Benz Ace

T

theStig

Gjest
Jeg vurderer å bytte ut den Benz MC Silver jeg har nå (den låter som en dårlig CD-spiller...) med en Benz Ace. Jeg har hørt begge to hos en kompis av meg, og vet forsåvidt hva forskjellene består i. Men .... er det noen her som har prøvd Ace'en og kan si noe om den?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Tja, du kunne jo prøve å strekke deg opp til en Glider. Du får sikkert låne begge av importøren for å prøve. Han har kanskje også en retippet Glider til en veldig hyggelig pris.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Kjenner ikke til Ace, men støtter snakket om Glider. Hadde en Glider L2 som jeg synes gjorde en glimrende jobb i min gamle Project Perspective.

T

theStig

Gjest
Etter det jeg har hørt så er visstnok Ace'n en Glider i trehus. Skulle være ganske like med andre ord.

Hvem forhandler Benz her i Norge?

S

Silver_Surfer

Gjest
For deg vil jeg vel tro det nærmeste er HIFI Guiden på Hamar

Mvh. Frank

S

Silver_Surfer

Gjest
Lyric HIFI i Torggt.

Har Benz Glider selv og det låter forsåvidt greit.
Det er riktignok en high output utgave , men allikevel.

Mvh. Frank

T

theStig

Gjest
Ok, Lyric ja... Tor Aamot er jo en fargerik kar, for å si det pent.

For meg er det high output som gjelder. Hva er evt et bedre alternativ enn Benz?

S

Silver_Surfer

Gjest
Noen alternativer kan være Clearaudio Virtuoso Wood ,
Dynavector DV 20 XH eller muligens en av Grado modellene.

Mvh. Frank

S

Silver_Surfer

Gjest
Glemte Goldring i farta. Der finnes vel også noe å velge i.

Mvh. Frank

T

theStig

Gjest
Sorry, jeg tulla her. Ace har ikke trehus. Det var L2 jeg tenkte på.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
L2 er en helt annen idrett en ACE. Og L2 er vel mer for en ny versjon av L04 å regne. Glider L2 derimot er en strippet pickup som prismessig ligger mellom ACE og L2 (trehus). Glider L2 anbefales. L2 (trehus) også, dersom den minner om LO4.

T

theStig

Gjest
OK, takk for svar. Jeg synes L2 låter veldig bra, men prisen er litt avskrekkende, selv med en gammel Benz som trade-in. Det er vel H2 versjonen som kan være aktuelt for meg da antagelig.

T

theStig

Gjest
Har prata med Hifi Gu(i)den, og holdt av en Benz H2. Fikk en "grei" pris... ;D

Done deal!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
L2, M2 og H2 er vel i prinsippet samme PU, men med ulik output. Skal du benytte MM-riaa så er nok H2 utgaven den rette ja.

Da er det bare å glede seg.

T

theStig

Gjest
Nå har jeg fått spilt litt på min nye Benz H2. Og dæven døtte, den er bra! Det er total utklassing av den gamle Benz MC-silver jeg hadde før. Det forgår mye hyggelig gjenhør med god gammel musikk her nå. :)

T

theStig

Gjest
Takk for tips, men nå har jeg kjøpt pick-up, og er svært fornøyd med den.

Hva koster forresten den Vdh saken?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Fortell litt om H2 theStig. Hvordan opplever du lyden?

T

theStig

Gjest
Ja, nå er pick-up'en ny, og den skal visstnok kreve noe innspilling for å falle helt på plass i toppen.

Men det jeg hører nå er at det låter stramt, detaljert og meget oppløst. Minner veldig om god digital-playback sånn sett. Stereo-bildet er også meget godt definert og stabilt. Kanskje er bassen noe "varm". Har hørt det strammere og slankere på svinedyre Ortofon'er, men forskjellen er marginal. Jeg synes kanskje den er noe lys helt i toppen over 10 kHz, men jeg skal vente noen timer for å se/høre om tilspilling hjelper på dette. Kan jo prøve med litt lavere VTA også. Alt i alt så synes jeg den graver fram musikken fra rillene veldig utilslørt og fint. Musikken kommer til sin rett slik den er gravert i rillene er mitt inntrykk.

Topp Bunn