Beogram TX2 - verdt en påkostet pickup?

polarbjørn

Medlem
Ble medlem
02.01.2021
Antall liker
14
Sted
Bergen
Hei.

Har en Beogram TX2 med SMMC4, kjøpt brukt hos B&O for rundt tre år siden. Synes den spiller OK, men ikke mer enn det. Av tingene å sette fingeren på er påtakende forvrenging (sibilance?) på enkelte plater. Og det behøver ikke være særlig langt inn i platen heller, selv om det har en tendens til å bli verre inn mot senter. I tillegg er det også en del overflatestøy i stille partier.

Jeg har ingen erfaring med bytte av pickup på platespillere, men etter å ha lest en god del om dette, så har jeg forstått det slik at det vil kunne være stor forskjell å gå fra en eliptisk til f. eks. en contact line stift. Skal jeg oppgradere til f. eks. SMMC1, så koster imidlertid det fort 10-12k., og da lurer jeg på om jeg egentlig vil være bedre tjent med å rett og slett kjøpe en helt ny spiller.

Jeg har budsjett til å legge 20-30k i potten men sier ikke nei, til å spare disse pengene om jeg kan "slippe unna" med en god pickupoppgradering. På den annen side, så vil jeg nødig bruke 10-12k hvis resultatet er middelmådig. Så spørsmålet mitt er ganske enkelt om dette er en spiller som fortjener en god pickup, eller om jeg bør bruke pengene mine annerledes?

Takk for svar :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.950
Sted
Kongsberg
Skal ikke påberope meg noen spesiell ekspertise når det gjelder Beogram-spillerne.
Jeg har hørt en del av modellene, men langt fra alle. Jeg har IKKE hørt Beogram TX2,
men jeg har hørt Beogram 5005 som i følge Beosentral er identisk med TX2. Mao.
midt i sortementet fra B&O. https://beocentral.com/beogramtx2

De spillerne jeg har hørt, spiller alle overraskende likt, selv om Beogram 8002 framstår
som hakket bedre enn resten av de jeg har hørt. Men der forskjellene mellom spillerne
framstår som liten, er forskjellene mellom pickupene langt større. Ethvert hopp opp i
sortementet - gir en forbedring som er verdt prishoppet.

Modellen du har; SMMC4, tilsvarer Soundsmiths egen Otello High Compliance - som
preges av den samme tendensen til å plukke opp overflatestøy. Dette med forvrengning
vet jeg ikke om skyldes pickupen...

Går du et hakk opp til SMMC3 (tilsvarende Carmen HC) vil mye av problemene du
opplever bli borte, samtidig som du opprettholder den varme klangen fra SMMC3.

Går du opp ennå et hakk til SMMC2 (tilsvarende Boheme HC - discontinued) får du
en friskere spillestil med mer informasjon oppover. Dette er vel etter min mening det
modellhoppet som gir minst mening, selv om jeg ga Bohemen en superpositiv test i
Fidelity. Det er sikkert en grunn til at Boheme har blitt borte fra "Operaserien".

Går du opp til SMMC1 (tilsvarende Aida HC) faller alt på plass. Dette er en av de beste
pickupene jeg har hørt. Med mindre bevegelig masse enn en MC Low Output, et vanvittig
stivt cantilever og en skarp nålesliping kan denne konkurrere med de beste. Og best av
alt; pickupen spiller musikk snarere enn å "låte HiFi". Tim de Paravichini (fra EAR) var helt
enig med meg sist jeg pratet med ham. The Voice har jeg ikke hørt, men i følge Rudi er
ikke kvalitetshevingen verdt prishoppet.

Og skulle du føle at du har kjøpt "katta i sekken" med SMMC1, kan du alltids skaffe deg
en Beogram 8002. Ofte å finne på DBA: https://www.dba.dk/soeg/?soeg=b&o+pladespiller

Lykke til.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.489
Torget vurderinger
4
Hei.

Har en Beogram TX2 med SMMC4, kjøpt brukt hos B&O for rundt tre år siden. Synes den spiller OK, men ikke mer enn det. Av tingene å sette fingeren på er påtakende forvrenging (sibilance?) på enkelte plater. Og det behøver ikke være særlig langt inn i platen heller, selv om det har en tendens til å bli verre inn mot senter. I tillegg er det også en del overflatestøy i stille partier.

Jeg har ingen erfaring med bytte av pickup på platespillere, men etter å ha lest en god del om dette, så har jeg forstått det slik at det vil kunne være stor forskjell å gå fra en eliptisk til f. eks. en contact line stift. Skal jeg oppgradere til f. eks. SMMC1, så koster imidlertid det fort 10-12k., og da lurer jeg på om jeg egentlig vil være bedre tjent med å rett og slett kjøpe en helt ny spiller.

Jeg har budsjett til å legge 20-30k i potten men sier ikke nei, til å spare disse pengene om jeg kan "slippe unna" med en god pickupoppgradering. På den annen side, så vil jeg nødig bruke 10-12k hvis resultatet er middelmådig. Så spørsmålet mitt er ganske enkelt om dette er en spiller som fortjener en god pickup, eller om jeg bør bruke pengene mine annerledes?

Takk for svar :)
Jeg har spilte i flere år på en Beogram 5000 med MMC4 og jeg synes som deg at den spilte OK, men ikke mer. Elegante og veldig enkle i bruk, men om du ikke har et komplett B&0 system og av estetiske grunner vil ha en B&O spiller så hadde jeg ikke investert for mye i denne. Tar forbehold om at den ikke er svært mye bedre en min 5000 da. Disse B&O spillerne er ganske så kompliserte selv om de var relativt rimelige (til å være B&O) så om noe går galt er det vanskelig å fikse selv. Om du ønsker best mulig lyd med ditt budsjett hadde jeg sett på noe annet. Utvalget av bra spillere har vel ikke været større på flere titalls år.

polarbjørn

Medlem
Ble medlem
02.01.2021
Antall liker
14
Sted
Bergen
Takker for gode og utfyllende svar, begge to!

Det er godt mulig at noe av lydproblemene har sitt opphav andre steder enn i pickupen. Det er en enkel Pro-Ject Phono Box S som gjør jobben som RIAA-trinn. Derfra går signalet inn i en System Audio Stereo Hub, som gjør en ADC, før lyden går over WISA til et par SA Legend 40 Silverback, som er aktive høyttalere.

Selve høyttaleroppsettet tror jeg er mer enn kurant, og jeg forventer egentlig ikke at analog-digital konverteringen utgjør et problem av den typen som jeg har omtalt. Men RIAA-trinnet er i nedre enden av skalaen, og her antar jeg at jeg vil få noe bedre lyd ut av f. eks. en Primare R15 eller R35, eventuelt en McIntosh MP100, som også har innebygget ADC.

Kan kanskje virke litt kontraintuitivt å digitalisere vinylavspillingen, men i mine ører låter ikke WISA-overføring dårlig i seg selv, og det er alltids mulig å erstatte den trådløse forbindelsen med en god preamp og XLR på et senere tidspunkt, hvis jeg skulle få lyst.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har både Beogram 4500 og Beogram 9000.
Begge er tilnærmet like din TX2.
Samtlige av disse tangensialspillerne i 3000- og 5005-familien (totalt 12 modeller) har alle utgangspunkt i Beogram 5005.

Begge mine har jeg montert SoundSmith SMMC3 på. Dvs - den ene er Tonar, men de bygges av Soundsmith og er identiske. Jeg synes de spiller overraskende bra.
Hør med Elektronisk Bureau (Thomas) i Fredrikstad om han fortsatt har Tonar (modellnr 9359) inne.
Å gå noe høyere i hierarkiet (SMMC2/SMMC1 synes jeg det er noe i overkant verd på en slik spiller.

Topp Bunn