Benz Micro Ace H

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har muligens spurt om dette før, men...

jeg finner ikke så mye info om denne pickupen på nettet, hverken her eller andre steder, men på papiret ser den svært lovende ut.

Hvis noen har noe å si om ytelsene, lydkvaliteten og -signaturen til Benz Ace Micro High (den blå), samt selvsagt sporingsegenskaper og alskens, vil jeg sette pris på å få høre det.

Aller best vil kanskje en sammenlikning med Dynavector DV-10x5 være.

på forhånd takk. :)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Rudi - hvor er du??? (Han kan vel svare på alt.....he,he)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fant den bare nevnt i pickup-tråden hans, uten noen omtale. Kan jo være at jeg ikke så godt nok etter.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
22.610
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har hatt Benz Ace H for noen år siden og synes den var kjempebra til prisen. På nettet så finner du sikkert flest omtaler av low utgaven som ofte omtales som "nesten" Glider. H utgaven har mange av de samme egenskapene, men mangler litt oppløsning i forhold til Low. Ellers så er den nok litt på den varme siden som de fleste Benz.

OU812

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Jeg har denne på en Rega P25/RB600. Nå er ikke jeg den mest erfarne mht å ha lyttet til mange forskjellige pickuper, men har hatt et par Audio Technica pu'er i samme prisklasse i armen. Personlig liker jeg Benz bedre enn AT, den er litt mindre "skarp" på en måte, uten at den blir treg eller bløt. I mitt anlegg later den ikke til å sminke lyden noe, og jeg sliter med å høre kvalitative forskjeller på vinyl og digitalt hos meg på gode inspillinger, det lyder veldig likt. Benz'en er vel uansett veldig mye pu for pengene.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. Det høres jo bra ut så langt. Noen som har erfaring med både denne og DV-10x5?

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
9.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Jeg har både Benz Ace H og Dynavector DV-10x5 på min Rega RP3. Da jeg skulle kjøpe ny PU, sto det mellom disse to og jeg endte opp med å kjøpe Dynavectoren da jeg var ute etter litt mer "varm" analoglyd (hadde opprinnelig Ortofon 2M Blue som jeg syntes var detaljert, men følelsesløs). Resultatet ble som jeg håpte og jeg er veldig fornøyd med den. Det ble kort sagt et fokus på musikk og ikke på "lyter" i PU. Dynavectoren er rett og slett en super all-rounder.

I høst kom det for salg en lite brukt Benz Ace H som jeg kjøpte; ikke pga misnøye med Dynavectoren, men pga at det hadde stått mellom disse to opprinnelig. Jeg har ikke foretatt bytting frem og tilbake mellom disse to og er heller ikke ekspert på å beskrive forskjeller, men det jeg kan si er at det slo meg a Benz er mer detaljert og har en mer utpreget rytmikk enn Dynavectoren (PRaT?), men uten at dette på noen som helst måte lyder kaldt; musikken er så absolutt i fokus! Betyr det at jeg ikke har byttet tilbake til Dynavector at jeg liker Benz best? Kanskje, men bare kanskje... Jeg ville kunne levd lykkelig med begge!

Noen måneder siden jeg byttet fra Dynavector til Benz, så det er kanskje på tide med et bytte tilbake.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Interessant. Det jeg liker med 10x5 er at den låter litt varmt, har real bass og frempå midbass og mellomtone. Kjapp og dynamisk er den også, og plukker etter min forstand opp ganske lite rilestøy. Til rock og hardrock er jeg ekstremt fornøyd med den, og jeg vil nødig miste noen av disse egenskapene, selv om jeg egentlig uten grunn er nysgjerrig på andre ting.

Er det forresten stor forskjell på ace og Ace S, tro?

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
9.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Fikk lyst til å bytte tilbake. Kan poste noen inntrykk etter det.

Viktigste kriterie for min del har vært at musikken kommer i fokus. Det krever gode all-round egenskaper, noe begge etter min mening har i massevis.

Har ikke hørt S varianten av Benz.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det hadde vært flott! Venter i spenning. :)

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
9.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Da er byttet gjort og jeg fikk bekreftet det viktigste for meg, nemlig at dette er to supre PU'er som setter musikken i fokus.

Mine to testspor før og etter er fra Patti Smiths Easter album (Till Victory og Space Monkey), gammel LP som er mye spilt, men normalt godt ivaretatt. Stifttrykket på Dynavector satt ca midt på treet, litt i overkant av 2g.

Forskjeller?

Ja, her er noen høyst subjektive synspunkter:

Benz: noe mer detaljert, noe mer rytmisk, men mindre enn jeg innbilte meg før byttet. Overaskende nok, litt mindre åpen i mellomtone enn Dynavector. Men dette er små forskjeller i min bok. Merket meg din kommentar om rillestøy og her plukker Benz opp mer støy enn Dynavector.

Dynavector: blir jo da motsatt av det som beskrevet for Benz. Det er en større vekting av bassområdet uten at det nødvendigvis betyr at den er mer detaljert, bare mer.

Mest imponert av Benz, mest sjarmert av Dynavector?

Men som sagt, begge fyller mitt hovedkritere med bravur, nemlig musikken i fokus!

Kanskje ikke så dum jeg da som har begge? :rolleyes:

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Raskt levert! Takk. Litt kaldt vann i blodet mitt, det. Så fornøyd som jeg er med DV-en er det dermed ingen hast med å teste Ace før DV er moden for utskiftning. ...og da er jo DV-20x2H også en kandidat.

...Men jeg får følge med etter gode bruktkjøp. Man vet jo aldri hva som kan skje. ;)

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
9.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Bare hyggelig, nyt musikken i visshet om at Dynavectoren duger i massevis! Den blir stående på Regaen min fremover!

Så kan det jo godt være andre på forumet her som har andre opplevelser enn de jeg har klart å formidle?

DV-20x2H har jeg lest mye godt om :)

Topp Bunn