Benytte seg av situasjonen?

3

322_911

Gjest
Mine kapitalinteresser, f.eks en bil som jeg må parkere i gata, har samfunnet en plikt til å forsvare.

Hvis noe pakk ser det som formålstjenlig å tenne på min bil fordi de føler seg urettferdig behandlet så har de i mine øyne gitt avkall på min sympati, og da må gjerne Røkke og all verdens storkapitalister bygge parkeringsplass på deres lekeplass.

Dette er selvsagt gitt at skyldspørsmålet er oppklart.

-k
Hva med ytringsfriheten og politisk frihet - om vi ser bort i fra skadene og de økonomiske tapene - skal de bli meislet ned av politiet under den pretekst at de gjør det for å spare borgerne for mulige konflikter og dertilhørende effekter, som de faktisk fremprovoserer. Staten brøt en skriftlig avtale, og satte inn politistyrker for å tvinge det gjennom ved makt. Det er horribelt. At vandalisme ble betraktet som et passende våpen er leit, men under den gitte situasjon er det - om ikke annet - forståelig.

Å respektere eiendeler høyere enn individets frihet er et stort steg i feil rettning, imho.

K

knutinh

Gjest
Hva med ytringsfriheten og politisk frihet
Jeg har da sagt gang etter gang at de skal få si hva de vil for min del, tro hva de vil for min del. Er det noen kortslutning i din tankegang hvor enhver kritikk mot voldsmenn betyr at man er antidemokratisk og prøver å fortie noen?

Så lenge ytringsfrihet ikke har vært noe tema i denne tråden virker det som om du prøver å "dra et argument opp av hatten" i mangel av noe bedre.

Trenger man et hus for å si sin mening? Trenger man å si sin mening med brannbomber???
Å respektere eiendeler høyere enn individets frihet er et stort steg i feil rettning, imho.
Individets frihet blir prioritert lavere enn eiendeler i det øyeblikk en person blir satt i fengsel for ran, hærverk, skattesvindel etc. Da aksepterer samfunnet at personens frihet må tåle innskrenkninger for å beskytte andre borgere, for å avskrekke andre og for å rehabilitere personen.

At noen mister noe frihet ved at lekeplassen deres blir lagt ned når de kaster molotow-cocktail og utøver vold er så selvsagt at jeg ikke kan ta inn over meg at du mener noe annet.

Hva er det med disse menneskene som gjør at de er så unike og hevet over oss andre som jobber og betaler skatt hvis vi kan? Hvorfor skal disse få herje og terrorisere nabolaget sitt og deretter høste noensomhelst goodwill når musikkskolebarn er avhengige av rike foreldre for å få spille et instrument?

Jeg er skeptisk til at vi holder kongefamilien som "luksus-dyr" som får alt levert i fanget, men de oppfører seg i det minste pent og fungerer ambassadører ovenfor resten av verden. Å holde kriminelle, voldelige personer som selv har satt seg på sidelinja av samfunnet med noe som helst byr meg imot.

Hvis du derimot hadde sagt at dette var et kreativt og godt miljø som fortjente godvilje fra samfunnet på lik linje med andre gode formål, at politiet er nødvendig når lømmelen overtar, og at kriminelle elementer selvsagt måtte bort i alles interesse så hadde det vært en helt annen sak.

-k

3

322_911

Gjest
Politiet er alltid ved sin rett
ad infinitum

Alle som motsetter seg dette er molotow-coktailkastende skattesnyltende terrorister.

Pluss en kakafonisk allegori om skolebarn, musikkorps, nazister, neandertaler, nazister og huseierbrennende studiner.

Du, jeg kaster inn håndklet, vi går i sirkel og jeg er lei.

Takk

K

knutinh

Gjest
ad infinitum

Alle som motsetter seg dette er molotow-coktailkastende skattesnyltende terrorister.
Alle som kaster molotowcocktail har selv vist at politiet sannsynligvis hadde rett i å anholde dem eller kaste tåregass på dem.

Alle som kritiserer politiet er dog ikke nødvendigvis noen av tingene nevnt over. Jeg vil dog anbefale å bli med på stasjonen og skaffe seg en god advokat framfor å ty til nye kriminelle handlinger.

Politiet er slett ikke alltid ved sin rett, og etter sammenstøt med unge og sivile er det naturlig at man går igjennom politiets oppførsel, ser hva som kunne vært gjort bedre, kritiserer de som kritiseres bør, og evt straffer politifolk som har vist grov uforstand.

Poenget mitt er at det finnes systemer for å korrigere politifolk, å prøve å korrigere dem (dvs true dem med vold) i felten i en stresset situasjon med voldelige sivilister rundt seg er ikke generelt en god ide.

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Pøbeljugend bør få som fortjent

Intet nytt under solen.  Pøbeljugend er samfunnsfiender og skal behandles i henhold til det.  Drittjobb for politiet å tømme blitzhuset, men jobben må gjøres.  Lær av danskene; bruk overraskelse og overveldende makt.  Fyll huset med tåregass, og plukk opp de små rakkerne når de kommer ut.  Jeg håper å rekke frem før showet er over.  Kommer til å applaudere takfast.  

K

knutinh

Gjest
Brannbomber er nok å ta litt hardt i, men en huseier har ikke lov til å kaste ut noen selv om de ikke liker leieboeren eller deres fester. Hvis han personlig eller ved hjelp av andre prøver å kaste ut noen, selv etter en lovlig oppsigelse er det han som bryter loven. Og det skal jo være lov å forsvare seg mot lovbrytere... selv om disse kommer i form av "halvfeite 50 åringer" eller "kapitalistiske djevler"  :)
Helt klart. Leietager står sterkere enn folk flest er klar over. Det må være litt av et paradoks når man eier leilighet og plutselig har fått "leietageren fra hell". JEg tror f.eks ikke at du kan kaste ut noen som nekter å betale hvis de har små barn.

For de av oss som har heftig belånte leiligheter basert på utleie må det være problematisk å plutselig miste en del av inntekta uten å kunne gjøre noe med det.
Litt fra Husleieloven:

Utkasting

I forbindelse med oppsigelse eller heving av husleieavtalen, kan det bli aktuelt fysisk å fjerne leietaker og hans eiendeler fra boligen. Det er viktig å være oppmerksom på at dette ikke kan gjøres av utleier. Tvangsfravikelse av bolig kan kun gjennomføres av lensmann/namsmann. Dreier det seg om manglende betaling, kan leietakeren hindre utkasting ved å betale det han skylder før namsmannen kommer.
Fremdeles ingenting om å utøve vold mot tjenestemann som gjør jobben sin ;-)

-k

K

knutinh

Gjest
Re: Pøbeljugend bør få som fortjent

Intet nytt under solen.  Pøbeljugend er samfunnsfiender og skal behandles i henhold til det.  Drittjobb for politiet å tømme blitzhuset, men jobben må gjøres.  Lær av danskene; bruk overraskelse og overveldende makt.  Fyll huset med tåregass, og plukk opp de små rakkerne når de kommer ut.  Jeg håper å rekke frem før showet er over.  Kommer til å applaudere takfast.  
Dine utspill bidrar egentlig mer til å sementere dine motstanderes meninger enn til å få en meningsfyllt diskusjon.

-k

M

maestro

Gjest
Re: Pøbeljugend bør få som fortjent

Dine utspill bidrar egentlig mer til å sementere dine motstanderes meninger enn til å få en meningsfyllt diskusjon.
-k
- som i de fleste andre tråder på HFS!

S

Stipilo

Gjest
Pluss en kakafonisk allegori om skolebarn, musikkorps, nazister, neandertaler, nazister og huseierbrennende studiner.
Det heter kakofonisk. Men ikke gi opp, det er litt tmorsomt å lese når noen anstrenger seg slik.

...er for meg et enigma.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette er den fredelige demonstrasjonen til Blitz:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168853

Nå hørte jeg også på radioen at nrk kom til å anmelde et angrep på to journalister som intervjuet og fotograferte under demonstrasjonen.
Det er ingen som ønsker å nekte Blitz å demonstere, det er måten de går frem på mange er imot. Vold er totalt uakseptabelt UANSETT hvor god saken enn måtte være. Samme gjengen er vel også fremme og demonstrerer for fred i andre sammenhenger..

S

Stipilo

Gjest
Det heter morsomt. Men forsett å anstrenge deg.
Det heter "fortsett", men fortsett å se bort fra det, - passer nivået i innleggene dine bedre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
Det heter "fortsett", men fortsett å se bort fra det, - passer nivået i innleggene dine bedre.
Du er en fin en, du. Går rett i strupen på noen p.g.a. en spøk. Ok, det er vel ditt nivå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du er en fin en, du. Går rett i strupen på noen p.g.a. en spøk. Ok, det er vel ditt nivå.
Eh..heter det ikke supen på din dialekt..? ;D

Kankje vi alle skulle skrive på dialekt, det kunne sikkert blitt underholdende og utfordrende inni all denne kjeklingen. Hadde tatt litt lengre tid å lese innlegg, så fikk man kjølt seg litt ned før man svarte og... ;)

K

knutinh

Gjest
Eh..heter det ikke supen på din dialekt..?  ;D

Kankje vi alle skulle skrive på dialekt, det kunne sikkert blitt underholdende og utfordrende inni all denne kjeklingen. Hadde tatt litt lengre tid å lese innlegg, så fikk man kjølt seg litt ned før man svarte og...  ;)
Jau, e kajn jo byjn mæ å uttrøkk me nåkko bættele bra på dejn måtn e gjær bæst. Vess ajlle ajnner gjær dæ sammæ så kajn dæ jo bi intressangt å prøv å læsæ all gærnskapen fålk skriv ;-)

Når e no får tænkt me om så e dæ kansje like grejt å lat varæ?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jau, e kajn jo byjn mæ å uttrøkk me nåkko bættele bra på dejn måtn e gjær bæst. Vess ajlle ajnner gjær dæ sammæ så kajn dæ jo bi intressangt å prøv å læsæ all gærnskapen fålk skriv ;-)

Når e no får tænkt me om så e dæ kansje like grejt å lat varæ?

-k
Hm.. trønder ellar..? Nei bare forsett du, hyggelig det..( jammen sier eg visst forsett eg og...)
Tror eg skjønte det meste, såg ikkje helt for meg deg med den dialekten... tidig.. ;D
Grådig mykje æ-er i den dialekten din, dette e ikkje nokke for Gjestemedlem, va det ikkje han så ville ha vekk æ-en hær for en stund siden?

Ingen kan henge seg opp i skrivfeil no i alle fall, så e vi kvitt det problemet... ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
Eh..heter det ikke supen på din dialekt..?  ;D

Kankje vi alle skulle skrive på dialekt, det kunne sikkert blitt underholdende og utfordrende inni all denne kjeklingen. Hadde tatt litt lengre tid å lese innlegg, så fikk man kjølt seg litt ned før man svarte og...  ;)
Ved nærmere ettertanke vil jeg ikke skrive på min dialekt. Jeg får grøssninger når jeg hører Anita Valen snakke på TV

S

Stipilo

Gjest
"På seg selv kjenner man andre" er det noe som heter. Synes du dine syrlige sleivspark fra sidelinjen generelt bidrar til å gjøre OT hyggeligere?

HFS OT er fortsatt et VM i spydigheter, egentlig blir det ikke noen forskjell å snakke om, med eller uten mine innlegg. Som i norsk politisk diskurs generelt er stemningen her lite oppbyggende. Slik blir det når eneste historiske konsensus har vært at alle problemer skal løses av staten.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ved nærmere ettertanke vil jeg ikke skrive på min dialekt. Jeg får grøssninger når jeg hører Anita Valen snakke på TV
Snakkar du sånn så Anita Valen..? Kordan snakkar hon då? Husker bare at hon sykler og har veldig stor munn.. :eek:

Ikke bli sur nå da Stipilo, du la jo opp til det selv...

Folk er så ampre her inne, hva er det med dere, noe hormonelt eller? Dårlig vær? Rotet vekk fjernkontrollen?

M

maestro

Gjest
Folk er så ampre her inne, hva er det med dere, noe hormonelt eller? Dårlig vær? Rotet vekk fjernkontrollen?
Den norske nasjonalkarakter som ifølge Ibsen består i å være seg selv nok, både på det individuelle og nasjonale plan.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
Snakkar du sånn så Anita Valen..? Kordan snakkar hon då? Husker bare at hon sykler og har veldig stor munn..  :eek:
Joa, hu syklær. Vi gledær vårs vær gang hu vinner. Men nå ere snart sommær å da blir alt møe bedre.
Jeg trur ikke jeg fortsetter på denna måten.
Som du kanskje skjønner er ikke Grenlandsdialekt noe jeg er stolt av :-[ ;D

S

Stipilo

Gjest
Ikke bli sur nå da Stipilo, du la jo opp til det selv...
Jada jada. Nå finner jeg Akles formuleringer oppriktig underholdende, så det var ikke sarkastisk. Deler av raddismiljøet har en underfundig måte å formulere seg på, ditto for deler av metallmiljøet. Man vil gjerne fremstå tvetydig, både opprørsk og dannet på én gang. Som om man har prøvd og valgt bort etablissementets væremåte. Det er litt fascinerende, man ser mye av det i amerikansk motkultur.

Men stemningen her er generelt gretten og sarkastisk, slik den også er det på VGD og flere andre norske debattfora. Jeg har mine teorier om hvorfor.

3

322_911

Gjest
At ortografien min til tider er litt utenom normen kommer av at jeg ikke har hatt anledning til å få noen fullverdig skolering. Det betyr ikke at min måte å formulere meg på er uoppriktig, eller at den kommer av at jeg er en del av et miljø. Jeg tilhører ingen miljøer overhode, og har aldri gjort det, det ligger ikke for meg. Min uttryksform er nok heller produkt av en viss forkjærlighet for skjønnlitteratur.

Kan vi slutte de infame personkarakteristikkene. Kall meg heller en kukk eller et rasshøl om dere vil være sjikanøse. Det har jeg mye større respekt for.

Beklager å ha meninger dere ikke klarer å sette i bås; beklager å ha plassert en o i a sin plass.

S

Stipilo

Gjest
Jeg tilhører ingen miljøer overhode, og har aldri gjort det, det ligger ikke for meg.
Znet og Chomsky er da miljøsentra.

Kan vi slutte de infame personkarakteristikkene. Kall meg heller en kukk eller et rasshøl om dere vil være sjikanøse. Det har jeg mye større respekt for.
Jeg ser ingen grunn til å være vulgær eller sjikanøs, selv om det hos noen innynder respekt. At du i kraft av dine innlegg danner et inntrykk som blir gjenstand for debatt får du tåle, annet er ikke å forvente når man går ut så høyt på banen.

Beklager å ha meninger dere ikke klarer å sette i bås.
Jeg synes det fremstår som veldig lett, og derav fristende, nettopp å sette dem i bås, men jeg skal forsøke å ha et åpent sinn. Til syvende og sist er det dog summen av det du skriver som blir utslagsgivende.

3

322_911

Gjest
Jeg synes det fremstår som veldig lett, og derav fristende, nettopp å sette dem i bås, men jeg skal forsøke å ha et åpent sinn.
Om herren finner det veldig lett å sette meg i bås, kan det ikke være dem og ikke meg som mangler dybde? ;)

Retorikken min bygger vel heller på en indre logikk enn politisk skolering, da min fartstid innenfor emnet ikke er stor (måneder).

Metafysikk eller selvmord proklamerte Hans Jæger, min metapolitikk er vel et resultat av min persona og avsky mot den realpolitiske virkelighet. Helst ville jeg sett at jeg kunne fortsatt på mitt beskjedene vis. Ikke tror jeg at jeg evner å forandre noe, men min samvittighet tillater meg ikke ikke å bli engasjert.

Og jeg engasjerer tydeligvis andre i prosessen (dog flertallet av dere er håpløse ). La meg nå få være eksentrisk uten at dere skal angripe min person, mitt budskap deler jeg gledelig for angrep eller til inspirasjon.

Ønsker ikke at noen skal ta hva jeg sier for god fisk, men å provosere noen til å tenke utenfor sitt vanemønster hadde i seg selv vært en liten bragd. I god tro vil jeg derfor fortsette å være en plage for dem som ikke klarer å utholde meg, og ønsker å tie meg. ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
La meg nå få være eksentrisk uten at dere skal angripe min person, mitt budskap deler jeg gledelig for angrep eller til inspirasjon.
Vær som du er :)

3

322_911

Gjest
Oi, kanskje jeg ikke skulle ha drukket de to pilsene og den ene whiskyen i går...

Takk likevel Panther. Fint å våkne opp til på sin bursdag :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
Oi, kanskje jeg ikke skulle ha drukket de to pilsene og den ene whiskyen i går...

Takk likevel Panther. Fint å våkne opp til på sin bursdag :)
Bursdag?[glb]GRATTIS !!![/glb]

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
[glb] GRATULERER MED DAGEN AKLE!! :-*[/glb]

Stor gutt i dag?

Topp Bunn