Benz LP og Benz LP Ebony - Er det samme sak?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vurderer å kjøpe meg ny high-end pickup og Lyric Hi-Fi selger en pickup som heter Benz LP. Er dette samme sak som heter Benz LP Ebony på nettet?

Snakket med Lyric før helgen og spurte om dette og han sa at ordet "Ebony" ikke var nevnt verken på embalasjen eller prislisten fra fabrikanten. Der står det bare LP. Kan det være forrige modell som heter bare LP?

Benz LP Ebony:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
The Benz LP Ebony has also benefited from the improved pole pieces and larger magnet with a increased output of .35mV. The retail remains $4,700 but a new trade up allowance for owners of both Ruby and Reference cartridges (regardless of vintage) nets the LP to only $2,000

The new Benz Ebony H is the world’s best high output mc, combining the aged Ebony body of the Benz LP, new low mass cross coil generator wound with 16 micron copper wire, new pole pieces, and the Benz Dynsacan stylus. Benz best stylus, typically reserved for the LP, Ruby and Ref models, features a Fritz Geiger S stylus precision side bonded at the Benz factory to a 5.5mm solid boron cantilever. The Ebony H produces 2.5mV at 3.54 cm/sec, ideal for all low gain, tube and MM only phono stages. Retail is $3,000. Owners of the Benz Glider High Output, H2, H2O or Woodbody H2 can upgrade to the Ebony H for only $1,800.

Bruker selv en Benz Ruby 2, meget bra PU IMO.

mvh
FZ

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
The Benz LP Ebony has also benefited from the improved pole pieces and larger magnet with a increased output of .35mV. The retail remains $4,700 but a new trade up allowance for owners of both Ruby and Reference cartridges (regardless of vintage) nets the LP to only $2,000

The new Benz Ebony H is the world’s best high output mc, combining the aged Ebony body of the Benz LP, new low mass cross coil generator wound with 16 micron copper wire, new pole pieces, and the Benz Dynsacan stylus. Benz best stylus, typically reserved for the LP, Ruby and Ref models, features a Fritz Geiger S stylus precision side bonded at the Benz factory to a 5.5mm solid boron cantilever. The Ebony H produces 2.5mV at 3.54 cm/sec, ideal for all low gain, tube and MM only phono stages. Retail is $3,000. Owners of the Benz Glider High Output, H2, H2O or Woodbody H2 can upgrade to the Ebony H for only $1,800.

Bruker selv en Benz Ruby 2, meget bra PU IMO.

mvh
FZ
Jeg ble desverre ikke klokere av dette. Det jeg ønsker å finne ut er om den Lyric har som heter Benz LP er siste versjon av toppmodellen (som heter Benz LP Ebony overalt hvor jeg søker på nettet) eller en eldre toppmodell.

mvh,
OS

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ring Arild Berget, HiFi-guiden (Hamar). Han importerer også Benz og kan sikkert svare deg på dette.

FZ

O

om.s

Gjest
Benz LP har jo også ebony-hus, om enn i en annen (?) og mer limitert utgave.

(The Benz LP is the most technically advanced design from the famed Swiss manufacturer. Housed in a special, limited edition, aged ebony body.)

En fantastisk pu som trives meget godt i min SME10/SME V rigg, kanskje ikke den siste når det gjelder detaljering og hurtighet, men det kompenserer den mer enn godt nok for i form av andre kvaliteter,imo...

(The LP differs from other world-class cartridge designs in that it is supremely musical. We have never heard any cartridge that matches the LP's warmth and natural portrayal of instruments.
Probably not the cartridge for fans who require the ultimate in speed and detail retrieval. But if you are like many analog lovers, and prefer supreme musicality and listenability, you will love the sound of this cartridge!)

mvh

O

om.s

Gjest
Nå blander du en tredje variant inn i diskusjonen! Jeg kjenner til Benz Ebony og det er ikke den jeg snakker om her. Det jeg er ute etter å vite er om Benz LP og Benz LP Ebony er en og samme pickup.

mvh,
OS

Jeg har hatt/har den meningen at det er samme pu, og at det med Ebony i LP henspeiler på det spesielle og limiterte huset i den spesielle Ebonyén, med b.la ref til tidligere sitat ovenfra i forrige innlegg...

http://www.needledoctor.com/Benz-Micro-LP-Ebony?sc=7&category=1103

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.579
Torget vurderinger
28
Har liten tro på at jeg blander inn en tredje variant, tror nemlig ikke det finnes flere enn to ibenholt-varianter. Mener at de to jeg refererer til er de to som FZ beskriver. Ebony med høy output, LP med lav output. Begge har hus i ibenholt, tipper det er så enkelt jeg.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
For å si det igjen: jeg kjenner til Benz Ebony H og det er ingenting jeg lurer på ang den. Ebony H er en mye rimeligere pickup enn Benz LP.

Jeg skal forsøke å få svaret på mitt spørsmål et annet sted.

Dere får ha en god kveld.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Postet spørsmålet mitt på Vinyl Asylum og det tok ikke lang tid før jeg fikk svaret jeg var ute etter:

...there are two ebony bodied benz's. the low output LP and the high output ebony H. there is only one benz cartridge with the LP designation
Så hvis dette stemmer er alstå Benz LP og Benz LP Ebony en og samme pickup.

mvh,
OS

O

om.s

Gjest
Postet spørsmålet mitt på Vinyl Asylum og det tok ikke lang tid før jeg fikk svaret jeg var ute etter:

Så hvis dette stemmer er alstå Benz LP og Benz LP Ebony en og samme pickup.

mvh,
OS
Dette er da vel allerede blitt besvart tidligere i denne tråden!?.. av både Fosse og meg selv ;) ......

mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.920
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
I den samme tråden, hvor du får det svaret du refererer til har Ray kommet med en fyldig forklaring ;-)

Ray-o-Stat 10:14:08 01/01/07 (0)

In Reply to: as far as i know posted by Nasty on January 1, 2007 at 09:45:24:

This is something that I have found very deceiving in the Benz line.
The Ebony bodied "LP" and the "Ebony H" . Are two very different cartridges.
The "Ebony H" is essentially an Ebony bodied "H2" and not at the same level at all of the "Ruby 3" or the "LP" .

The "Ruby 3" and the "LP" share the same coils and stylus assemblies and are for all intents and purposes the same cartridge with different bodies.

The "Ruby 3H" has its own coils that do not appear in any other model and is said to be second best to the "Ruby 3" and "LP" .

The "Ebony H" and the "H2" are their 3rd best cartridge assemblies and are not at all up to the standards of the Ruby 3H nor the LP types listed above.

When I was on the market for a "Ruby" , I was explained all of this by a representative of the Benz facility in Switzerland. I decided on the Ruby 3H , even though it was not as good as the "Ruby 3" because my phono stage at that time simply could not handle the lower output of the "Ruby" or "LP" .

I no longer have the Ruby 3H because I found the ZYX-designed Accuphase AC-2 to be a much better overall phono cartridge.

I hope this clarifies your doubts on the Benz line.
There is some hint of what I am saying actually buried in the technical specifications of the cartridges. These can be found in the Musical Surroundings website. They are the US importer.

Me, I'm just a lawnmower, you can tell me by the way I walk....

-Ray

Denne kommetaren får et rimelig kort og greit svar!

Posted by tao (A) on January 01, 2007 at 10:08:11
In Reply to: as far as i know posted by Nasty on January 1, 2007 at 09:45:24:

Yes....

...there are two ebony bodied benz's. the low output LP and the high output ebony H. there is only one benz cartridge with the LP designation

;-)

O

om.s

Gjest
I den samme tråden, hvor du får det svaret du refererer til har Ray kommet med en fyldig forklaring ;-)

Snakker man litt rundt hverandre her nå? dette var linket til litt lenger opp i tråden, mye det samme spör du meg...

Benz Micro LP Ebony

For years Benz-Micro has been known worldwide to produce some of the most desirable and musical phono cartridges in the world. One cartridge stood above all the rest for representing the ultimate in Benz technology and innovation...the Ruby. After many years of production, the original Ruby was updated with the Series 2 designation reflecting even more refinement and innovation. Now, from the creative minds of Benz designer Albert Lukaschek, US Distributor Garth Leerer from Musical Surroundings, and Portuguese Benz Distributor Luis Pires, comes the next evolution of the Ruby phono cartridge, the Ebony LP. Pires, who was born in Africa and was trained as a Mechanical Engineer, is instrumental in sourcing the special aged Ebony wood from Mozambique that forms the cartridge's outer shell. This rare, extremely dense tonewood, takes over 100 years to grow and mature and is extremely scarce (and is traditionally used to make guitar fretboards, clarinets, etc.)

Building on the already acclaimed and awesome sounding Ruby 2 platform, the team made a few key refinements and innovations. First, and most obvious, is the new aged Ebony body which is not only visually stunning, but also influences the cartridge's sonic character. Ebony is an extremely dense and rich tonewood, when combined with the Ruby 2 platform the result is a warm, lush sound with more controlled bass and a richer, rounder mid-bass response versus the Ruby 2. Not content to stop there, the team used new low output, symmetrical coil windings for the Ebony LP. The original Ruby used higher output windings that were asymmetrical and while the Ruby 2 reduced coil windings, it still kept them in an asymmetrical configuration. By changing to a symmetrical coil winding pattern, the Ebony LP offers improved clarity and increased phase coherence when compared to the Ruby and Ruby 2. As a result of the reduction in coil windings, the Ebony LP is also able to offer faster dynamic and transient response than the Ruby 2. Unlike the Ruby 2, the Ebony LP has a lower output (0.28mV). Finally, the bar for part matching, calibration and attention to detail is raised even higher for the Ebony LP. Of particular interest is the extra care and time spent with suspension fine tuning before the cartridge leaves the factory.

Retail price is $4700 and keeping with the Benz-Micro tradition, current Ruby or Ruby 2 owners can trade their existing cartridges towards an Ebony LP for the price of $2900. Other Benz trade-ins and Musical Surroundings package pricing on the LP is $3,200 (a $1,500 trade-in allowance). A $1,200 trade-in allowance is offered for other brand trade-ins, netting the LP to $3,500.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.579
Torget vurderinger
28
For å si det igjen: jeg kjenner til Benz Ebony H og det er ingenting jeg lurer på ang den. Ebony H er en mye rimeligere pickup enn Benz LP.

Jeg skal forsøke å få svaret på mitt spørsmål et annet sted.

Dere får ha en god kveld.

mvh,
OS
Jeg og om.s har forsøkt å forklare at det kun finnes to typer, LP med lavt utnivå og Ebony med høyt utnivå.

Skjønner heller ikke hvorfor du tar denne tonen? Jeg forsøker faktisk bare å hjelpe, og har kun kommet med riktig informasjon. Om den ikke ble servert med teskje så beklager jeg.

P

Parelius

Gjest
Jeg håper lyden på disse PU-ene ikke holder den samme forvirring som typeidentifikasjonen... ;)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Dette er da vel allerede blitt besvart tidligere i denne tråden!?.. av både Fosse og meg selv ;) ......

mvh
Jeg skal innrømme at jeg har lese og skrivevansker så derfor lurer jeg på hvor du og Fosse svarte på spørsmålet mitt?

Husk det jeg hele tiden har lurt på er om det er to varianter av LP eller om de to jeg nevner i emnefeltet er en og samme pickup. Det fikk jeg svar på på Vinyl Asylum: Det er bare en pickup med LP i navnet!

Ha en fin kveld.

mvh,
OS

O

om.s

Gjest
Jeg skal innrømme at jeg har lese og skrivevansker så derfor lurer jeg på hvor du og Fosse svarte på spørsmålet mitt?

Husk det jeg hele tiden har lurt på er om det er to varianter av LP eller om de to jeg nevner i emnefeltet er en og samme pickup. Det fikk jeg svar på på Vinyl Asylum: Det er bare en pickup med LP i navnet!

Ha en fin kveld.

mvh,
OS

Les svar #7 og #8 engang til ;) ...

mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg og om.s har forsøkt å forklare at det kun finnes to typer, LP med lavt utnivå og Ebony med høyt utnivå.

Skjønner heller ikke hvorfor du tar denne tonen? Jeg forsøker faktisk bare å hjelpe, og har kun kommet med riktig informasjon. Om den ikke ble servert med teskje så beklager jeg.
Jeg beklager også at jeg tok denne tonen og sier tusen takk for hjelpen. Grunnen til at jeg er så "paranoid" er at jeg har gått fem på tidligere ang. Benz. De har bokstaver og tall i hytt og pine i modellbetegnelsene sine og så skifter de fra versjon 2 til 3 og så videre.

nvh,
OS

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Ha en fin kveld.

mvh,
OS
Hvis du leser innlegget mitt lenger opp er det der sakset fra Garth Leerer (Musical Surroundings). Der står det at LP har kommet i en forbedret versjon med bl.a. høyere utgangsspenning, 0.35mV. De første hadde 0.28mV. Så riktig svar på spørsmålet ditt er at det finnes to LP'er. Men hvis du kjøper en ny burde du selvsagt få siste type, med mindre det skulle være en som har ligget i butikken en stund...

mvh
FZ

O

om.s

Gjest
Men hvis du kjøper en ny burde du selvsagt få siste type, med mindre det skulle være en som har ligget i butikken en stund...

mvh
FZ
Om ikke jeg husker helt feil (sitter på jobben og har ikke dataén tilgjengelig) så skal siste versjon faktisk ha mindre output enn forrige generasjon.

Dette vet Arild på HiFi Guiden, det kan väre verdt å ta seg en telefon for sikkerhets skyld...

mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Hvis du leser innlegget mitt lenger opp er det der sakset fra Garth Leerer (Musical Surroundings). Der står det at LP har kommet i en forbedret versjon med bl.a. høyere utgangsspenning, 0.35mV. De første hadde 0.28mV. Så riktig svar på spørsmålet ditt er at det finnes to LP'er. Men hvis du kjøper en ny burde du selvsagt få siste type, med mindre det skulle være en som har ligget i butikken en stund...

mvh
FZ
Her tok du poenget mitt i det jeg skulle poste innlegg om disse to output variantene.
Ellers var det tidlig et glimrende råd om å kontakte Arild hos Hifi-guiden som ville kunne bidra mned all nødvendig inf.
mvh.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Om ikke jeg husker helt feil (sitter på jobben og har ikke dataén tilgjengelig) så skal siste versjon faktisk ha mindre output enn forrige generasjon.

Dette vet Arild på HiFi Guiden, det kan väre verdt å ta seg en telefon for sikkerhets skyld...

mvh
Dette er hva Garth Leerer sier:

"The Benz LP Ebony has also benefited from the improved pole pieces and larger magnet with a increased output of .35mV. The retail remains $4,700 but a new trade up allowance for owners of both Ruby and Reference cartridges (regardless of vintage) nets the LP to only $2,000"

Den gamle hadde 0.28mV, altså en økning i spenningen.

mvh
FZ

O

om.s

Gjest
Dette er hva Garth Leerer sier:

"The Benz LP Ebony has also benefited from the improved pole pieces and larger magnet with a increased output of .35mV. The retail remains $4,700 but a new trade up allowance for owners of both Ruby and Reference cartridges (regardless of vintage) nets the LP to only $2,000"

Den gamle hadde 0.28mV, altså en økning i spenningen.

mvh
FZ  
Du har rett! sjekket med min egen LP og den har 0,36mV iht Benz, har nok tenkt på noe annet da jeg fikk det for meg at de hadde gått ned til ca 0,26mV.

mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Du har rett! sjekket med min egen LP og den har 0,36mV iht Benz, har nok tenkt på noe annet da jeg fikk det for meg at de hadde gått ned til ca 0,26mV.

mvh
Kan du si noe om LP om.s? Som sagt så vurderer jeg denne og det eneste som holder meg igjen nå er at jeg er usikker på om den passer til min VPI JMW 10" arm. Fikk denne meldingen fra en på vinyl ayslum:

I have an Ebony 3H which has the same stylus (Gyger Signature) as the Ebony LP.
I was unable to get the Ebony 3H aligned correctly on a JMW 10 tonearm. I never could get it to track correctly with that arm.

It may just purely be my alignment skills at play here, others may have had success.

Both the Gyger II and Gyger S are line contact stylii and require price alignment to track correctly.

mvh,
OS

P

Parelius

Gjest
Du skal ikke se bort fra at det er en mismatch ute og går (vekt arm og stivhet PU). Det gir seg av og til andre utslag enn bare resonansproblemer; har selv hatt visse sporingsproblem med en JMW 9 og Helikon Mono, samt Koetsu Urushi. Ordnet seg med litt Blue Tack på armshellet.

O

om.s

Gjest
Kan du si noe om LP om.s? Som sagt så vurderer jeg denne og det eneste som holder meg igjen nå er at jeg er usikker på om den passer til min VPI JMW 10" arm. Fikk denne meldingen fra en på vinyl ayslum:

mvh,
OS
Jeg faller inn i beskrivelsen jeg har linket til lenger opp i tråden, den er en musikalsk perle som formidler formidable vinylfølelser, den er som sagt ikke siste ord hva hurtighet og oppløsning gjelder men kompenserer det med så mye annet som jeg personlig finner tiltrekkende.

En interressant observasjion er fra i høst da jeg hadde lånt bort riggen min i påvente av ny SME V arm til Marten Design her i Gbg, Leif (konstruktøren hos Marten) hadde selv en lyra Titan som han vekslet å spille mot LP, hans konklusjon var enkel, LP var best på noen skiver og Titan var best på andre igjen, kunne man velge ville man tatt begge avhengig av musikk og innspilling, helt i tråd med det jeg skrev litt lenger opp i tråden.

Personlig (og ikke helt uventet) heller jeg mot å foretrekke den presentasjonen som LP gir i denne sammenhengen.

Den erstattet en Grado Reference The Reference MM, og det var meget til forskjell, nesten selvsagt mens min tidligere erfaring med BM Glider IIM var noe negativ, så er dette en helt annen divisjon og eier glede.

Det blir mest subjektive erfaringer og betraktninger dette, men hey!! jeg er her for opplevelsens skyld, og det, gir BM LP mye av, min oppegående cd spiller får for tiden billedlig talt, grisebank av vinylen  :) :D .....

mvh

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Fikk i kveld svar fra VPI om Benz LP går på JMW 10". Her er svaret:

Very good combination, go for it.

Mike

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Fikk i kveld svar fra VPI om Benz LP går på JMW 10". Her er svaret:
...........................
Hvor god denne kombinasjonen er kommer helt an på hvordan den spiller sammen med resten av anlegget. Jeg ville helt klart prøvd flere pu'er før jeg kjøpte. Benz LP spiller slik om.s forteller, den høres musikalsk ut, varm, rund og snill. Hos meg spilte Reference Silver langt bedre enn LP, med mye mer "nøytral" lydsignatur, futt og fart.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hvor god denne kombinasjonen er kommer helt an på hvordan den spiller sammen med resten av anlegget. Jeg ville helt klart prøvd flere pu'er før jeg kjøpte. Benz LP spiller slik om.s forteller, den høres musikalsk ut, varm, rund og snill. Hos meg spilte Reference Silver langt bedre enn LP, med mye mer "nøytral" lydsignatur, futt og fart.
Skulle gjerne fulgt rådet ditt men det er få eller ingen som låner bort så dyre pickuper for hjemlån. Tar gjerne imot tips på butikker som låner bort pickuper i denne klassen.

mvh,
OS

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Skulle gjerne fulgt rådet ditt men det er få eller ingen som låner bort så dyre pickuper for hjemlån.

mvh,
OS
Mener du på fullt alvor at du skal bruke så mye penger på en pu uten å ha prøvd den først? Det er de dyre pu'ene du skal ha på hjemmelån. De billige er uaktuelle uansett.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.579
Torget vurderinger
28
Fant denne på en amerikansk nettside:

MC-20EII high output moving coil phono cartridge ($175)
MC-Silver high output moving coil phono cartridge <$350)
MC-Gold low output moving coil phono cartridge <$350)
Ace Low, Ace, Ace High low, medium and high output phono cartridge ($550)
Glider L2, M2, H2 low, medium and high output phono cartridge ($795)
WoodBody L2, M2, H2 low, medium and high output phono cartridge ($1295)
MC Ref 3 Copper low moving coil phono cartridge ($2000)
MC Ebony TR low output moving coil phono cartridge ($3000)
MC Ebony H high output moving coil phono cartridge ($3000)
MC Ruby 3 and Ruby 3H low output moving coil phono cartridge ($3000)
MC LP Ebony Wood low output moving coil phono cartridge ($4700)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Mener du på fullt alvor at du skal bruke så mye penger på en pu uten å ha prøvd den først? Det er de dyre pu'ene du skal ha på hjemmelån. De billige er uaktuelle uansett.
Som sagt så vil jeg gjerne vite om hvem som låner bort pickuper til 30 tusen. Noen?

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.579
Torget vurderinger
28
Du kan forsøke AudioArt, større utlånsvillighet har jeg aldri møtt, men jeg kan selvsagt ikke gi noen garantier... Han fører dessuten Benz.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Du kan forsøke AudioArt, større utlånsvillighet har jeg aldri møtt, men jeg kan selvsagt ikke gi noen garantier... Han fører dessuten Benz.
Det var et godt tips! Det var der jeg kjøpte både platespiller og RIAA.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg tok i forrige uke tjangsen og bestilte LP! Fikk den i går og har i ettermiddag montert den. Har ikke montert den "vitenskapelig" med testplate osv enda. Førsteintrykket er at forskjellen mot min Ortofon Kontrapunkt C er ikke så stor som jeg håpet på. Nå er den riktignok ikke innspilt enda så det er litt for tidlig å uttale seg bastant.

Når den er innspilt skal jeg bruke "Fremer-metoden" og gjøre noen opptak med begge to (har to armrør til tonearmen) og sammenligne med lytting via hodetelefoner.

En ting jeg stusset over når jeg pakket den opp og det var at den var mye større fysisk enn jeg trodde. Syns den ser ganske liten ut på dette bildet:

Ha en fin kveld!

mvh,
Ole

Topp Bunn