Benz Wood SL, Shelter 501 eller...

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Trenger anbefaling av en pickup som er litt snillere i den øvre mellomtonen enn gjennomsnittet. Noen vil gjerne kalle det en varm pickup, men ikke så mye at lyden "lukker seg". Mer musikalsk enn hifi-detaljert/analytisk, men ønsker også mest mulig dybde.

Holder på å sette sammen et nytt anlegg. Amp er Bladelius Thor, HT Davone Rithm, spiller blir mest sannsynlig VPI Classic.

Prisklasse rundt 10k.

Benz Wood er foreslått, det samme er Shelter 501. Liker beskrivelsen av Koetsu Rosewood, men denne blir nok litt dyr. Grado kunne nok vært noe, men for mange rapporter om brumming i disse.

Noen som har erfaring med både Shelter og Benz, eller har noen andre de vil anbefale?

På forhånd takk!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har du sett på drivverkene til dr.feickert?

Flotte saker!

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har hverken Benz Wood eller Shelter 501, men har Benz Lp og Shelter 7000. Gode pu'er begge, men i mine øyne blir Benz'en for seig og treg og taper for mye av dynamikk-informasjonen som ligger i vinylen. Derimot får du under normale forhold en god varm mellomtone med Benz. Etter min smak mister jeg for mye i topp og bunn med Benz. Shelter yter bedre oppløsning i toppen og oppleves mindre "blaut" i bassen ...om det kan være til hjelp for deg.

Har forresten prøvd noe morsomt: Goldring Legacy (magnesium-hus) og en annen modifisert OEM Goldring. De viste seg å være overraskende gode med tanke på pris, sammenlignet med "referansen" hos meg. Såvidt meg bekjent er Legacy også testet ut på VPI med 10.5 arm med hell. Legacy har en nydelig tonal balanse, passe fyldig og håndterer det meste av musikksjangere. Jeg må innrømme at Goldring overrasket meg til de grader i positiv retning.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Har du sett på drivverkene til dr.feickert?

Flotte saker!
Har vel egentlig ikke vurdert Dr. Feickert, nei, kanskje jeg burde gjøre det?

Hvordan vil du karakterisere forskjellene på Dr. Feickert (Woodpecker?) og VPI Classic?

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Jeg har hverken Benz Wood eller Shelter 501, men har Benz Lp og Shelter 7000. Gode pu'er begge, men i mine øyne blir Benz'en for seig og treg og taper for mye av dynamikk-informasjonen som ligger i vinylen. Derimot får du under normale forhold en god varm mellomtone med Benz. Etter min smak mister jeg for mye i topp og bunn med Benz. Shelter yter bedre oppløsning i toppen og oppleves mindre "blaut" i bassen ...om det kan være til hjelp for deg.

Har forresten prøvd noe morsomt: Goldring Legacy (magnesium-hus) og en annen modifisert OEM Goldring. De viste seg å være overraskende gode med tanke på pris, sammenlignet med "referansen" hos meg. Såvidt meg bekjent er Legacy også testet ut på VPI med 10.5 arm med hell. Legacy har en nydelig tonal balanse, passe fyldig og håndterer det meste av musikksjangere. Jeg må innrømme at Goldring overrasket meg til de grader i positiv retning.

Takker for tips, skal kikke litt på Goldring også.

Ut i fra det du sier så tror jeg kanskje likevel Benz kan være noe for meg. VPI Classic er beskrevet som relativt nøytral, men med bra bass, Bladelius har i hvert fall bra og dyp nok bass for meg, så er dette med rik mellomtone som er det som mest mangler. Mer opptatt av oppløsning i mellomtonen enn toppen, om det gir noe mening, da jeg synes at de aller fleste innspillinger allerede er noe for presset i øvre mellomtone og topp. Billigere kondensatormikker bør blir forbudt å bruke på cymbaler.

VPI selv anbefaler Lyra Kleos og Soundsmith Zephyr til mitt bruk, Kleos blir nok litt dyr i denne omgang.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du er i marked for en spiller i prisklassen rundt VPI Classic, bør du høyst definitivt vurdere en Wilson Benesch The Circle. WB-armen får en Benz til å låte åpnere og mer spenstig, uten å tynne ut den glimrende mellomtonen. Bassen er dyyyp og oppløst så det holder. Et grenseløst kanonkjøp av en platespiller, med en arm som er noen hakk bedre enn VPIs variant. Og joda, jeg har prøvd denm begge to. I lang tid.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Om du er i marked for en spiller i prisklassen rundt VPI Classic, bør du høyst definitivt vurdere en Wilson Benesch The Circle. WB-armen får en Benz til å låte åpnere og mer spenstig, uten å tynne ut den glimrende mellomtonen. Bassen er dyyyp og oppløst så det holder. Et grenseløst kanonkjøp av en platespiller, med en arm som er noen hakk bedre enn VPIs variant. Og joda, jeg har prøvd denm begge to. I lang tid.
Takker for tips. Må innrømme at jeg har kikket litt på Wilson Benesch også, men kunne nok aller helst tenkt meg en spiller med mer tradisjonelt utseende. Vet jo at jeg ikke bør la det være avgjørende, men innrømmer at det påvirker.

Kunne du tenkt deg å utdype mer om dine erfaringer med Classic vs Wilson Benesch?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
WB låter nok åpnere, renere og mer dynamisk, rett og slett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er ikke Feickert vesentlig dyrere enn VPI Classic?

Ellers er jeg skeptisk til Benz sammen med VPI. Jeg har hørt noen oppigjennom, og det blir en ganske kraftig BBC-dip i presensområdet i mine ører. Artikulasjon og 'bitt' blir ikke godt gjengitt, igjen i mine ører. Ønsker du varme med VPI synes jeg Dynavector funker godt (jeg har hatt en lånt DV20XL på min Scoutmaster).

Sist redigert av en moderator:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
VPI selv anbefaler Lyra Kleos og Soundsmith Zephyr til mitt bruk, Kleos blir nok litt dyr i denne omgang.
Jeg har ikke hørt Zephyr men bruker selv en Soundsmith The Voice og den fungerer utrolig bra i mitt oppsett. Soundsmith er hverken MM eller MC men Moving Iron og jeg mener de nå har distributør i Norge. Jeg tror Soundsmith kan overraske og har ingen problemer med å anbefale disse pickupene.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Soundsmith forhandles av Audioaktøren i Horten. Jeg har en Boheme som synger vakkert her. Også de gode gamle pressingene låter slik de skal. (70-tallet)

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12

Ellers er jeg skeptisk til Benz sammen med VPI. Jeg har hørt noen oppigjennom, og det blir en ganske kraftig BBC-dip i presensområdet i mine ører. Artikulasjon og 'bitt' blir ikke godt gjengitt, igjen i mine ører. Ønsker du varme med VPI synes jeg Dynavector funker godt (jeg har hatt en lånt DV20XL på min Scoutmaster).
Ser ut til At Dr. Feickert Woodpecker kan fåes for 24k, men arm kommer jo i tillegg, så en del dyrere blir det jo.

Jeg er veldig usikker på hvor mye dip i presens område jeg faktisk kan tåle. Har noe tinnitius, og er derfor ørlite grann følsom for området rundt 3k. Hvorvidt dette er hovedårsaken vet jeg ikke, men reagerer alltid på innspillinger som er dårlige i dette området, og det gjelder jammen mange innspillinger. Moderne kondismikker, nærmikkníng og miksing for radio får ta mye av skylden. Jazzinnspillinger fra Jan Erik Kongshaug, med gode pressinger fra Tyskland sliter ikke akkurat med dette, for å si det slik.

Men lurer faktisk på om jeg tåler en bra dip i dette området, så lenge det ikke er en generell avrulling som fortsettter oppover...

Men har Dynavektor DV20xl i tankene også, ja.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Jeg har ikke hørt Zephyr men bruker selv en Soundsmith The Voice og den fungerer utrolig bra i mitt oppsett. Soundsmith er hverken MM eller MC men Moving Iron og jeg mener de nå har distributør i Norge. Jeg tror Soundsmith kan overraske og har ingen problemer med å anbefale disse pickupene.
Soundsmith forhandles av Audioaktøren i Horten. Jeg har en Boheme som synger vakkert her. Også de gode gamle pressingene låter slik de skal. (70-tallet)
Hvordan synes dere Soundsmith er voicet, for eksempel jamfør Rudis pickupkategorier? Har lest en del om dem, men virker faktisk som de havner i en noe mer nøytral kategori, ala kategori 4 hos Rudi, kanskje?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.583
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Då sier jeg en Dynavector xx2! kompisen bruker det på sin scoutmaster match in h...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er helt enig med deg i det, Cash. Men den koster nesten fire ganger så mye som en 20x, så det er tvilsomt om den ligger innenfor trådstarters budsjett......

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Hvordan synes dere Soundsmith er voicet, for eksempel jamfør Rudis pickupkategorier? Har lest en del om dem, men virker faktisk som de havner i en noe mer nøytral kategori, ala kategori 4 hos Rudi, kanskje?
Jeg vil si nøytral, kanskje en tanke mot det varme. Hos meg er det den uanstrengte, dynamiske og åpne mellomtonen som jeg er mest fornøyd med. Lyden er åpen men ikke uten kropp. Soundsmith pickupen er også den som sporer best av de jeg har hatt. Overflatestøy er det er meget lite av så hvis du liker peiskos så er det ikke pickupen for deg.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.583
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig med deg i det, Cash. Men den koster nesten fire ganger så mye som en 20x, så det er tvilsomt om den ligger innenfor trådstarters budsjett......
Nja ikke helt sikker på det, i UK fås den før ca 1000£ sist jeg sjekket. Forøvrigt hade samme kompis en DV17mklll også, blev ikke helt tilfreds med den. Var liksom Himmel &helvete for ørene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Forresten noen som har testet 2M Black? Jeg har sett mye hyggelig om denne rundt omkring. Den er moderat priset i forhold til mange av de pu'ene som er diskutert. MM gir en hyggelig fordel med tanke på støy. Kom ikke å si at det ikke er et tema på grunn den eller den fantastiske RIAA'en (min NLE 22 er tyst, men ikke CD-tyst). Kunne vært interessant å høre om erfaringer her.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12

Et oppfølgingsspørsmål: er det slik at både VPI Classic OG Benz i dine ører har en dip i presensområdet? I så fall kan det jo fort bli for mye. Jeg hadde lest meg til at Classic er noe forskjellig fra resten av VPI-spillerne i at den er mer nøytral om balansert, mens for eksempel Scout og Aries kan virke noe mørke???

Med utgangspunkt i at dersom Classic er veldig nøytral, så trenger jeg en varm pickup for å ta av den litt framfuse øvdre mellomtonen som allerede eksisterer i anlegget mitt per dags dato.

Hva for pickup har du forresten på din Scoutmaster i dag?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Et oppfølgingsspørsmål: er det slik at både VPI Classic OG Benz i dine ører har en dip i presensområdet? I så fall kan det jo fort bli for mye. Jeg hadde lest meg til at Classic er noe forskjellig fra resten av VPI-spillerne i at den er mer nøytral om balansert, mens for eksempel Scout og Aries kan virke noe mørke

Med utgangspunkt i at dersom Classic er veldig nøytral, så trenger jeg en varm pickup for å ta av den litt framfuse øvdre mellomtonen som allerede eksisterer i anlegget mitt per dags dato.

Hva for pickup har du forresten på din Scoutmaster i dag?
For å begynne der jeg kan være mest tydelig, og så spekulere burtetter... Jeg har i dag en Ortofon Jubilee, som jeg kommer tilbake til. Jeg har i tillegg testet Ortofon Kontrapunkt h (fra min forrige spiller) og den nevnte DV20XL. Disse to ga en ganske interessant og lærerik kontrast mot hverandre. Der Orto'en var krisp, direkte, tydelig, og til tider streng mot dårlige innspillinger var DV'en rund, generøs, levende, og snill mot både dårlige innspillinger og dårlige/slitte pressinger. Jeg var oppriktig i stuss om hvilken jeg likte best, og skulle gjerne hatt begge i hvert sitt armrør. Men så er det dette med lønnsnivået i staten.

Enter Jubilee: Jeg landet etterhvert på Ortofon og gikk et trinn opp i pris, og til en pu som hadde et rykte for noe mer varme. Det ble i mine ører et meget godt kompromiss. På en måte ligger Jubilee et sted mellom de to første, og gir en god del av DV'ens varme, sammen med tydeligheten fra Kontrapunkten. Det må innrømmes at jeg noen ganger savner en snill pu, men ikke på langt nær så ofte som jeg fryktet før kjøpet.

I ditt tilfelle vil jeg nok gjette på suksess med DV ut fra det du skriver om anlegget forøvrig

Når det gjelder hva som er hva pluss hva. Jeg tør ikke å formulere meg veldig bastant, men tror nok at Scoutmasteren har en liten tendens til presensdip, det samme med Benz, og at det blir togangeren sammen. Jeg har opplevd den samme følelsen med et par andre VPI'er. Classic kjenner jeg mest av rykte/ testen til ikke Gunnar Brekke, men Trond Torgnesskar. Jeg har hatt en kort seanse da jeg hjalp en annen med å sette opp. Samme presensdippen som ellers, og kanskje litt løft i toppen der. Men det blir så alt for mange ukjente i enkelttilfellene til å felle noen endelig dom.

Sist redigert av en moderator:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det var vel ikke Gunnar som testet Classic i Fidelity, var det vel, Zomby? :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Husker jeg feil? Jøss! det må være første gangen!!!

Men det det var vel han som endte med å kjøpe den?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hehehe. Du gjør nok det, ja. Jeg testet den med min egen Dynavector XX2 og Benz LP.
Gunnar kjøpte en Classic,det stemmer. Han har den enda, så vidt jeg vet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel. I stand corrected. Sitter, forresten. For å være helt ærlig er det ikke første gangen...

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.994
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er korrekt at jeg ikke testet VPI Classic i Fidelity #45. Den originale testen ble utført av Knut Vadseth og Trond
Torgnesskar, men det var jeg som skrev den tekniske beskrivelsen av spilleren/armen i forbindelse med den testen.
Dessuten har jeg i etterkant anbefalt VPI Classic i Fidelity #55 forbindelse med top 10 produkter i løpet av 10 år, en
anbefaling jeg absolutt står inne for siden jeg da hadde kjøpt spilleren og på det tidspunktet brukt den bortimot et år.

Lyden fra Classicen er stor og varm med relativt mye nivå i bassen. Derfor er det fornuftig å bruke en pickup med ikke
alt for mye av samme tendens. Det kan bli for mye av det gode. Ortofon Cadenza Black er nok den beste pickupen jeg
har testet, men denne blir litt for snill i Classicen. Her passer sannsynligvis en Cadenza Blue bedre for helheten. Eller
en Lyra Delos. Soundsmith bør også være et fornuftig valg med sin noe fremhevede mellomtone (vurdert ut fra hvordan
de eldre B&O MMCer låt). Sjekk også ut egen tråd på Audio Technika AT-33EV her på sentralen for et rimeligere alternativ.

En annen vei å gå er selvfølgelig å bruke litt mindre penger på platespiller/arm men i stedet bruke mere penger på
pickup. Da kan du handle deg en Cadenza Black og montere denne på en Rega P6 eller en VPI Traveler. Pickupen
fungerer meget godt med enklere armer så denne kombinasjonen bør gi vel så god totallyd som Classicen med en
billigere pickup.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Takk alle sammen for gode bidrag så langt. Når man får såpass mange erfaringer blir det lettere å danne seg et brukbart inntrykk av de ulike pickupene.

Virker nok som om de fleste av dere anbefaler en pickup i Rudis kategori 4 (for å forsøke å bruke en felles referanse).

Jeg har nå laget meg en liste som omfatter Dynavector DV 20xl og XX2 (da denne kan fås for 1000 pund), Shelter 501, Lyra Delos, Ortofon Cadenza eller Soundsmith (Zephyr eller noe litt over...)... og Benz Wood.

På tross av advarsler klarer jeg ikke helt å legge bort Benz Wood´en, da jeg nok tror at at mine preferanser går mot et varmere lydbilde enn de aller fleste. Men følger nok anbefalingene og hopper over Benz, i hvert fall i denne omgangen.

Litt fordi jeg er glad for å høre fra Gunnar Brekke at Classicen også kan låte varmt i seg selv, grunnen til at jeg holder litt på dette med varm pickup er at så mange av testene av VPI Classic sier at den holder seg til det nøytrale.

For ordens skyld, at jeg da likevel ønsker meg en Classic handler om det generelle inntrykket at man her får veldig mye kvalitetslyd, og balansert som sådan, slik at man faktisk kan justere lyden gjennom skifte av pickuper og riaa-trinn.

Tenker også på å skaffe en ASR Basis Mini, ser denne får mye skryt, og har gode justeringsmuligher.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Hehehe. Du gjør nok det, ja. Jeg testet den med min egen Dynavector XX2 og Benz LP.
Gunnar kjøpte en Classic,det stemmer. Han har den enda, så vidt jeg vet.
Leste anmeldelsen din på nytt nå, Impulse, med denne tråden i bakhodet. Går vel tydelig fram at forskjellene på de to pickupene du bruker sannsynligvis handler mye om pris, men når det gjelder adjektivene som er i bruk, så er jeg ikke i tvil om at det er et lydbilde i retning Benz LP jeg ønsker meg.

Betyr det at jeg rett og slett må finnne finansene til en Benz LP, eller finnes det rimeligere alternativer som gjør at jeg finner 95 % av det lydbildet du beskriver med Classic/Benz LP?

Ta nå gjerne i betraktning at vi snakker om et lytterom som også er stue, og veldig assymetrisk og uegnet også ellers. Desverre gips også i tak, vanskelig å få gjort noe med det. Noe 5cms Eccophon er på vei, til refleksjonspunkter og stående bølger, men ikke nok til å veie opp for alle utfordringene.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.213
.......... Liker beskrivelsen av Koetsu Rosewood, men denne blir nok litt dyr. ......

På forhånd takk!

Kjøp en brukt Koetsu Rosewood og send den til retipping.
Det gjorde jeg.
Man kan si at siden den er retippet er det ikke en "ekte" Koetsu lenger,
men det er likevel en jævla bra PU.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Hvordan synes dere helst man bør fordele finansene?

Følger Gunnar Brekke på at man sikkert kan oppnå like mye vellyd fra en billigere spiller med en bedre pickup, men tenker at oppgraderingsveien er litt enklere om man satser på en god spiller, og heller eksperimenterer/bygger seg litt opp på pickup og riaa-siden?

Men hvor god/dyr pickup og riaa mener dere at Classic (eller tilsvarende spillere fortjener?

Og om man skulle vinne et eller annet lotteri, og få råd til både Classic og Benz LP, er det da meningsløst å forsøke seg på et såpass billig riaatrinn som ARS Basis Mini?

Er nok ikke spørsmål det er så enkelt å gi entydige svar på, men setter uansett pris på tilbakemeldinger.

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
.......... Liker beskrivelsen av Koetsu Rosewood, men denne blir nok litt dyr. ......

På forhånd takk!

Kjøp en brukt Koetsu Rosewood og send den til retipping.
Det gjorde jeg.
Man kan si at siden den er retippet er det ikke en "ekte" Koetsu lenger,
men det er likevel en jævla bra PU.
Kjenner lite til retipping og hva man der må passe på. Sikkert viktig hvem som gjør en slik retipping?

Men Koetsu frister, det også, ja :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Å kjøpe en vinylspiller med alt tilhørende er ingen liten anskaffelse, krangas. Ikke er det bare drivverk/arm og pickup som styrer resultatet ditt heller. Jeg kan forstå at du likte beskrivelsene av Benz LP bedre enn Dyna XX2, men så snakker vi også om en pickup til 30.000,- kr. Det er jo ikke sånn at du må opp i slike prisklasser for å få den lyden du synes du trenger. XX2 er en av de beste elementene jeg vet om til prisen, men LP har samtidig noen egenskaper den er alene om, og i mitt system spilte den kombinasjonen magisk. Men pust med magen nå, det finnes alternativer. Du nevner Mini Basis, det er et riaatrinn med en varm karakter, samtidig som den har innstillingsmuligheter mht belastningsimpedanse som gir deg muligheten til å trimme lyden edel. Benz Glider er en god pickup som spiller virkelig magisk, uten å kreve at du pantsetter ting. Så kan du jo strekke deg etter en Benz LP etterhvert.
Cadenza Bronze er nevnt, og Ortofon lager fantastisk gode elementer, de også. Å gå for en brukt Koetsu er også en mulighet, de kan retippes hos Stylus Expert Company med strålende resultater. Samtidig er det kanskje ikke det aller første skrittet jeg ville tatt. Du må starte et sted, og det er jo fint å komme igang med vinyl uten å strekke poå seg finansiell brokk..

Den siste utgaven av Mini Basis er forresten et strålende riaatrinn. Test kommer i neste nummer av Fidelity...
Det er ingen grunn til å betrakte det som "billig", for å si det sånn...

Sist redigert:
Topp Bunn