Benchmark DAC 1 kalibrering?????

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Jeg tenkte igår å forsøke å variere utnivået på den faste (kalibrerte) utgangen på min Benchmark Dac1. Det står i manualen at trim pot'ene er "10-turn trimmers". Jeg tenkte det betydde at trim pot'ene gikk 10 omdreininger før det var stopp, og forsøkte derfor å stille begge potmetrene i maks stilling, for så å gradvis justere ned.
Dog er det ikke noe markert stopp på trim pot'ene, på min i alle fall. Disse kan jeg skru på til Brann blir seriemestere, uten at det stopper.
Hva betyr da "10-turn trimmers"?
Hvordan sikrer man likt ut signal på begge kanaler? Er man avhengig av ekstern måler?
Noen som vet hvor mange volt det er på utgangene, RCA og XLR, når pot'ene står på maks? I manualen er dette oppgitt i db, som ikke sier meg mye.
Erfaringer noen?

O

OldBoy

Gjest
Jeg prøvde å hjelpe en kamerat med dette. Om vi gjorde det riktig, er en annen sak. Mens jeg leste i brukermanualen, skrudde han rundt som en tulling med det minste skrujernet man kan tenke seg.

Det er en stund siden nå, men det var snakk om et visst antall dB i pluss eller minus på det fabrikkinnstilte nivået pr. hele omdreining av de små skruene. I følge min kamerat var det så å si umulig å få med seg akkurat når man hadde fullført en omdreining. Godt lys og et skarpt blikk er helt nødvendig. For ikke å snakke om at han stadig kom ut av tellingen. Men han jobbet seg opp suksessivt: én hel omdreining på venstre skrue, så én hel omdrining på den høyre. Og så videre.

Innimellom prøvelyttet vi begge, og var vi ikke fornøyd, fortsatte vi bare å skru.

Vi tok det for gitt at fabrikkinnstillingen hadde balansen riktig innstilt.

Det finnes kanskje lurere måter å gjøre det på, men det sa ikke brukermanualen noe om.

N

nb

Gjest
Hadde samme problemet selv, synes de har løst det klønete, lett å skru seg bort, men et nøyaktig voltmeter kan kanskje fikse biffen?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Dette står i manualen:
"-10 dBV unbalanced outputs, +13.5 dBu maximum output level, factory set to +2vRMS @ 0dBFS (8.2 dBu)"

Men som du sier ikke noe mulighet å sjekke når det er justert ut over dette uten å telle omdreininger.

Men det står også:
"Note: The Calibration Potentiometers have no effect on the output levels when this switch is set to Variable."

Derfor:
Alliér deg med en kamerat eller andre lett tilgjengelige.
Juster den variable utgangen til ca samme nivå som den faste.
Få så kameraten til å veksle mellom fast og variabel utgang.
Hør etter om lydbildet skifter, og juster til det er likt.

Mvh
Rolf

Topp Bunn