Benz Glider SL. Mistet nål.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Nå er det lenge siden jeg har postet noe her, mest fordi jeg følte at jeg hadde kommet i mål med anlegget (det hender at jeg leser whiskytråden). Nå har det imidlertid oppstått et problem, og problemet er at min kjære pick-up har mistet nåla si. Jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg tok en pause midt i en LP og løfta arma med liften. Da jeg kom tilbake og senka arma igjen var nåla (cantilever) borte. Om det skjedde da arma ble løfta eller senka vet jeg ikke. Finner ikke nåla heller, og ingen var i rommet i mellomtida. Jeg har en dings som jeg bruker til å telle spilte platesider, og den viser 1800, altså 6-700 timer. PU ble kjøpt hos Lyric for kanskje 12 år siden.

Jeg antar at det ikke er mulig å levere den som innbytte hos Lyric, de fører vel ikke Benz lenger? Er det noen i Norge som fører Benz?

En annen mulighet er jo retipping. Jeg så et innlegg på et forum hvor Expert Stylus ble anbefalt, og jeg har vært i kontakt med dem og fått instruksjoner på hvordan PU skal sendes. «Our current charges complete service to include new boron cantilever together with ultra low mass Paratrace profile diamond is GBP £325.00.»

Men så ser jeg på dette forumet at det er blandede erfaringer med Expert Stylus.

Så da lurer jeg på om dere har gode råd til meg?

Nå har jeg montert en velbrukt Dynavector DV 10X5 i mellomtiden. Den er jo ikke helt på jordet, men jeg savner Glideren, og tror nok at jeg vil holde meg til Benz med low output til Scoutmasteren (JMW 9‘’ arm).
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.140
Antall liker
1.895
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Leit å høre.
Soundsmith er også en mulighet. Jeg har sendt alle mine pickuper dit og vært veldig fornøyd med resultatet
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.232
Antall liker
4.649
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Eksisterer Benz lenger, eller er produksjonen avsluttet?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.640
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Nå er det lenge siden jeg har postet noe her, mest fordi jeg følte at jeg hadde kommet i mål med anlegget (det hender at jeg leser whiskytråden). Nå har det imidlertid oppstått et problem, og problemet er at min kjære pick-up har mistet nåla si. Jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg tok en pause midt i en LP og løfta arma med liften. Da jeg kom tilbake og senka arma igjen var nåla (cantilever) borte. Om det skjedde da arma ble løfta eller senka vet jeg ikke. Finner ikke nåla heller, og ingen var i rommet i mellomtida. Jeg har en dings som jeg bruker til å telle spilte platesider, og den viser 1800, altså 6-700 timer. PU ble kjøpt hos Lyric for kanskje 12 år siden.

Jeg antar at det ikke er mulig å levere den som innbytte hos Lyric, de fører vel ikke Benz lenger? Er det noen i Norge som fører Benz?

En annen mulighet er jo retipping. Jeg så et innlegg på et forum hvor Expert Stylus ble anbefalt, og jeg har vært i kontakt med dem og fått instruksjoner på hvordan PU skal sendes. «Our current charges complete service to include new boron cantilever together with ultra low mass Paratrace profile diamond is GBP £325.00.»

Men så ser jeg på dette forumet at det er blandede erfaringer med Expert Stylus.

Så da lurer jeg på om dere har gode råd til meg?

Nå har jeg montert en velbrukt Dynavector DV 10X5 i mellomtiden. Den er jo ikke helt på jordet, men jeg savner Glideren, og tror nok at jeg vil holde meg til Benz med low output til Scoutmasteren (JMW 9‘’ arm).



Så uheldig du har vært a gitt. Har vært ute for noe lignende, men da med en AT-OC9......... der datt hele cantileveret falt av under avspilling........ jædrans ærgelig.
Dette med ny opp bygging av en slik pickup som du har er i grenseland til at jeg hadde gjort noe med det fordi sluttprisen blir fort i nærheten av hva en ny en koster og man har jo ikke noen garanti for at slutt resultatet blir helt 100.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet Audioaktøren som vel selger Benz i Norge via Exotic Audio i Dk og hørt med de om det finnes noen innbytte ordning eller om de kan formidle renovering via Benz........ kanskje du får en hyggelig pris på en ny en...... hva vet jeg, men jeg er sikker på at de hjelper deg med en grei løsning...... og hvis ikke kan du jo sende en mail direkte til Exotic Audio.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.312
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
med DKK-NOK= 1,60 + frakt og moms, pluss alt styret, er det neppe verdt det....
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Jeg sendte en mail til contact@benz-micro.com
Currently the series ACE / Glider / Wood / Ebony are not produced and repaired.
Fikk tilbud på Ruby, som er den billigste i sortimentet, men det blir i dyreste laget.
Spørs om jeg skal gi Expert Stylus en sjanse
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Jeg må vel komme med en oppdatering her. Jeg tok sjansen og sendte glideren til Expert Stylus. De tilbød ny boron cantilever med Paratrace profil diamant til 325 GBP.

Det tok ikke lang tid før den var ferdig, 3-4 uker tror jeg, jeg fikk den på tirsdag.

Til å begynne med var jeg litt skeptisk, men etter 4-5 platesider ble jeg sikker på at dette ble meget bra. Tror faktisk den låter bedre enn før. Selvfølgelig vanskelig å sammenligne så lang tid etterpå. Den har roen og det luftige lydbildet, og den har sikkert noen runder igjen før den er ferdig innspilt.
 
Topp Bunn