg pleier å bo på Svissotel i Augsburger Strasse / Joachimstaler Strasse som blir mer "midt i smørøyet" ift sentrum av vest. med Ku'dam, Bahnhof Zoo, KaDeWe etc.
Tipper du vil bruke 10-15 min KaDeWe om du bruker bena, men du er bare et par kvartaler fra Nöllendorfplatz hvor du hopper på U-bahn og et par stopp er du på Zoo. Banen er i det hele tatt nøkkelen til å komme seg rundt i byen. Dagskort koster bare 6,70 euro, det er greit å finne frem og du venter aldri(!) lenge.
Er det fint vær vil jeg anbefale en dag på sykkel. Det ligger en bra sykkelutleie i Ansbaher eller Passauer strasse like ved KaDeWe. Byen er flatere enn Danmark så det er lett å ta seg frem.
KaDeWe må man få med seg. Jeg må alltid innom for å kjøpe cigarer og sjokolade. Cigarene er flyttet opp i matetasjen i femte hvor du også finner sjokoladeavdelingen som er stor som et vanlig norsk supermarked. Sjekk kjøttavdelingen hvor de har engne disker for hhv. italiensk, spansk, fransk, tysk etc. spekemat. Dersom du har kvinnelig reisefølge uten særs velfylt shoppingbudsjett må du sikte rett på rulletrappa og komme deg unna parfyme, stæsj og damesaker, og for all del ikke bruke sideinngangen. Da kommer du rett inn i veskeavdelingen! Det kan bli langtekkelig og dyrt. I tilfelle kan du evakuiere til elektronikken i 3 eller 4 etg. hvor de pleier å ha et MBL-anlegg man kan sikle på. Husk forresten å spise lunch i en eller flere av de små serveringen i matavdelingen. Fantastisk mye godt. Ellers er det som hvilket som helst svært kjøpesenter når det gjelder klær og stæsh.
Vel ute av KaDeWe fortjener man en øl eller tre på Wittenbergerplatz.
En av mange fine steder å spise er Savignyplatz med flere små hyggelige spisesteder. Kan anbefale Mar y Sol og ikke minst noen øl ute ved Zwiebelfisch.
TV-tårnet er like lurvete som det var for 25 år siden. Vil du kikke ned på byen så krabb deg opp i Berliner Dom'en. Ikk eså høyt, men utsikt likevel...og en kirke det er verdt å se.
Av minnesmerker er det to jeg vil anbefale, Holocaustmemorial ligger et kvartal fra Brandenburger Tor. Noen kan ikke fordra det, andre synes det forteller sin historie helt perfekt i all sin enkelhet, og ikke minst Neue Wache litt lenger opp Unter den Linden. Jeg bevilger meg alltid en liten stille stund her. Skulturen til Käthe Kollwitz er rett og slett gripende.
I det hele tatt er Unter den Linden fra Brandenburger Tor til Museumsinsel et eneste stort stykke historie hvor de fleste bygningene etterhvert er ferdig restaurerte. Skal du se ett museum på halvøya er det verdt å se Neues Museum. Ene og alene for å se Nefertiti.
Deretter passer det jo perfekt å finne seg et bord på Hackesher Markt. Favorittstedet er Weihenstephaner hvor du får enkle gode tyske retter og deres eget øl i mange varianter.
Et par kvartaler unna finner dere Hackisher Höfe. Et idylisk lite bakgårdssmug med hyggelige småbutikker og spisesteder. Alltid innertier hos damene!
Har dere syklet er det fint å sykle tilbake langs Spree. Da får man sett Riksdagen og Bundestag på nært hold...og for en kontrast til hverandre ! Riksdagen med glasskuplen er flott å se, men oftest er det lange køer. Bruk tiden til noe annet enn kø.
Ellers er Potsdamer Platz er must. Sony Senteret er nevnt. Neues National Galleri er like i nærheten og de pleier ha fantastiske utstillinger.
Forresten ligger Helmut Newton museet like bak Bahnhof Zoo..i tilfellet man er interessert i fotografisk kunst og har en ledig time i nærheten.
Har ikke vært der selv, men Badeschiff er veldig populært. Iblant har de konserter der også. Bugge Wesseltoft har spilt der flere ganger.