Beocord 4500 - gummihjul bittelitt for lite, griper ikke

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei,

har som påskeprosjekt prøvd å fikse en Beocord 4500 jeg fikk kastet etter meg, drivverket ser ut til å nå fungere fint bortsett fra én ting - gummihjulene begge veier griper ikke. De er ikke glatte eller kjennes feil, de bare kommer akkurat ikke nærme nok capstan.

Hvis jeg tar av gummihjulet og legger det inntil, så spinner det så fint, så virker ikke som hjulet er gåent. Har prøvd å justere litt (er ikke så mye man kan justere der), men hjelper fint lite.

Er det mulig at hjulene har skrumpet inn litt? I så fall, er det noen måte å få dem til å ese ut igjen på? Eller er det noe helt annet igjen som kan være på ferde her?

IMG_8924.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.099
Antall liker
9.400
Er det en fjær som trekker hjulet mot capstan? Hvis ja, da kan den ha blitt litt slakk over tid.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Enig med panthern, det er nok noe i mekanikken som skaper problemet.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hjulene blir dyttet på plass av den bommen man ser så vidt til venstre i bildet. Den sitter også lydhodet på, som virker å komme nærme nok (den dytter i hvert fall på tapen).

Prøver jeg manuelt dytte gummihjulet nærmere capstan går det ikke, den lar seg ikke rikke lenger innpå.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har byttet et par slike gummihjul, men aldri fordi de har krympet men fordi de blir harde og ujevne. At begge gummihjulene har blitt mindre, men fortsatt er myke og tilsynelatende gode er merkelig. Kanskje forrige eier har byttet til noen som ikke er originale ?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tja, ikke lett å si. Det kan virke som om noen har vært inne der en gang, men remmene var morkne for lenge siden. Med andre ord - veldig snodig hvis de ble byttet for lenge siden til noe som ikke passet og deretter ble lagt bort. Selgeren var dog en rev, så hvem vet..

Hvis det nå er feil type gummiruller som sitter på, er det noen enkle triks jeg kan bruke for å gjøre dem litt større? Har ikke lyst til å bruke noe mer penger på spilleren før jeg vet om lydkretsene er i orden; med nye tollregler osv blir det vel en hest og et hode for nye ruller fra nettet.. :eek:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er begge gummihjulene identiske? Hvis du greier å finne de riktige målene på de du skal ha så er det ikke umulig at noen her på sentralen har noe liggende....:)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ser ud som om, at der er et problem med pause funktionen.
Ser ud som den er aktiveret, derfor er trykrullerne løftet fra capstan.
Pausefunktionen virker ved, at nogle små metalplader løfter trykrullerne væk fra capstanakslerne.
De er fjederaktiverede og glider i noget fedt. Det fedt er med garanti blevet gammelt og stift, så pladerne "hænger" og
ikke kan glide på plads :)
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser ud som om, at der er et problem med pause funktionen.
Ser ud som den er aktiveret, derfor er trykrullerne løftet fra capstan.
Pausefunktionen virker ved, at nogle små metalplader løfter trykrullerne væk fra capstanakslerne.
De er fjederaktiverede og glider i noget fedt. Det fedt er med garanti blevet gammelt og stift, så pladerne "hænger" og
ikke kan glide på plads :)
Aha, takk! Da har jeg noe veldig konkret å gå etter. Når vi er inne på det, hva er greit å bruke til smøring?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det kommer sig ikke så nøje. Rens grundigt alt det gamle af.
Smør med samme fedttype som mekanikeren smurte styrekugler med i gamle dage :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
De er fjederaktiverede og glider i noget fedt. Det fedt er med garanti blevet gammelt og stift, så pladerne "hænger" og
ikke kan glide på plads :)
Da har jeg kommet et skritt lenger - fjerner jeg metallplaten helt går gummirullen helt inntil, som du sa. Men har undersøkt fettet under og det er helt fint (det er fett pluss en kule den kan rulle på) - det virker ikke helt som den har mulighet til å røre på seg, når jeg undersøker mekanismen?


Platen holdes på plass av to plastdeler (markert i rødt). Den til høyre er dog veldig lav, usikker på om noe har brukket av der.

Markert i gult er en tapp som tilsynelatende skal være over platen (som også har en egen markert del på seg for den tappen). Men slik mekanismen fungerer virker det ikke som noen mulighet til at platen skal kunne få lov å røre på seg, ei heller virker det som noe prøver å bevege den.

Har tatt opp en snutt i sakte film jeg kan dele, men vet ikke helt hvordan jeg skulle postet det?

IMG_8927.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvis du først trykker "play" og derefter "pause", burde du kunne se, hvad pauseknappen gør mekanisk.
Det er nok der, du skal lede efter feilen :)
Det er rigtigt, at den højre tap er knækket, men det er vist kun to styretapper, når du lægger cassetten i, så spørgsmålet er,
om det har den store betydning :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvis du først trykker "play" og derefter "pause", burde du kunne se, hvad pauseknappen gør mekanisk.
Det er nok der, du skal lede efter feilen :)
Vet ikke helt hvordan jeg pauser på denne maskinen, den har kun "Play" og "Stop".

Prøver jeg spille av gjør den et forsøk, og går deretter til stop automatisk (enten fordi den ikke sanser noe bånd, eller fordi takeup-spolen ikke går rundt av en eller annen grunn - vet ikke om det er relatert).
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan være jeg husker feil da.
Og jo, den stopper nok fordi opsamlespolen ikke kører rundt.
Hvis jeg kigger på dit billede, så ser det også ud, som den højre af de to arme fra pladen, der akkurat skal røre capstanakslen, er blevet bøjet :)
Har du prøvet at aktivere alle switchene, som skal ramme bagsiden af cassetten, før du trykker play?? (svarer til at du putter en cassette i maskinen).
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan være jeg husker feil da.
Og jo, den stopper nok fordi opsamlespolen ikke kører rundt.
Hvis jeg kigger på dit billede, så ser det også ud, som den højre af de to arme fra pladen, der akkurat skal røre capstanakslen, er blevet bøjet :)
Har du prøvet at aktivere alle switchene, som skal ramme bagsiden af cassetten, før du trykker play?? (svarer til at du putter en cassette i maskinen).
Akkurat, så den er bøyd ja. Var usikker på om det var slik det skulle være eller ikke, da venstre og høyre gummirull ser ut til å fungere på litt forskjellige måter. Merk at den venstre rullen heller ikke går inntil capstan med mindre jeg fjerner "pauseplaten", så det er uansett noe tull med den.

Ja, jeg prøver stort sett uten kassett ved å holde inne den midterste switchen. Dersom jeg har i en kassett (og pauseplaten er borte) prøver den å spille av og båndet fores, men oppsamlingsspolen går ikke rundt. Spoling går derimot fint.

Lurer litt på hva slags liv den har hatt hos tidligere eier :eek:
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
;););););)
Ja, det kan man jo spekulere på.
Nu er det mange år siden, så det kan være ganske svært, når man ikke selv har den på bordet.
Der er nok ingen vei udenom at tage hele løbeværket ud af kassen og se, om du kan lokalisere nogen umiddelbar feil (optisk feilfinding) ;)
En ting som B&O´s mekanik er kendt for, er at plastikdele bli´r glashårde, når de bli´r gamle og knækker for et godt ord.
Kan ikke huske, om der er plasticdele involveret i at skubbe tonehovedbroen ind på plads.
Du må ha´ den helt skilt ad.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da har jeg knotet litt.. oppsamlingsspolen går rundt når jeg tilter mekanismen mot venstre. Så er et eller annet som sliter med å gripe. Vanskelig å komme helt inn - jeg går inn fra undersiden da det ikke virker som noen vei å gå inn ovenfra.

IMG_8934.jpg


Ser ut som jeg må lodde av det ene kortet for å kunne komme helt inn i mekanismen (dette kortet virker loddet fast i to solenoider som dytter på diverse armer i mekanismen).

Som du ser at bildet erstattet jeg den opprinnelige flate remmen med en rund en - hadde en flat rem som ble ganske stram, men lurer på om jeg skal sette den inn igjen i tilfelle den runde gjør noe krøll.

Oppe til høyre i bildet er en trinse (eller hva man nå kaller det) som, når skjøvet til den ene siden, kobler seg på oppsamlingsspolen. Om dette er under avspilling eller hurtigspoling ved jeg ikke, men skader jo ikke å prøve.

I verste fall er det loddebolten, men klarer ikke kvitte meg med følelsen av at det helt sikkert er en enklere måte å åpne den på?
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, har betalt der for å få tilgang til servicemanualer, men Beocord 4500 er det lite av. Fått litt hjelp av Keith derfra til å scanne inn noe, men de har begrenset kapasitet. Tenker jeg fortsetter å improvisere litt, så ser vi hvor det ender. Krysser fingrene!
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da har jeg etter mye knot kommet frem til at det jeg brukte som hovedbelte antakelig er for stramt - det gjør at tannhjulene koblet til hovedspolen ikke griper skikkelig når det skal. Har krøpet til korset og bestilt ordentlig erstatningssett med belter til kr 250 - og krysser fingrene..
 
Topp Bunn